menu

UHasselt SEE


Universiteit Hasselt School of Expert Education

UHasselt SEE

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Advanced Retail Design pop-up masterclasses, een gesmaakte formule    18 jan 2016

Advanced Retail Design pop-up masterclasses, een gesmaakte formule
18 jan 2016

CONTACTPERSOON

dr. Katelijn QUARTIER

32-11-292113

katelijn.quartier@uhasselt.be


Consumenten staan tegenwoordig meer stil bij wat ze kopen en waar ze dat doen (bv. afkomst product, wie verkoopt het, welke prijs is het waard, ...). Daarenboven veranderen de talloze ontwikkelingen in internet en mobiele platformen voortdurend de spelregels in het marketing en retail-gebeuren (e-commerce, m-commerce, …). Deze fenomenen zorgen voor nieuwe kansen maar laten de ingeburgerde technieken ook wankelen.

In onze opleiding Advanced Retail Design (ARD) focussen we bewust op de kracht van de fysieke winkel. De kernvraag is: hoe moet ‘de winkel van de toekomst’ evolueren om de dialoog met de klant te optimaliseren. Als voorproefje van de ARD-opleiding in het najaar, hebben we drie pop-up masterclasses ingericht en deze werden erg gesmaakt! Ruim 50 deelnemers woonden de POP-UP Masterclasses bij. Er waren pop-up masterclasses rond Store- and Storytelling, New retail forms en Bad retail.

Katelijn Quartier, doctor-assistent Retaildesign aan UHasselt zorgde voor de academische insteek tijdens de masterclasses. Zij licht toe: “Wanneer het gaat over ‘storytelling’ en ‘beleving’ is het een groot pluspunt als mensen meteen kunnen voelen waarover je spreekt. Tijdens de pop-up masterclasses werden deelnemers uitgenodigd in de winkel van de keynote spreker. Daardoor stonden ze bij wijze van spreken ‘met hun voeten midden in de case’ en dat maakt de leservaring natuurlijk uniek.”

 

Pop-up masterclass Story- and Storytelling

De eerste pop-up masterclass bracht de deelnemers naar de gloednieuwe Nespresso-winkel in Hasselt. Als thema stond hier ‘de smoel’ van de winkel centraal. Wat is ‘store personality’ en hoe wordt dit gemeten? Jan Van Damme, boutique director bij Nespresso, legde uit hoe Nespresso zorgt dat hun persoonlijkheid is vertaald in elk detail van de winkel, website en de producten.

 

Pop-up masterclass New Retail forms

Omni-channel en online retail hebben de spelregels in het retaillandschap flink veranderd. De fysieke winkel is dus toe aan een nieuwe rol met een andere vorm. In de tweede pop-up masterclass werd deze nieuwe rol toegelicht door Johannes Schoening (docent UHasselt) - vanuit een digitale insteek en Katelijn Quartier (UHasselt) - met de insteek van nieuwe winkel typologieën. De deelnemers werden ondergedompeld in ‘The Box’ in Genk een plug en play handelspand waar nieuwe ondernemers hun idee of product voor korte periode kunnen uittesten.

 

Pop-up masterclass Bad retail

De laatste pop-up masterclass ‘Bad retail’ gaf dan weer inzicht in hoe de klant een winkel ervaart en welke elementen en details het eindoordeel bepalen. Retail designer Luc Campo (zaakvoerder Retail Office) liet zien hoe het niet moet aan de hand van tal van cases. Inge Verhaert (CEO Veritas) gaf ons een kijk in de evolutie die zij doorgemaakt hebben om tegemoet te komen aan de noden van nieuwe consument.


 

Meer info