menu

UHasselt SEE


Universiteit Hasselt School of Expert Education

UHasselt SEE

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Wat als… je beleving biedt in plaats van korting uit te delen?    27 jul 2016

Wat als… je beleving biedt in plaats van korting uit te delen?
27 jul 2016

CONTACTPERSOON

Prof. dr. Piet PAUWELS

32-11-268707

piet.pauwels@uhasselt.be


Advanced Retail Design helpt krachtige winkels uitbouwen

Ondanks de populariteit van online shoppen zijn fysieke winkels aan een revival bezig. Een voorbeeld is Brico Sint-Truiden, dat uitpakt met een beleefbox. Klanten krijgen er (bij aankoop voor een bepaald bedrag) een box vol waardebonnen, waarmee twee personen zich samen kunnen ontspannen. Daarmee maken de zaakvoerders de omschakeling van ‘permanente’ solden naar belevingsmarketing. UHasselt helpt handelaars in de voetsporen te treden van deze creatieve doe-het-zelvers: de opleiding voor professionals ‘Advanced Retail Design’ helpt retailers een krachtige fysieke winkel uit te bouwen.

Shoppers, ze bestaan in alle geuren en kleuren, soorten en gewichten. De funshoppers flaneren het liefst door exclusieve winkelstraten, terwijl functionele shoppers zo snel en goedkoop mogelijk geholpen willen worden.

Hoe dan ook, de voorbije jaren is een duidelijke evolutie merkbaar: mensen nemen hun toevlucht tot online shoppen, niet zelden gedreven door een zoektocht naar de laagste prijs. Dat ervaart ook Peter Aerts (zaakvoerder Brico Sint-Truiden): “De doe-het-zelf sector reageert hierop door klanten om de oren te slaan met kortingen. Na verloop van tijd vinden mensen die kortingen echter vanzelfsprekend. Ze stellen hun aankoop zelfs uit tot het moment waarop er een zoveelste actie loopt. Zo geraak je verzeild in een spiraal van permanente solden.”    

 

“Moment van geluk delen”

Brico Sint-Truiden stapt nu echter uit die wedloop van eeuwige kortingen, door korting in te ruilen voor beleving. Myriam Sambre (zaakvoerder Brico Sint-Truiden) kondigt namelijk de lancering van een ‘Beleef Sint-Truiden Box’ aan. Concreet gaat het over een waaier met waardebonnen, waarmee je in Sint-Truiden iets kan beleven.

Door in te zetten op belevingsmarketing versterkt de doe-het-zelfzaak de relatie met de klant, weet Peter Aerts: “We bieden onze klanten een moment van geluk en positivisme. Je mag zelf gebruikmaken van de beleefbox, maar je kan deze ook wegschenken. Als klusser krijg je vaak hulp van vrienden of familie, bijvoorbeeld bij een verbouwing. Door je helpende handen deze box te geven, druk je jouw waardering op een originele manier uit.”

 

Opleiding UHasselt SEE helpt krachtige winkels uitbouwen

Korting ex, beleving in, dus: een opvallende strategie. Brico Sint-Truiden is echter geen alleenstaand geval, zo stelt UHasselt vast. “Ondanks de commerciële druk en de online concurrentie kennen fysieke winkels momenteel een revival”, observeert professor dr. Piet Pauwels (marketingprofessor en decaan van de faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen). “Denk maar aan de online mastodont Amazon, die naarstig fysieke winkels bouwt. Of het enorme succes van IKEA. Hoewel sommige stadskernen met leegstand te kampen hebben, slagen nog heel wat spitsvondige handelaars erin klanten aan te trekken. Dat doen ze door beleving te bieden, zoals bij Brico Sint-Truiden.”

Om retailers te helpen om van een winkelbezoek een memorabele ervaring te maken, lanceert UHasselt SEE vanaf 4 oktober de opleiding voor professionals ‘Advanced Retail Design’: “De winkel wordt meer dan een functionele plek, puur gericht op een zakelijke transactie. Je wil er verrast worden, je zintuigen laten prikkelen, de dialoog aangaan. In de opleiding helpen we retail-ondernemers, interieurarchitecten en marketeers een krachtige handelszaak uit te bouwen. In zes masterclasses staan we onder andere stil bij geurmarketing, sfeercreatie en winkelinrichting.”

 

Meer info