menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

UHasselt-masterstudenten Management werken toekomstplan uit voor Wondzorgcentrum Bree    9 dec 2015

UHasselt-masterstudenten Management werken toekomstplan uit voor Wondzorgcentrum Bree
9 dec 2015

UHasselt-studenten Management werkten voor het Wondzorgcentrum in Bree een actieplan uit dat het centrum moet helpen om haar toegevoegde waarde te bewijzen aan de overheid. De masterstudenten presenteerden op 8 december hun plannen aan het management. De twee beste actieplannen werden bekroond met champagne en een ‘Wondzorg Care Pack’.

Het Wondzorgcentrum in Bree is een pionier in België. “Het centrum wil het helingsproces van chronische of zeer gecompliceerde wonden versnellen via een multidisciplinaire aanpak waarbij wondzorgspecialisten, huisartsen, chirurgen, diëtisten en thuisverplegers samenwerken”, zeggen Kristof Balliu (CEO) en Kristof Clerx (Business Developer). “Recent onderzoek heeft aangetoond dat adequate wondzorg ertoe leidt dat patiënten sneller genezen en, dus, dat de zorgkosten kunnen dalen.” In Nederland bestaat al langer een gelijkaardig centrum.

Maar ondanks de voordelen heeft het Wondzorgcentrum moeite om zijn toegevoegde waarde bij verschillende autoriteiten aan te tonen. “Daarom zijn we met de UHasselt een samenwerking aangegaan om een concreet actieplan uit te tekenen waarmee wij naar de overheid kunnen stappen.”

'Wondzorg Senior Games'
UHasselt-masterstudenten Management kregen de opdracht mee om – in team – aan zo’n actieplan te werken. Daarbij moesten ze de concurrentie van het Wondzorgcentrum in kaart brengen en analyseren, een prijsstrategie opzetten en een plan ontwikkelen om de competitiviteit van het centrum op langere termijn te verzekeren. Ook moesten ze vernieuwende ideeën ontwikkelen om toekomstige groei te realiseren. Hun actieplan presenteerden ze dan aan het management.

De voorstellen van Colin Rose, Iliyana Gudzheva, Janina Moll, Nina Kucerakova en Wei Chien Chan en dat van Hanne Daniels, Sophie Mullen, Martine Polderman, Kimberly van Spaendonk en Erik Toemen konden op de meeste bijval rekenen van Kristof Balliu en Kristof Clerx.

Het eerste team stelde onder meer voor om de naambekendheid van Wondzorg te vergroten – bijvoorbeeld via een nieuwsbrief (de Monthly Brain Training Newsletter) en de Wondzorg Senior Games (waarbij zowel mentale als fysieke activiteiten voor ouderen – de belangrijkste focusgroep – worden georganiseerd). Het andere team kwam met belangrijke, voor Wondzorg onbekende, data rond de (gebrekkige) kennis over wondzorg bij verpleegkundigen en de toenemende kosten van wondzorg.

“De samenwerking met de UHasselt-studenten bleek van onschatbare waarde, we hebben zeer nuttige input gekregen. Ik ben ook erg onder de indruk van hun creatieve ideeën en de kwaliteit van hun suggesties”, zegt Kristof Clerx.

Strategisch denken
Het project maakte deel uit van het opleidingsonderdeel Business Strategy. “Door te werken aan reële uitdagingen waarmee bedrijven geconfronteerd worden, scherpen studenten hun strategisch denken aan”, aldus docenten prof. dr. Nadine Roijakkers en dr. Annika Lorenz, verbonden aan de faculteit Bedrijfseconomische wetenschappen. “Het Wondzorgcentrum van Bree vormt in dat opzicht een perfecte case.”

“In het vak Business Strategy worden we actief getraind in zelfstandig werken, kritisch denken, creativiteit en teamwerk. Dit project was in dat opzicht een zinvolle oefening voor ons”, aldus de winnende studenten.