menu

UHasselt SEE


Universiteit Hasselt School of Expert Education

UHasselt SEE

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Cleantech professionals terug naar de schoolbanken    13 jun 2016

Cleantech professionals terug naar de schoolbanken
13 jun 2016

CONTACTPERSOON

prof. dr. Tom KUPPENS

32-11-268755

tom.kuppens@uhasselt.be


Technologieën die bijdragen aan een schoner milieu en energie helpen besparen, zijn een must voor kleine en grote ondernemingen. Het postgraduaat Cleantech Management aan de Universiteit Hasselt, de eerste academische opleiding in Vlaanderen over milieuvriendelijke technologieën, biedt professionelen de kans om hun cleantechkennis aan te scherpen.

Bedrijven zijn vragende partij voor een diepgaande, academische opleiding over cleantech. Daarom sloegen de UHasselt School for Expert Education (SEE), de vzw CleanTechPunt en de hogescholen PXL en UC Leuven-Limburg de handen in elkaar om een postgraduaat Cleantech Management uit te bouwen. Tom Kuppens, milieueconoom aan de UHasselt: “We merken dat cleantech veel belangstelling krijgt. Bedrijven moeten of willen verduurzamen of zich heroriënteren in de kringloopeconomie, maar weten vaak niet hoe eraan te beginnen. Met deze opleiding helpen we hen op weg.”

 

Enhanced landfill mining

Sinds februari 2016 volgen 17 deelnemers het postgraduaat Cleantech Management. De opleiding lokt vooral ingenieurs en mensen met een economisch profiel. Ze zijn verantwoordelijk voor de investerings- of beleidsbeslissingen in hun bedrijf of organisatie, of ze willen het bedrijf waar ze werken verduurzamen. Niet toevallig, zegt Tom Kuppens: “Je merkt dat bedrijven met veel vragen zitten over schone technologieën. We krijgen regelmatig de vraag om samen onderzoek te doen. Bedrijven voelen aan dat ze te winnen hebben bij een duurzame bedrijfsvoering, maar ze willen geen foute keuzes maken. De opleiding heeft drie doelstellingen. We willen wetenschappelijke en technologische kennis bijbrengen, van de biogebaseerde economie tot enhanced landfill mining. Daarnaast willen we de vaardigheden bijschaven die leiden tot het nemen van juiste beslissingen aan de hand van de methodiek voor techno-economische analyse die onze onderzoeksgroep ontwikkelde. De deelnemers zullen bijvoorbeeld economisch haalbare strategieën kunnen formuleren om bedrijventerreinen te verduurzamen. Tot slot willen we de deelnemers doen inzien dat het belangrijk is te redeneren vanuit de kansen die deze technologieën bieden, en niet vanuit de problemen.”

 

Techno-economische analyse

Wat leren de deelnemers in de 26 sessies? Tom Kuppens: “Alle aspecten van schone technologieën komen aan bod. Eerst en vooral krijgen de deelnemers een stand van zaken in het vak Clean Technologies. We reiken nieuwe inzichten aan in de mogelijkheden, werkingsprincipes en toepassingen.” In het tweede vak, Cleantech Analyse en Impact, leren de studenten juiste en onderbouwde beslissingen te nemen over welke technologieën het verschil maken voor hun bedrijf. “Op het einde van de rit kunnen ze zelfstandig een techno-economische analyse (TEA) maken. We leren onder meer een marktstudie en een investeringsanalyse uitvoeren en de duurzaamheids-, milieu- en maatschappelijke aspecten en risico’s in kaart brengen. Ook wordt besproken hoe het best wordt gecommuniceerd over duurzaamheid naar een brede groep van stakeholders, zoals de CEO en het personeel van het bedrijf maar ook investeerders, politici, klanten en omwonenden. Al die vaardigheden trainen we de hele opleiding door. De lesgeverskomen uit allerlei organisaties. We hebben academici in het team, maar ook mensen uit het bedrijfsleven. Telkens proberen we de expert ter zake aan het woord te laten.” 

 

Deelnemers over het postgraduaat Cleantech Management

Momenteel volgen 17 deelnemers de eerste jaargang van het postgraduaat. Waarom schreven zij zich in? Wat zijn hun verwachtingen? En waarom voelen zij de nood aan bijkomende opleiding?

 

“Clean technologies kun je niet meer los zien van elkaar” 

Ingenieur Felix Lacroix, adviseur Duurzame warmte & koude van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, steekt elke donderdag de grens over om de opleiding te volgen. “We worden geconfronteerd met steeds performantere clean technologies. Maar de interactie tussen deze verschillende technologieën blijft onderbelicht. Ik verwacht dat deze opleiding mij een helder beeld geeft van alle mogelijkheden, zodat ik een neutraal advies kan geven. Als werknemer van een overheidsinstantie mag ik mensen niet de indruk geven dat ik bevooroordeeld ben of een adept ben van een bepaalde technologie.” Felix Lacroix is ook tevreden over het niveau van de opleiding. “Ik vind de combinatie van lesgevers met praktijkervaring en academici interessant. Wat mij over de streep trok, is dat ons wordt aangeleerd hoe we bedrijven en instellingen met gedegen businessmodellen kunnen overtuigen om zich in te zetten voor duurzaamheid. Het aspect communicatie is in mijn job essentieel.”

 

“Je leert economische haalbaarheid analyseren”

Een carrièreswitch kan ook een aanleiding zijn om bij te studeren. Dat is het geval voor Toon Wassenberg, zelfstandig consulent en Chief Sustainability Officer bij Aerocircular. “Ik heb al heel wat beleidservaring opgedaan, maar heb nu een eigen bedrijf opgericht. Het postgraduaat is dus een mooie aanvulling op mijn cv.” Zou hij de opleiding ook aanraden aan collega’s? “Jazeker. Deze opleiding opent je perspectief op clean technologies. Meestal ben je enkel bezig met je eigen vakdomein, maar in deze opleiding komen alle technologieën aan bod. Bovendien leer je de economische haalbaarheid analyseren en ook communiceren over cleantech. Nuttige vaardigheden voor mensen die actief zijn in de milieusector.” Volgens Toon Wassenberg heeft de bedrijfswereld wel degelijk nood aan zo’n opleiding. “Vele klassieke bedrijven willen wel meestappen in deze revolutie, maar weten niet hoe. De opleiding biedt een stoomcursus cleantech, wat hen zal helpen om een duurzame speler te worden in de circulaire economie.”

 

“Ook voor kmo’s”

Milieuconsultant Leen Scheers volgt de opleiding geboeid. “Ik wil mij specialiseren in duurzame technologieën en de manier waarop die geïntegreerd kunnen worden in de procesindustrie. Met deze opleiding wil ik daar meer over te weten komen. Ik koos dit postgraduaat omdat het een uitgebreide opleiding is waar verschillende facetten van cleantech aan bod komen.” Haar verwachtingen worden ingelost. “De lat ligt hoog. Je moet niet alleen de lessen bijwonen, maar ook bijkomende research doen. Ik neem dat er met plezier bij omdat de materie mij fascineert.” Volgens Leen betekent de opleiding een meerwaarde voor alle soorten bedrijven. “Duurzaam produceren is niet alleen iets voor grote bedrijven maar ook voor kmo’s. Ook die worden zich meer en meer bewust van het belang van een duurzame economie. Naast milieu- en financiële voordelen kan cleantech ook een belangrijk strategisch voordeel opleveren.”

 

Dit artikel verschenen in Mblad. Lees hier het volledige artikel >

 

Meer info

Bijlage