menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

Onderwijs

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Alumni in de kijker: Veva Daniels    22 dec 2016

Alumni in de kijker: Veva Daniels
22 dec 2016

Met een masterdiploma Mobiliteitswetenschappen onder de arm trok Veva Daniels in 2011 trots de universiteitsdeur achter haar dicht. Nu, vijf jaar later, is ze woordvoerder voor het Agentschap Wegen en Verkeer in Brussel. Wij stelden Veva enkele vragen over haar carrière als student en haar huidige professionele carrière.

Veva, herinner jij je het moment nog waarop je het diploma ‘Verkeerskunde’ (nu ‘Mobiliteitswetenschappen’) in handen kreeg? Hoe duidelijk was jouw beeld van de toekomst op dat moment?
“Als 18-jarige, koos ik voor ‘Verkeerskunde’ (nu ‘Mobiliteitswetenschappen) omdat ik ervan droomde om de wereld verkeersveiliger te maken. Toen ik afstudeerde wist ik dan ook dat ik iets maatschappelijks relevant wilde doen. Een maand na mijn afstuderen had ik drie jobaanbiedingen klaarliggen: ik kon aan de slag als adviseur bij een studiebureau, ik kon ook aan de slag als adviseur bij de NMBS en ik mocht beginnen bij de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Ik volgde mijn hart volgde en koos voor de derde optie. Die job paste immers perfect bij me. Als coördinator SAVE Steden & Gemeenten, probeerde ik steden en gemeenten te overtuigen om meer in te zetten op verkeersveiligheid.”

Wat zijn jouw beste en slechtste herinneringen aan de opleiding?
“Mijn beste herinneringen zijn absoluut gelinkt aan professor Willy Miermans die als geen ander met visie en passie kon spreken over verkeer en mobiliteit. Wat ik absoluut verschrikkelijk vond, waren de theoretische vakken zoals kosten-batenanalyse, statistiek of economy. Ik stond veel liever in mijn fluo vestje op het terrein om mobiliteitsplannen te maken of creatief na te denken over het effect van mobiliteitscampagnes op onze verplaatsingen. Toch vind ik dat deze combinatie van theorie en praktijkgerichte opdrachten dé troef is van deze opleiding.”

Je bent mede-oprichter en communicatieverantwoordelijke van Mobilumni, de alumni-vereniging voor studenten Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. Hoe is dit precies verlopen?
“Ik denk dat dit natuurlijk gegroeid is. Tijdens mijn studies, en zelfs daarvoor nog, had ik al een sterke interesse in communicatie. Communicatieverantwoordelijke zijn van Mobilumni is een logisch gevolg van mijn engagement tijdens mijn studententijd bij de studentenvereniging Commeatus.”

Recent werd jij woordvoerder bij de Administratie Wegen en Verkeer. Hoe ziet een typische dag van jou eruit?
“Ik denk niet dat ik al een typische dag beleefd heb. Zeker nu, wanneer het weer kouder wordt, start mijn dag vaak heel vroeg. Niet zelden heb ik rond 6 uur ’s morgens al een journalist aan de lijn die een update wil van de strooiwerken van de afgelopen nacht. Mijn dag bestaat voor de rest uit persvragen beantwoorden, de website up-to-date houden, social media in de gaten houden, vergaderen met collega’s en me inlezen in belangrijke literatuur. Geen enkele dag is hetzelfde als de dag ervoor, en zo heb ik het graag.”

Hoe helpt jouw diploma Verkeerskunde (nu Mobiliteitswetenschappen) jou in je huidige job?
“Ik ben volledig mee met het vakjargon en de noodzaak van bepaalde ingrepen. Ik kan spreken met en begrijp elke ingenieur uit het veld. Maar mijn allergrootste troef is mijn netwerk. Ik ben na mijn afstuderen nauw contact blijven houden met mijn studiegenoten, waardoor ik een uitgebreid netwerk in het mobiliteitsdomein heb. Ik geloof dat dat mij een streepje voor geeft op andere woordvoerders in de sector.”

Aan welk aspect van je nieuwe job heb je het meest moeten wennen?
“Wel, ik ben geen ochtendmens, dus beschikbaar zijn vanaf 6 uur ’s morgens was in het begin wel een uitdaging. Ik heb zeker geen standaard ‘9 to 5’ job. Het belangrijkste nieuws van de dag wordt ’s morgens vroeg of tijdens het avondnieuws gerapporteerd. Beschikbaar zijn in het weekend, is ook gewoon ‘part of the job’. Daarnaast werken er bij het Agentschap Wegen en Verkeer bijna 1500 mensen, verspreid over heel Vlaanderen en centraal in Brussel. Ik ben de spil op vlak van communicatie, dus ik kom met veel collega’s in contact. Ze allemaal leren kennen, zal vermoedelijk ook nog wel een tijdje duren.”

Wat zou je nog graag willen realiseren in de toekomst?
“Ik wil graag aan de bevolking duidelijk maken dat wegenwerken geen last zijn, maar een noodzaak. We willen de verkeersveiligheid verbeteren voor iedereen en wegenwerken zijn dan onvermijdelijk. Maar op de lange termijn, zal iedereen de voordelen ervan ervaren. Dit op een duidelijke en begrijpbare manier aan de bevolking uitleggen, is mijn hoofddoel.”

Heb je nog advies voor huidige studenten Mobiliteitswetenschappen?
“Kijk bij het solliciteren verder dan de ‘logische’ keuzes zoals een job als mobiliteitsambtenaar of bij een studiebureau. Bedrijven beseffen vaak nog onvoldoende wat de kracht is van ons diploma. We zijn multi-inzetbaar in veel verschillende disciplines. Het is aan jou om dat te bewijzen."

"Verder kan ik elke student aanbevelen om te investeren in een eigen persoonlijk netwerk vanaf dag één. Je mede-studiegenoten (zowel uit je eigen jaar als die boven of onder jou) worden later je collega’s. Of je nu in hetzelfde bedrijf werkt of niet, je zal elkaar blijven tegenkomen. Investeer vanaf dag één in dit netwerk, wanneer je start met je opleiding. Je zal er later in je professionele leven vast en zeker de vruchten van plukken. Maar het belangrijkste is nog altijd, kies datgene dat je graag doet. Niets is zo fijn als elke dag een job te mogen uitoefenen die je met plezier doet."