menu

IMOB


Actueel

IMOB

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Autowrak moet spoorlopers afschrikken    21 okt 2016

Autowrak moet spoorlopers afschrikken
21 okt 2016

CONTACTPERSOON

prof. dr. Kris BRIJS

32-11-269129

kris.brijs@uhasselt.be


Infrabel pakt uit met een choquerende sensibiliseringscampagne: een compleet aan frut gereden Peugeot 208 op de markt van Haacht. Het autowrak werd gerecupereerd na een zware crash tussen de auto en een trein. “Met dit autowrak staan mensen oog in oog met de gevolgen. We proberen in hun hoofd te kruipen en een zaadje te planten. De boodschap: oversteken aan een gesloten overweg, dat doe je niet”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel, in het Nieuwsblad. Zal zo'n campagne het menselijke gedrag veranderen? Prof. dr. Kris Brijs stond Het Nieuwsblad te woord.

In september was een Waalse vrouw van 61 jaar een gesloten overweg in Henegouwen opgereden. Ze werd door een goederentrein gegrepen en 200 meter meegesleurd. Als bij wonder kwam de vrouw er vanaf met slechts een hoofdwonde. Infrabel kocht het autowrak en gebruikt het in haar nieuwe sensibiliseringscampagne om de ogen van de Vlaming te openen. "Dit gebeurt er als je niet wacht aan een gesloten overweg", aldus Thomas Baeken (Infrabel) in Het Nieuwsblad. Mensen onderschatten pertinent het risico aan overwegen.

De campagne is hard: op de markt van Haacht staan mensen oog in oog met mogelijke gevolgen. Werkt zo'n campagne? Prof. dr. Kris Brijs (verkeerspsycholoog) in het Nieuwsblad: "Angst kan wel degelijk werken om het gedrag van mensen te veranderen, maar zij moeten wel de tijd krijgen om de boodschap te verwerken. En die krijgen ze op een markt. Als je dit autowrak op panelen langs de weg zou tonen, zou de boodschap te vluchtig zijn."

Of Infrabel op een marktplein het juiste doelpubliek bereikt, blijft wel een vraag. "Bij wie oversteken aan gesloten slagbomen - terecht - gevaarlijk vindt, zal de campagne waarschijnlijk alleen maar bestendigend werken. Het is nog even afwachten hoe diegenen zullen reageren die dit risico wel durven nemen. Zullen zij de boodschap gewoon negeren of minimaliseren of zullen ze toch open staan voor de boodschap die gegeven wordt."

Meer informatie

Lees het volledige artikel vandaag (21/10/2016) in Het Nieuwsblad. // Foto RV