menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Advanced Retail Design: een nieuwe, unieke cursus aan de Universiteit Hasselt/PHL    12 jul 2012

12 jul 2012

Specialisatiecursus combineert beste van 2 werelden: retail en design

Retailers zijn zich doorgaans goed bewust van het strategisch potentieel van retail design. Designers blinken dan weer uit in de praktische vertaalslag ervan. Tot op vandaag is het raakvlak tussen deze twee domeinen echter nog relatief onontgonnen terrein. Tot nu. De cursus Advanced Retail Design van de UHasselt/PHL is uniek in zijn soort: een boeiende mix van academische inzichten en professionele adviezen van retailconsultants, die uitgedaagd en bevestigd worden door diverse praktijkgetuigenissen. De professionele adviezen van retailconsultants worden verzorgd door autoriteiten zoals onder meer Patrick Casteleyn (Scents) en Jo Nelissen (ABN - Creative Young Entrepreneur Of The World 2010). Ook leidinggevenden van Donum (lifestyle), Pomax (meubelen/decoratie) en Xandres (kleding) helpen de cursisten om innovatief uit de hoek te blijven komen in een sterk concurrentiële retailomgeving.

Unieke specialisatiecursus
De Universiteit Hasselt (onderzoeksgroep Marketing) en de Provinciale Hogeschool Limburg (onderzoeksgroep ArcK-Retail Design) hebben de handen in elkaar geslagen en hebben een unieke specialisatiecursus ‘Advanced Retail Design’ (ARD) ontwikkeld. In dit specialisatieprogramma worden zowel retail- als designinvalshoeken naadloos geïntegreerd om de deelnemers te introduceren in het ontwerp- en implementatieproces van een retail concept. Een groot verschil met andere strategische retail seminaries of design colloquia die op de Belgische markt aangeboden worden.

Koppeling wetenschappelijk onderzoek en praktische relevantie
Dit programma is uniek in zijn soort: een boeiende mix van academische inzichten en professionele adviezen van retailconsultants die uitgedaagd en bevestigd worden door diverse praktijkgetuigenissen. Vanuit deze multidisciplinaire aanpak worden verschillende thema’s aangesneden die essentieel zijn om innovatief en up-to-date uit de hoek te blijven komen in een sterk concurrentiële retailomgeving. De sterkte van het programma? Dat is de koppeling van wetenschappelijk onderzoek en praktische relevantie, en dat doorheen elke sessie. Deze cursus zal dan ook handvaten aanreiken om investeringen in retail design op een verantwoorde en onderbouwde manier uit te voeren. Het programma omvat zeven intensieve dinsdagavonden voor een twintigtal professionals die hun kennis willen bijschaven en hun professioneel netwerk willen uitbouwen.

Les van autoriteiten in hun domein
Al deze sessies worden academisch toegelicht door een team van onderzoekers en professoren van de Universiteit Hasselt, PHL of hun netwerk. De professionele adviezen van retailconsultants worden verzorgd door autoriteiten zoals onder meer Patrick Casteleyn (Scents), Jo Nelissen (ABN - Creative Young Entrepreneur Of The World 2010), Peter Van der Burght (ex-Philips), Joop Petit en Robert Savelkoul
(SatijnPlus). Over de praktijk getuigen bijkomend ook retailers/gebruikers van diverse sectoren zoals - onder andere – Donum (lifestyle), Pomax (meubelen/decoratie), Electronic Partner (consumenten- en huishoud elektronica),  en Xandres (kleding). 

Praktisch
Meer info: www.uhasselt.be/advancedretaildesign
Doelgroep: Professionals actief als manager, designer, consultant, (interieur) architect, e.d. Iedereen die zijn/haar kennis op het vlak van het ontwerpen van winkels en in consumentengedrag wil bijschaven en zijn/haar professioneel netwerk wil uitbouwen door de contacten met de deelnemers en de lesgevers.

Wanneer: De opleiding start op dinsdag 2 oktober 2012. Het programma omvat 7 intensieve dinsdagavonden, van 17.30u (ontvangst vanaf 17.00u) tot 21.30u.

Sessies:
2 oktober 2012 Inleiding: Retail Design en Customer Experiences
9 oktober 2012 Herbestemming en authenticiteit
16 oktober 2012 Het gebruik van kleur en licht in retailing
23 oktober 2012 Geurmarketing en interactie van zintuiglijke elementen
6 november 2012 Tactiele en andere voelaspecten in de retailomgeving
13 november 2012 Evolutionaire winkelelementen
20 november 2012 Retail audits, effectiviteitsmetingen en toekomstvisie

Meer info