menu

UHasselt SEE


Universiteit Hasselt School of Expert Education

UHasselt SEE

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Ondernemers ondersteunen en professionaliseren    28 jan 2015

Ondernemers ondersteunen en professionaliseren
28 jan 2015

De UHasselt stimuleert niet alleen haar studenten en onderzoekers om de stap naar het ondernemerschap te zetten. Ze ondersteunt ook ondernemers die met twee voeten in de praktijk staan. De UHasselt School of Expert Education (SEE) ontwikkelde – samen met externe partners - heel wat programma’s die ondernemers helpen innoveren en professionaliseren.

 

ADVANCED RETAIL DESIGN (ARD)

KLANTENBELEVING NAAR EEN HOGER NIVEAU
Klantenbeleving is vandaag hét toverwoord voor retailers. Want beleving maakt nieuwsgierig. Ze inspireert, verwondert en raakt de emoties van de consument. Maar hoe kan je door een doordachte inrichting die totaalbeleving naar een hoger niveau tillen? En welke impact kan retail design hebben op verkoopscijfers, merkbeleving en winkelervaring?  In de SEE-opleiding Advanced Retail Design slaan Katelijn Quartier en Wim Janssens (UHasselt) samen met tal van ervaringsdeskundigen de brug tussen retail en design. Unizo Limburg hielp dit programma mee in de markt te zetten.

DE ULTIEME SHOPPING EXPERIENCE
Karine Valy, zaakvoersters van het Hasseltse schoenenwalhalla La Bottega, volgde de opleiding dit academiejaar: “Bij La Bottega hebben we altijd heel sterk ingezet op die shopping experience waarin het totaalplaatje klopt en alle zintuigen geprikkeld worden. Bij Unizo Limburg volgde ik al een heel aantal opleidingen over dit thema. En door mijn job kom ik ook voortdurend in contact met mooie en innovatieve voorbeelden. Dat de winkelinrichting, de manier waarop producten zijn uitgestald, de verlichting en het kleurgebruik essentieel zijn om klantenbeleving naar een hoger niveau te tillen, was op zich dan ook niet nieuw voor mij. Maar de cases in deze opleiding waren inspirerend en de meer theoretische onderbouw van het programma betekende voor mij een grote meerwaarde.”

“Op dit moment zitten we volop in de verbouwingswerken en breiden we La Bottega uit in de voormalige gebouwen van jeneverstokerij Smeets. De plannen waren natuurlijk al uitgetekend, maar de SEE-opleiding heeft me wel de bevestiging gegeven dat we met de manier waarop we dat waardevolle gebouw herbestemmen nog extra meerwaarde creëren voor onze klanten. Ik ben vastbesloten ook aan de slag te gaan met de input die ik kreeg over het integreren van planten in een winkelomgeving. En de expert die de sessie rond geurmarketing verzorgde, heb ik nadien meteen uitgenodigd voor extra advies op maat. Ook de interactie met de andere deelnemers vond ik bijzonder inspirerend. Als je ideeën kan uitwisselen met andere ondernemers die ook naar nieuwe retailervaring op zoek zijn, dan kan je daar alleen maar van leren.”

Meer info via www.uhasselt.be/advancedretaildesign

 

OPEN INNOVATIEMANAGEMENT IN KMO’S

INNOVATIE ALS OPLOSSING. ZEKER VOOR KMO'S
Open innovatie en co-creatie: het zijn dé toverwoorden van de laatste jaren. Maar veel kmo’s worstelen ermee. Ze associëren innovatie nog al te vaak met hoogtechnologische productinnovaties van grote, succesvolle wereldmerken en zien niet meteen in wat het concreet voor hen kan betekenen. Hoe kan ‘innovatie’ een oplossing zijn voor de problemen waarmee zij geconfronteerd worden? En hoe kunnen ze – samen met partners, klanten en leveranciers – hun bedrijfsprocessen efficiënter organiseren zodat ze meer waarde en dus ook impact creëren op de markt? De SEE/VKW-opleiding ‘open innovatiemanagement in kmo’s’, met Wim Vanhaverbeke en Sara Leroi-Werelds, biedt kmo-bedrijfsleiders een theoretisch kader, praktijkervaringen, handige tips en heel veel interactie.

“De opleiding dwingt je om met een breed vizier – vanuit het businesscanvas dat je krijgt aangereikt - naar je eigen businessprocessen te kijken. Innovatie is in dat verhaal primair een kwestie van (pro-actief) reageren op allerlei ontwikkelingen in de markt en in de maatschappij”, zegt Marijke Lambrigts, afgevaardigd bestuurder van Belisia Interior Concepts die de SEE-opleiding vorig jaar volgde. “Toen uit de analyse-oefening bleek dat Belisia heel wat kansen liet liggen omdat we een bepaalde doelgroep te stiefmoederlijk behandelden, zijn we daar meteen mee aan de slag gegaan. Wij hebben niet onze producten aangepast, maar zijn vanuit een andere waardepropositie die doelgroep wél heel bewust anders gaan benaderen: met communicatietools op hun maat. Ook dat is ‘innoveren’. En het rendeert, want de interesse voor onze producten is sindsdien exponentieel toegenomen.”

