menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Sms’en achter het stuur is even gevaarlijk als dronken rijden    4 jul 2012

4 jul 2012

3 seconden sms’en is 100 meter niet op snelweg letten
Tom Brijs, professor in de Verkeerskunde aan onze universiteit, legt uit: "Op basis van onderzoek weten we dat één Belg op vijf dagelijks sms't in de wagen. Niet alleen jongeren, maar personen van alle leeftijden en lagen van de bevolking. Daarbij stellen we vast dat de bestuurders overmoedig denken dat zij de praktijk onder de knie hebben en het geen direct risico betekent voor hun rijvaardigheid. Dat is zorgwekkend, want sms'en is nog gevaarlijker dan bellen achter het stuur. Het staat gelijk aan 0,8 tot 1 promille alcohol in je bloed. Een concreet voorbeeld: 3 seconden met 120 km/u op de snelweg betekent dat je 100 meter lang geen zicht hebt op de verkeerssituatie. Daarnaast is ook vastgesteld dat sms'ende chauffeurs gaan slingeren over de weg."

Handsfree maakt weinig verschil
Ook handsfree sms'en - via stemherkenning - biedt geen oplossing volgens prof. dr. Tom Brijs. "Het is bewezen dat handenvrij bellen weinig verschil maakt voor de verkeersveiligheid. De visuele afleiding valt dan wel weg, maar je bent mentaal nog steeds belast met een andere taak dan je focus op de weg. Ik denk dan ook dat de overheid op termijn zal moeten ingrijpen, bijvoorbeeld met een algemeen verbod op alle gsm-gebruik - óók handsfree."

Sms’en tijdens je rijexamen
De gloednieuwe campagne van Responsible Young Drivers spitst zich toe op de risico's van sms'en achter het stuur, schrijft Het Laatste Nieuws. In het ludieke campagnespotje vertelt de rij-instructeur enkele jongeren dat sms'en achter het stuur voortaan een deel is van het praktisch rijexamen. Niet waar natuurlijk, maar de gevolgen zijn duidelijk: de leerling-chauffeurs begaan ontelbare overtredingen (op een gesloten circuit). "We willen op een ludieke manier aankaarten dat sms'en en rijden niet samengaan", zegt Johan Chiers, directeur van Responsible Young Drivers. "Omdat we merken dat het gebruik van smartphones achter het stuur enorm toeneemt bij jongeren. Sms'en, twitteren of snel even reageren op een Facebook-status: het zijn handelingen die stuk voor stuk afleiden van de verkeerssituatie. In de wagen levert dat een levensgevaarlijke situatie op."