menu

Faculteit Rechten


Actueel

Faculteit Rechten

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Podiumplaatsen voor UHasselt-rechtenstudenten op Interuniversitaire Pleitwedstrijd    12 mei 2015

Podiumplaatsen voor UHasselt-rechtenstudenten op Interuniversitaire Pleitwedstrijd
12 mei 2015

UHasselt-rechtenstudente Elisa Fiata heeft op 8 mei een tweede plaats behaald op de Interuniversitaire Pleitwedstrijd NautaDutilh. Karolien Debroux (eveneens UHasselt) pakte het brons. Alle Vlaamse rechtsfaculteiten mochten vier studenten afvaardigen naar de wedstrijd in het Brusselse Justitiepaleis, die dit jaar aan zijn zevende editie toe was.

Voor de wedstrijd werden twintig rechtenstudenten van de KU Leuven, VUB, UGent, UAntwerpen en UHasselt geselecteerd. De kandidaten moesten de belangen van hun (fictieve) cliënt verdedigen voor een jury van magistraten, advocaten en professoren. Het doel van de Interuniversitaire Pleitwedstrijd is toekomstige juristen reeds in een vroeg stadium kennis te laten maken met de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de advocatuur (zoals juridische analyse, pleitvaardigheid, welbespraaktheid en vermogen tot anticiperen op onverwachte vragen).

“De zeer evenwichtige, beheerste en krachtige pleidooien van Elisa en Karolien moesten niet onderdoen voor die van volleerde en ervaren advocaten. Ze waren grondig juridisch onderbouwd, helder gestructureerd en gebracht met een professionele sereniteit en gedrevenheid die zelfs in de rechtbank zelden is gezien”, zegt Stijn Verbist van de faculteit Rechten.

Overtuigingsleer
Zowel Elisa als Karolien volgden dit jaar het opleidingsonderdeel Overtuigingsleer. “Enkel de zeer gemotiveerde studenten worden toegelaten”, zegt Stijn Verbist. “Vanuit een theoretische achtergrond en door praktische individuele begeleiding verwerven de studenten er inzicht in hun eigen overtuigingskracht en worden versterkende methoden aangereikt. Dit vak is helemaal in lijn met onze opvatting dat een academisch hoogwaardige rechtenopleiding ook moet focussen op schriftelijke én mondelinge vaardigheden.”