menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Kinderuniversiteit opent deuren tijdens krokusvakantie    6 mrt 2017

Kinderuniversiteit opent deuren tijdens krokusvakantie
6 mrt 2017

Tijdens de krokusvakantie konden kinderen de wetenschapper in zichzelf helemaal laten gaan. Tijdens een eXtra-large editie van Kinderuniversiteit (op 25 februari) stond een explosie aan leuke fysica-experimenten op het menu, een weekje later konden jongeren tijdens ‘Rocket Science’ hun zelfgemaakte (water)raket de lucht in lanceren.

Al sinds 1825 verbluft het Royal Institution in Londen het grote publiek met spectaculaire wetenschappelijke demonstraties tijdens de zogenaamde ‘Christmas Lectures’. Op 25 februari trad UHasselt-professor Jean Manca (Phys-X-Lab) in de voetsporen van zijn Londense collega’s en ruilde hij zijn labo voor één dag in voor C-Mine. Jong, minder jong én oud kregen er een reeks fysica-experimenten voorgeschoteld – met onder meer vloeibare stikstof (tot wel -196 graden Celsius!), lichtgevende augurken, Star Wars-lichtzwaarden en dansend kristalglas.

Maar dé klepper werd bewaard voor de finale waarin de schachtbok op C-Mine een hoofdrol speelde. Prof. dr. Manca: “Tussen de Griekse filosoof Aristoteles en Galileo Galilei was er een verschil in zienswijze over de vraag of zwaardere objecten sneller vallen. Aristoteles dacht van wel, Galileo van niet.” In 1589 beklom Galileo de treden van de Toren van Pisa om wat experimenten uit te voeren met vallende kanonskogels. “Voor de nabootsing van dat historisch experiment gebruikten wij de schachtbok – ongeveer dezelfde hoogte als de Toren van Pisa – en tennisballen.”

Voor deze XL-editie sloegen de UHasselt, Stad Genk, C-Mine en de Technologiebende de handen in elkaar.

Raketten bouwen
Cosmodrome Genk werd op 4 maart tijdens ‘Rocket Science’ dan weer eventjes het ‘Limburgse Cape Canaveral’. Kinderen van 8 tot 14 jaar startten de dag met een college waarin een UHasselt-professor hen, via allerlei experimenten, de wetten van de fysica uit de doeken deed. Daarna gingen de jonge raketgeleerden zélf aan de slag en leerden ze hoe ze een (water)raket moeten bouwen. Want hoe zorg je ervoor dat zo’n raket stabiel blijft? En met welke aerodynamische eigenschappen moet je zoal rekening houden? Kers op de taart was de lancering én de diploma-uitreiking.

www.uhasselt.be/kinderuniversiteit