menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

3 beste eindwerken van Masters Verkeerskunde bekroond met AXA Award     24 jul 2012

24 jul 2012

Voor het vierde jaar op rij studeerden Masters in de Verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt af. Ook deze keer beloonde AXA België drie masterstudenten van de opleiding Verkeerskunde met een AXA Award voor hun onderzoek over verkeersveiligheid en mobiliteit. De drie winnaars kregen ieder een cheque van 500 euro overhandigd voor hun onderzoek.

Joram Langbroek (Arnhem, Nederland) - Door het rood: België vs. Zweden
Joram bestudeerde voor zijn internationale masterproef het gedrag van voetgangers op verschillende kruispunten in België en Zweden. Een opmerkelijk resultaat is dat het percentage voetgangers dat door rood loopt op het Zweedse kruispunt veel hoger ligt dan op beide Belgische kruispunten. Opmerkelijk omdat Zweden één van de meest verkeersveilige landen ter wereld is, terwijl België de 19e plaats bekleedt in de Europese statistieken. Verder lopen mannen vaker door rood dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen.

Joris Cornu (Tongeren) - Smileys remedie voor een zware voet?
Uit analyses blijkt dat een overdreven of onaangepaste snelheid in 30 procent van de dodelijke verkeersongevallen een belangrijke rol speelt. In zijn rijsimulatorstudie onderzocht Joris de impact van digitale informatiepanelen op het snelheidsgedrag. Bestuurders passeerden een blije of trieste smiley , de boodschap “Dank u” of “U rijdt te snel”  of “Flitscontrole”. De boodschap “Flitscontrole” zorgde voor het grootste effect, de smiley deed bijna niemand gas terugnemen. Verassend genoeg verdwijnt het effect van alle panelen reeds binnen de 400 meter na het passeren.

Aline Carpentier (Genk) - Jonge chauffeurs veiliger op weg
Ongevallenstatistieken vertonen overduidelijk een hoger risico voor jonge onervaren chauffeurs. Een kwaliteitsvolle rijopleiding is daarom onontbeerlijk om hun de juiste vaardigheden aan te leren in het verkeer. Aline bestudeerde hoe het trainen van gevarenherkenning in een rijsimulator hiertoe kan bijdragen. Het resultaat van de training was uiterst positief, zowel op korte termijn als tot een viertal weken na de training: de jonge chauffeurs merkten gevaren sneller en beter op. Dit onderzoek levert zo een waardevolle bijdrage tot het verbeteren van de rijopleiding.