menu

UHasselt


Nieuws

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Martijn Peters wint Vlaamse Wetenschapsbattle    13 mei 2016

Martijn Peters wint Vlaamse Wetenschapsbattle
13 mei 2016

UHasselt-doctoraatsstudent Martijn Peters heeft op 13 mei de Vlaamse Wetenschapsbattle 2016 gewonnen. Zijn presentatie (doorspekt met K3, de Minions en de Rode Duivels) overtuigde de jury – leerlingen van het eerste tot zesde leerjaar – het meest. In de finale vrijdag namen vijf wetenschappers, één per provincie, het tegen elkaar op.

Tijdens de grote finale van de Wetenschapsbattle kregen de deelnemers welgeteld 15 minuten om hun onderzoek uit te leggen aan een publiek van voornamelijk kinderen uit de lagere school. De vijf finalisten mochten alles uit de kast halen om te prikkelen. Een kinderjury gaf telkens feedback, het publiek mocht ook vragen stellen.

Uiteindelijk trok UHasselt-doctoraatsstudent Martijn Peters (onderzoeksgroep Organische en Bio-polymere Chemie) aan het langste eind. Hij legde nanotechnologie voor hersenonderzoek uit aan de hand van… de Minions, K3 en de Rode Duivels. Het aandachtige, piepjonge volkje bedacht hem met een stevig applaus én de trofee.

“Als wetenschapper vind ik het erg belangrijk om helder over je onderzoek te communiceren”, zegt Martijn. “Presenteren voor kinderen, die werkelijk niéts van je onderzoek weten, is natuurlijk een perfecte leerschool.” Twee jaar geleden was Martijn Peters ook al de winnaar van de allereerste UHasselt Science Slam.

Limburgse voorronde
Afgelopen maandag (9 mei) was er overigens de Limburgse voorronde. Leerlingen van het VBS Sint-Willibrordus in Maasmechelen luisterden naar vijf wetenschappers – onder wie liefst vier PhD-studenten van de UHasselt. Als winnaar van die voorronde mocht Martijn Peters dan naar de finale in Wilrijk.

De Wetenschapsbattle is een initiatief van ‘The Floor is Yours’, dat onderzoekers helpt met presenteren voor een breed publiek. Met de wedstrijd willen de organisatoren kinderen op jonge leeftijd warm maken voor wetenschap – precies door die wetenschap naar de school te halen en de leerlingen een hoofdrol te laten spelen.

www.wetenschapsbattle.be