menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

MOOC: een blik op de toekomst van het verkeer

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

MOOC: een blik op de toekomst van het verkeer     12 aug 2016

MOOC: een blik op de toekomst van het verkeer
12 aug 2016

De MOOC van de opleiding Mobiliteitswetenschappen krijgt stilaan vorm. Na drs. Tim De Ceunynck en prof. dr. Ansar Yasar stond onlangs ook prof. dr. ir. Tom Bellemans voor de camera. “In de module ‘Transportation policy assessment’ bestuderen we de invloed van beleid op transport- en verkeerssituaties. Welk effect brengt de maatregel teweeg? Kunnen we de impact van een maatregel voorspellen, voordat die geïmplementeerd wordt? Dat is de uiteindelijke hamvraag die we trachten te beantwoorden.”

De MOOC, een primeur voor de UHasselt, gaat over het vak ‘Transportation systems & policy’. Dat vak wordt in het voorbereidingsprogramma voor de master ‘Transportation Sciences’ gegeven en behandelt meerdere thema’s zoals ruimtelijke ordening en de impact van mobiliteit op de omgeving. In de module ‘Transport policy assessment’ binnen dat vak schenkt prof. dr. Tom Bellemans aandacht aan de wisselwerking tussen beleid en transport- en verkeerssituaties.

“Elke maatregel heeft een impact op de verkeerssituatie. Neem bijvoorbeeld de kilometerheffing voor vrachtwagens. Met die maatregel wil de regering het fileprobleem aanpakken en de CO2-uitstoot doen dalen. Experts twijfelden vorig jaar of de maatregel het gewenste effect zou teweegbrengen. Daarvoor was volgens hen naast de kilometerheffing voor vrachtwagens ook rekeningrijden voor personenwagens nodig. Kunnen we eigenlijk het effect van een maatregel voorspellen, voordat die geïmplementeerd wordt? Kunnen we met andere woorden het ‘oeps-gevoel’ voorkomen?”, aldus Tom Bellemans.

Prof. dr. Tom Bellemans dompelt de studenten onder in de wereld van activiteiten-gebaseerde modellen. “Elke dag gaan miljoenen mensen naar het werk, naar school of naar de sportclub. We verzamelen die gegevens om activiteiten-gebaseerde modellen te ontwikkelen.” Die modellen kunnen verplaatsingen simuleren én een volledig dag- en activiteitenpatroon van een individu in kaart brengen. De modellen kunnen dus beleidsopties aan een (gesimuleerde) realiteit toetsen en op die manier beleidsmakers ondersteunen.

Eindopdracht bij iedere module

Op het einde van de rit moeten de studenten aantonen dat ze de stof beheersen. “We laten de studenten een test invullen en koppelen aan elke module ook een opdracht. Op die manier kunnen we nagaan of studenten niet enkel hebben doorgenomen, maar ook of ze de materie begrijpen én kunnen toepassen. In deze specifieke module krijgen de studenten vijf beleidsmaatregelen voorgeschoteld, waaruit ze één maatregel moeten kiezen. Die maatregel moeten ze dan bespreken. Op welke facetten heeft die maatregel een impact? Welke modellen kunnen hiervoor gebruikt worden? Welke criteria kunnen we het beste gebruiken om de maatregel te evalueren?”, aldus dr. Mario Gielen, projectleider en onderwijskundig adviseur bij IMOB.