UHasselt

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

BIOMED-onderzoekers laureaat van het Charcot Fonds 2010    3 feb 2010

3 feb 2010

Het Charcot Fonds stelt elk jaar een subsidie van 125.000 euro ter beschikking van de Belgische onderzoekers. Buiten de voorzitter wordt de jury van het Charcot Fonds samengesteld voor de helft door leden van het bureau van de Belgische Vereniging voor Neurologie en voor de andere helft door leden van het wetenschappelijke comité van de Belgische Studiegroep voor Multiple Sclerose. De uitgekozen projecten hebben betrekking op fundamentele studies in verband met de behandeling van de ziekte.

De officiële uitreiking van de subsidies van het Charcot Fonds vond plaats op 29 januari 2010 in de Universitaire Stichting.

Laureaten van het Charcot Fonds 2010 :
Prof. dr. Veerle Somers– Prof. dr. Piet Stinissen
Universiteit Hasselt
Biomedisch Onderzoeksinstituut                                      40.000 euro / 2 jaar

Studie van een nieuw kandidaat autoantigen in multiple sclerose
In eerder onderzoek van het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) werd een nieuw eiwit ontdekt -SPAG16 isovorm 2- dat wordt aangevallen door lichaamseigen antistoffen bij een groep MS-patiënten. Dit eiwit is een mogelijk autoantigen in het ziekteproces van MS. Er is vrijwel niets bekend over de functie van dit eiwit of de mogelijke rol van dit eiwit in het ziekteproces van MS. Daarom zal in dit project enerzijds getracht worden om een beter inzicht te krijgen in de biologische eigenschappen van SPAG16 isovorm 2. Anderzijds wordt de relevantie van dit nieuwe kandidaat autoantigen in het ziekteproces van MS onderzocht.

Meer info