“Door even vier dagen off-site te gaan en ondergedompeld te worden in inspirerende, nieuwe academische inzichten en succesvolle praktijkgetuigenissen, leer je met een frisse – maar kritische – blik naar je eigen onderneming kijken. Dat levert heel wat waardevolle inzichten op en geeft nieuwe energie om de dingen anders aan te pakken.”

Meer info via www.uhasselt.be/openinnovatie

 

INTERNATIONAL MANAGEMENT EXCELLENCE PROGRAM (IMEX)

LIMBURGSE BEDRIJVEN EXPORT-KLAAR
De meeste exporterende bedrijven botsen tegen dezelfde drempels aan. Dat bleek uit een onderzoek dat de UHasselt samen met Voka Limburg uitvoerde. “Door – in de opleiding International Management Excellence Program (IMEX)- concrete academische inzichten samen te brengen met tools en praktijkcases willen we CEO’s en managers met exportambities beter begeleiden en ondersteunen bij hun internationale avontuur”, aldus Piet Pauwels.

EERSTE HULP BIJ EXPORT
Export is de motor van onze Limburgse economie. Meer dan 70% van wat in Limburg geproduceerd wordt, is bestemd voor het buitenland. En toch worstelen nog heel wat bedrijven met internationalisering. In vijf tweedaagse workshops dompelt IMEX managers en CEO’s onder in de inzichten van academici, experten en ervaringsdeskundigen.

“Het mooie aan deze opleiding is dat er echt de brug gemaakt wordt tussen academische, theoretische inzichten en hands-on-ervaring van ondernemers. Die combinatie maakt de opleiding extra interessant”, zegt keynote-spreker Paul Van den Broeck die met zijn bedrijf HTMS onlangs de Leeuw van de Export in ontvangst mocht nemen,

Meer info via www.uhasselt.be/IMEX

 


ONDERNEMERSUNIVERSITEIT

ONDERSTEUN DE EIGENAARS-ONDERNEMERS
Limburgse eigenaars-ondernemers vinden vaak niet de tijd om uitgebreide opleidingstrajecten te volgen. En toch hebben zij nood aan onderbouwde inzichten die hen ondersteunen in het leiden van hun bedrijf. Daarom startte de UHasselt samen met C.E.O.-Limburg in 2011 met de Ondernemersuniversiteit. “Een programma op maat dat in een aangename sfeer ondernemers heel bewust en doelgericht aanspoort om bij te leren en ervaringen uit te wisselen”, vertelt Dieter Paredis, die dit jaar het familiebedrijf drukkerij Haletra overnam.

PERFECTE MIX VAN ACADEMISCHE OPLEIDING EN NETWERKING
“Ik volg al sinds de start programma’s aan de Ondernemersuniversiteit en voor mij is deze formule de perfecte mix van een academisch programma en een gezellige netwerkavond”, zegt Dieter Paredis. “We starten de avond met een etentje, dan volgt het academische programma en nadien wisselen we tijdens een informele drink verder ideeën uit met elkaar. Een kleine groep ondernemers werkt onder leiding van een voorzitter en een professor rond één van de vier gekozen thema’s: groei, professionalisering, leiderschap en financiën. De deelnemers bepalen zelf mee de richting, uitdieping en verfijning van het hoofdthema, en de professor neemt eerder de rol van moderator op zich. Hij leidt het gesprek, onderbouwt onze ervaringen met wetenschappelijke inzichten en reikt ons nieuwe referentiekaders aan. Die academische onderbouwing betekent voor mij een immense meerwaarde.”

“Omdat ik drukkerij Haletra recent heb overgenomen, volg ik sinds vorig jaar de cluster rond leiderschap”, aldus Dieter Paredis. “De nieuwe inzichten die ik heb opgedaan aan de Ondernemersuniversiteit komen dagelijks van pas. Ik merk dat ik door de opleiding op een andere manier leiding geef en dat ik met meer vertrouwen beslissingen durf nemen vanuit mijn eigen persoonlijkheid. Door de academische input en de ervaringen van collega-ondernemers voel ik mij nog meer gesterkt om mijn eigen koers te varen. En dat is toch niet zo evident in een familiebedrijf met een heel eigen cultuur en traditie.”

Meer info via www.uhasselt.be/OndernemersUniversiteit

 

Dit artikel verscheen in het UHasselt Magazine nr. 1 • januari 2015 • jaargang 10

Bijlage