menu

IMOB


Actueel

IMOB

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

1e Belgische test met 30 semi-zelfrijdende auto’s succesvol verlopen    14 sep 2016

1e Belgische test met 30 semi-zelfrijdende auto’s succesvol verlopen
14 sep 2016

De platoontest die voor het eerst in België uitgevoerd werd, is succesvol verlopen. Verzekeringsmakelaar en risico-adviseur AON wil met de test de introductie van de zelfrijdende auto een stap dichterbij brengen. Het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt) verzamelde per auto data over snelheid, acceleratie en remgedrag en bekeek hoe de rijhulpsystemen met de omgeving interageren. “Uitstekend”, volgens de eerste resultaten. “Nergens deden zich gevaarlijke situaties voor.”

Dertig semi-zelfrijdende wagens van verschillende merken reden in colonnes van vijf van Diegem naar Bornem. De platoontest is een initiatief van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur AON en moet in kaart brengen hoe rijhulpsystemen zoals noodremsystemen, cruise control en Lane Keeping Assist System (LKAS) de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Autoconstructeurs Audi, BMW, Mazda, Mercedes, Toyota, Volkswagen, Volvo en Tesla stelden hun wagens ter beschikking.

“Het is net heel interessant, omdat verschillende merken vandaag meerijden, waarbij andere instellingen kunnen bestaan met betrekking de afstand die ze houden, de manier waarop ze remmen en optrekken, enz.”, aldus prof. dr. Tom Brijs in het VTM Nieuws. Het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt) verzamelde per auto data over snelheid, acceleratie en remgedrag. “We gebruiken die data om het gedrag binnen het peloton te bekijken, maar ook het gedrag van het peloton wanneer een ander voertuig in- of uitvoegt en het peloton dus verstoort”, aldus Tom Brijs.

Eerste resultaten: de rijhulpsystemen doen correct hun werk

De pelotons reden in verschillende verkeersituaties: op de Brusselse ring, op de autosnelweg A12 en op de gewestweg N16. Nergens deden zich gevaarlijke situaties voor. De rijhulpsystemen ondersteunden de chauffeurs en pasten zich goed aan de verkeersituatie aan bv. druk verkeer met wisselende snelheden. De chauffeurs raden wel aan om alert te blijven: “Het is nog inschatten op welke manier de systemen behulpzaam kunnen zijn. We moesten af en toe remmen en wat gas bijgeven.” AON zal het volledige rapport dat de bevindingen van deze test aan de introductie van de zelfrijdende wagen koppelt, in de tweede helft van oktober publiceren.

Voertuigtechnologie kan verkeer veiliger maken

Vooruitstrevende voertuigtechnologie biedt fascinerende perspectieven om het verkeer veiliger te maken, vindt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts:. “Als je weet dat menselijke fouten in 90% van de ongevallen een rol spelen, dan besef je dat slimme autotechnologie het aantal auto-ongevallen kan doen dalen. Computers zijn betere chauffeurs dan wij mensen. Ze drinken niet, maken minder fouten, houden zich aan de regels, zijn niet afgeleid én hebben een veel grotere reactiesnelheid.”

Meer info

Bekijk hier de reportage van VTM