menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

Onderwijs

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Felix Boxus en Dries Jackers pendelen van Diepenbeek naar Hasselt als blinde    7 dec 2016

Felix Boxus en Dries Jackers pendelen van Diepenbeek naar Hasselt als  blinde
7 dec 2016

Hoe toegankelijk is de UHasselt campus Diepenbeek voor blinden en rolstoelgebruikers? Die vraag kregen de BA2-studenten Mobiliteitswetenschappen van docent Joris Cornu, die hen meteen op veldonderzoek stuurde.

Elke dag pendelen honderden studenten van het station in Hasselt naar de campus in Diepenbeek. Elke 15 minuten vertrekt er aan het station een bus naar de campus en vice versa. Bussen rijden er dus aan en af. Gemakkelijk, toch? Maar hoe toegankelijk is dat pendelen voor rolstoelgebruikers of blinden? Voor het vak ‘Verkeerstechniek II’ namen Felix Boxus en Dries Jackers de bus van Diepenbeek naar Hasselt als blinde.

Auditieve reisinformatie
“De bus nemen is voor blinden en slechtzienden niet altijd gemakkelijk. Hoe weet je dat je op de juiste bus zit? Hoe weet je wanneer je moet uitstappen? We adviseren om aan de bushaltes dynamische informatiepanelen te voorzien die auditieve aankondigen ondersteunen. Ook op de bus zou een halteaankondiging de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden aanzienlijk verbeteren”, aldus Felix Boxus. Veel bussen beschikken al over de nodige structuur om het systeem uit te rollen.

Voorzieningen stationsomgeving
De infrastructuur in het stationsgebouw is aangepast aan de noden van reizigers met een visuele beperking. Dries Jackers, student Mobiliteitswetenschappen, licht toe: “Geribbelde tegels leiden een blinde rechtstreeks naar het loket, waar ze alle broodnodige informatie kunnen verkrijgen, of naar de perrons. Bovendien is het station van Hasselt uitgerust met efficiënte omroepsystemen.”

De voorzieningen op de perrons zelf kunnen echter nog verbeterd worden, staat in het rapport van beide studenten. “Trappen worden bijvoorbeeld niet aangekondigd met voelbare markeringen en waarschuwingsmarkeringen aan de rand van het perron ontbreken.” Auditieve reizigersinformatie en meer blindegeleiding in de stationsomgeving als op de campus kunnen ervoor zorgen dat blinden en slechtzienden zelfstandiger kunnen voortbewegen.

Verkeerstechniek II
De BA2-studenten Mobiliteitswetenschappen voerden de opdracht uit in het kader van het vak ‘Verkeerstechniek II’. In dat vak leren de studenten een consistent verkeerskundig ontwerp uit te werken en te beoordelen rekening houdend met aspecten als veiligheid, toegankelijkheid en een vlotte verkeersafwikkeling.