menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

'Autobahn’-systeem UHasselt en Uni Bremen leidt bestuurder langs mooiste route     6 okt 2015

'Autobahn’-systeem UHasselt en Uni Bremen leidt bestuurder langs mooiste route
6 okt 2015

Onderzoekers van de Universiteit Hasselt en de Universiteit van Bremen hebben een systeem – ‘Autobahn’ – ontwikkeld dat de autobestuurder niet enkel de kortste route presenteert, maar hem ook langs de route met het mooiste/beste uitzicht onderweg leidt. Het systeem put daarvoor uit het gigantische aantal beelden van Google Street View. “Autobahn kan de rijervaring een stuk aangenamer én persoonlijker maken door de route af te stemmen op wat de bestuurder en passagiers onderweg willen zien”, aldus de onderzoekers.

Autobahn doorploegt de duizenden beelden van Google Street View om zo automatisch de route met het beste/mooiste zicht te genereren. Het systeem maakt daarvoor gebruik van de zogenaamde ‘deep-learningtechniek’, een algoritme om grote datasets te analyseren. “Het Autobahn-systeem zoekt uit waar bijvoorbeeld bomen of huizen het zicht op de zee blokkeren en stuurt je vervolgens langs een alternatieve, mooiere route”, zeggen Johannes Schöning en Donald Degraen. De wetenschappers zijn verbonden aan de onderzoeksgroep Human-Computer Interaction van het Expertisecentrum voor Digitale Media (UHasselt).

De onderzoekers van de UHasselt en de universiteit van Bremen testten Autobahn intussen al op de (snel)wegen in ons land. “De Belgische autosnelwegen hebben enkele mooie stukken. Zo is de N263 van Antwerpen naar Nederland minder saai dan de E19. De E314 van Genk naar Maasmechelen bevat dan weer veel groen”, aldus Donald Degraen. Volgens prof. dr. Schöning kan het ontwikkelde Autobahn-systeem de rijervaring aangenamer maken. “Vooral als je de evolutie van zelfrijdende auto’s bekijkt, is Autobahn erg interessant: meer tijd om te kunnen genieten van de omgeving op weg naar je bestemming.”

Nieuwe doeleinden

Technieken om bestuurders langs mooie landschappen te leiden zijn niet nieuw. Maar Autobahn biedt andere mogelijkheden dan haar voorgangers. “Bestaande technieken om Scenic Routing te verwezenlijken, richtten zich tot sociale media of bestaande informatie op digitale landkaarten. De techniek ontwikkeld voor het Autobahn systeem is een nieuwe, visuele aanpak die in de toekomst ook voor andere doeleinden gebruikt zal worden”, vertelt onderzoeker Donald Degraen. “Zo zullen we bijvoorbeeld kijken of er een link bestaat tussen de visuele kwaliteiten van een regio en statistische data over de welvaart en gezondheid in die regio.”