menu

IMOB


Actueel

IMOB

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

“Naast fysieke afstanden, ook rekening houden met mentale afstanden”    26 apr 2017

“Naast fysieke afstanden, ook rekening houden met mentale afstanden”
26 apr 2017

Limburg heeft een grote stad nodig van minstens 100.000 inwoners. Die roep klinkt alsmaar luider in economische kringen. Politiek ligt het allemaal heel wat gevoeliger. Wat als Hasselt en Genk zouden fuseren? Gaat dat jobs opleveren of kosten? Wordt Bokrijk ons Central Park? En wat met KRC Genk? Twee weken lang brengen Het Belang van Limburg en TV Limburg een uitgebreid dossier over de ‘nieuwe stad’. Vandaag kijken ze naar ‘Mobiliteit’. Mobiliteitsdeskundigen Geert Wets, Tom Brijs en Davy Janssens stonden de journalisten te woord.

Hasselt en Genk liggen ongeveer 15 kilometer uit elkaar. “De meeste grote steden zijn geconcentreerd rond één kern. In Hasselt-Genk zit je met een bi-pool. Een administratieve samenvoeging van twee geografisch gescheiden steden is nog altijd niet hetzelfde als één stad”, aldus prof. dr. Tom Brijs. Als de steden willen fuseren, moet de mobiliteit verbeterd worden. Prof. dr. Geert Wets, directeur IMOB: “Een treinverbinding is te duur op dat korte traject. Dan beter een lightrail of trambus. Die moet minstens om het kwartier en een zo groot mogelijk deel van de dag rijden.” Cruciaal is dus dat het om een continue verbinding gaat.

Naast fysieke afstand, ook mentale afstand

Tom Brijs: “Naast die fysieke afstanden moet je ook rekening houden met de mentale afstanden. Die los je niet op door een verbinding te leggen. De inwoners van Hasselt en Genk zijn aparte groepen. Het zijn niet meteen grote bondgenoten.” Geert Wets is er wel van overtuigd dat een goede permanente verbinding wel voor meer migratie en onderlinge contacten zal zorgen.

Beste tracé voor een vlotte openbaar vervoer-verbinding?

Wat het beste tracé voor een vlotte openbaar vervoer-verbinding tussen Hasselt en Genk zou zijn, hangt af van een aantal factoren. Tom Brijs: “Je moet zoeken naar de grote concentraties en die schakels verbinden. De campus in Diepenbeek is zo’n grote aantrekkingspool. Ook op de Corda Campus is er veel ontwikkeling op dit moment. Grote concentraties zijn interessant om het systeem betaalbaar te houden. Daarnaast spelen elementen op vlak van ruimtelijke ordening een belangrijke rol. Waar ga je bijvoorbeeld het kanaal over?”

“Het is ook belangrijk om te weten hoe de nieuwe stad er zal uitzien. Blijven het twee aparte bi-polen of wordt het een homogene zone?”, voegt prof. dr. Davy Janssens eraan toe.

Meer informatie

Lees het volledige artikel op 26 april 2017 in het HBvL en op HBvL online, of bekijk de reportage van TV Limburg.

Foto: © HBvL