menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

'Business Model Canvas'-project legt groeipotentieel Genkse maakindustrie bloot    22 mei 2015

'Business Model Canvas'-project legt groeipotentieel Genkse maakindustrie bloot
22 mei 2015

Familiale ondernemingen in onze regio hebben nog heel wat groeipotentieel, zowel nationaal als internationaal. Dat is de belangrijkste conclusie van het samenwerkingsproject dat de UHasselt, Stad Genk en het Genkse bedrijfsleven in maart opstartten. Voor het project hielden masterstudenten Management de bedrijfsmodellen van zes Genkse familiebedrijven tegen het licht. Ze deden daarbij beroep op de internationaal bekende ‘Business Model Canvas’-methodiek. De samenwerking kadert in het onderdeel ‘Business Modelling’ van UHasselt-gastprof Matty Paquay.

Business Model Canvas helpt ondernemers om hun bedrijfsmodel te analyseren, sterker te focussen op de eindklant en meer rekening te houden met omgevingsfactoren. De UHasselt-masterstudenten Management kregen eerst een opleiding van gastprof Matty Paquay (één van slechts 30 personen wereldwijd die deze training mogen geven). Vervolgens gingen ze met die theorie aan de slag en analyseerden ze het bedrijfsmodel van zes Genkse familiebedrijven in de maakindustrie. Daarbij zochten ze, in overleg, ook naar verbeterpunten en opportuniteiten die tot hiertoe onbenut bleven.

Matty Paquay: “De praktijkervaring leert dat het (her)tekenen van bedrijfsmodellen en waardemodellen in familiebedrijven heel wat ongebruikt potentieel naar boven weet te halen. Er zijn vaak verborgen blinde vlekken. Heel wat bedrijven focussen bijvoorbeeld niet zozeer op hun eindklant, maar op een tussenschakel. Neem een bedrijf dat bouwmaterialen produceert maar zich vooral richt op de bouwondernemingen of architecten. Het inzicht om zélf de eindklant te benaderen, kan op zijn beurt leiden tot een breder zicht op nieuwe, onontgonnen marktsegmenten. En net daar zit het potentieel om te groeien en het rendement te verhogen.”

Hands-on
Zowel voor de ondernemers als studenten waren de afgelopen twee maanden boeiend en leerrijk. De studenten leerden niet alleen het Business Model Canvas toe te passen, maar ook om te gaan met weerstand bij de bedrijven. “Het was een unieke ervaring om hands-on te kunnen werken in een praktijksetting. We hebben ervaring opgedaan met een methodiek die een verschil kan maken voor een onderneming”, zegt student Koen Van Eijk die aan de slag ging met Group Bruno.

“Voor ons kwam deze workshop op het perfecte moment, omdat ik net bezig was een prospectiereis te plannen naar Ierland. Via de workshop heb ik een duidelijker beeld gekregen van onze ‘ideale klant’, maar ook van ons eigen bedrijfsmodel. Het was goed om te zien ‘Wie zijn wij, wat doen we nu en waar willen we naartoe?", zegt Stijn Lemmens van Euroserre.

Ook volgend academiejaar
“Wij vinden het belangrijk dat onze studenten de theorie van hun opleiding kunnen toetsen aan de praktijk. Via initiatieven zoals deze krijgen ze een concreet beeld van de bedrijfsrealiteit, bedrijven kunnen op hun beurt kennismaken met de young potentials die op onze campussen rondlopen. Een win-win voor student én bedrijf dus”, zegt prof. dr. Piet Pauwels, decaan van de faculteit Bedrijfseconomische wetenschappen. Het project wordt dan ook herhaald in het academiejaar 2015-2016.