menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

Onderwijs

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Prof. Kris Brijs: "De ideale rijopleiding? In verschillende fases en met veel oefenuren"    27 mei 2016

Prof. Kris Brijs:
27 mei 2016

In 2014 vielen er op Belgische wegen 727 dodelijke slachtoffers, waarvan 393 in Vlaanderen. Om het aantal verkeersdoden drastisch te doen dalen, werkt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts een ambitieus beleid uit. Een van zijn plannen: het rijexamen moderniseren en de rijopleiding hervormen. Professor Kris Brijs (IMOB, UHasselt) vertelt over de ideale rijopleiding in Raak, het magazine van de KWB.

“Over de jaren heen, als we terugkijken tot de jaren zeventig, moet je vaststellen dat de verkeersveiligheid drastisch is verbeterd”, aldus Kris Brijs. “De laatste jaren stagneren de ongevallencijfers wel. Dat komt omdat de quick wins, de eenvoudige ingrepen, stilaan opgebruikt zijn. Om nu nog vooruitgang te boeken, zijn drastischere maatregelen nodig.” De vernieuwde rijopleiding wordt beschouwd als een mogelijke efficiënte maatregel, want veiligheid op de weg begint bij veilige weggebruikers.

In verschillende fases met veel oefenmomenten
Hoe ziet de ideale rijopleiding er dan uit? Kris Brijs legt uit: “Tot vandaag is het behalen van je rijbewijs een soort eindpunt, terwijl dat eigenlijk niet zou mogen. Ongevallenstatistieken tonen immers dat je tijdens de eerste maanden na het behalen van je rijbewijs, het meeste kans hebt op een ongeval. Een performante rijopleiding – zo leren voorbeelden uit het buitenland ons – is gebaseerd op twee principes. Één: de opleiding moet bestaan uit een gefaseerd leertraject met meerdere testmomenten, en twee: het traject moet voldoende oefenuren tellen.”

Lees het volledige interview in de juni-editie van Raak, het magazine van de Kristelijke Werknemersbeweging.