menu

IMOB


Actueel

IMOB

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Conflictvrije verkeerslichten kunnen ongevallen voorkomen    1 sep 2016

Conflictvrije verkeerslichten kunnen ongevallen voorkomen
1 sep 2016

31 augustus. Eén dag voor de start van het nieuwe schooljaar schreven enkele ‘verontruste ouders’ een open brief aan de regering. In de brief op deredactie.be vragen ze om kruispunten met conflictvrije verkeerslichten in te richten. Bij een conflictvrije regeling krijgen auto’s die afslaan niet op hetzelfde moment groen als de voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan. “Ik steun hun pleidooi volledig. Uit onderzoek van Steunpunt Verkeersveiligheid (2015) blijkt dat de conflictvrije lichten veel veiliger zijn dan de klassieke lichten”, aldus prof. dr. Tom Brijs (IMOB, UHasselt) in Het Nieuwsblad. “De kans op een letselongeval waarbij een zwakke weggebruiker betrokken is, ligt tot 40% lager.”

Bij een klassieke verkeerslichtenregeling krijgen zowel voetgangers en fietsers die rechtdoor moeten als voertuigen die willen afslaan tegelijk groen licht. In Nederland zijn klassieke verkeerslichten bij wet verboden. Het resultaat: het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers nam aanzienlijk af. “De Vlaamse overheid is er intussen ook van bewust dat de conflictvrije verkeerslichten beter zijn. Als er kruispunten heraangelegd worden, installeert bijna altijd conflictvrije lichten”, zei prof. dr. Tom Brijs in Het Nieuwsblad.

Ondertussen werden bijna 130 verkeerslichten(regelingen) aangepast en de Vlaamse overheid plant om jaarlijks 350 lichtenregelingen te herbekijken. Prof. dr. Tom Brijs: “Soms duikt wel het probleem van de ruimte op. Voor conflictvrije lichten moet je ook aparte rijstroken voorzien en daar is niet overal evenveel plaats voor. Denken dat ooit alle lichten vervangen zullen worden, is dus een utopie.”

Verkeersveiligheid is de eerste prioreit van het kabinet van Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts. “Meer dan vroeger ligt de focus eerst op verkeersveiligheid en dan op doorstroming”, aldus Jeroen Tiebout, woordvoerder van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Lees het volledige artikel op Het Nieuwsblad Online.