menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

Onderwijs

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Thesis van Mathijs Biesbrouck en Arne Nys bekroond met AXA-masterproefprijs    6 jul 2016

Thesis van Mathijs Biesbrouck en Arne Nys bekroond met AXA-masterproefprijs
6 jul 2016

Mathijs Biesbrouck en Arne Nys, kersverse masters in de Mobiliteitswetenschappen, kregen voor hun thesis de AXA-masterproefprijs. Met een diploma én de AXA-masterproefprijs onder de arm trokken de twee UHasselt-afgestudeerden afgelopen vrijdag trots de universiteitsdeur achter zich dicht.

Mathijs Biesbrouck – Pedestrian Forward Collision Warning

Steeds meer auto’s zijn uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), oftewel rijhulpsystemen. In zijn thesis belichtte Mathijs Biesbrouck één specifiek systeem: Pedestrian Forward Collision Warning (PFCW). Dat is een precrash-systeem dat bestuurders via een geluids-, licht- of trilsignaal waarschuwt voor een dreigende aanrijding met een voetganger. “Timing is hierbij cruciaal. Gaat het waarschuwingssysteem te vroeg af, dan kan dat irritatie bij de bestuurder opwekken. Gaat het alarm te laat af, dan heeft de bestuurder mogelijk te weinig tijd om in te grijpen. Als het rijhulpsysteem niet goed is afgesteld, bestaat de kans dat gebruiker het systeem zal uitschakelen”, aldus Mathijs Biesbrouck.

Ongeveer vijftig personen namen deel aan het rijsimulatoronderzoek van de masterstudent, waarin hij effect van timing op de reactiesnelheid en acceptatiegraad onderzocht. “Hoe beter de timing, hoe groter de bereidheid om het systeem te accepteren. Het effect van timing op de reactiesnelheid moet wel nog dieper onderzocht worden”, besluit Mathijs.

Arne Nys – Mobile Public Transport Travel Assistant

Global positioning system (GPS). Voor velen is het bijna onmisbaar geworden in de auto. De technologie brengt de autobestuurders foutloos van punt A naar B en stelt prompt een alternatieve route voor, als het verkeer ergens dichtslibt. “Waarom bestaat er geen soortgelijk systeem voor reizigers met het openbaar vervoer?”, vroeg Arne Nys zich af. Voor zijn thesis ontwikkelde de masterstudent een applicatie die de reiziger tijdens de hele rit begeleidt.

“De 'Mobile Public Transport Travel Assistant' biedt meer dan real-time informatie over de dienstregeling van het openbaar vervoer. Het vertrekt van de woonplaats van de gebruiker en brengt hem naar de eindbestemming. Hoe wandel ik van thuis tot aan de bushalte? Hoe geraak ik van het station op mijn eindbestemming, nadat ik de trein genomen heb? De app houdt uiteraard ook rekening met real-time informatie en stelt bij vertragingen en andere storingen vervoersalternatieven voor.” Het prototype scoorde uitstekend op gebruikersvriendelijkheid: 77 van 134 van de testpersonen zeiden in een online survey heel tevreden te zijn over de applicatie.