menu

Mobiliteitswetenschappen


Mobiliteitswetenschappen

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

OPLEIDING IN DE MEDIA

Hieronder tonen we een greep uit de media-optredens van onze professoren mobiliteitswetenschappen.


klik op de foto's om de reportages te starten

Fietser of auto's: wie heeft voorrang
5 juni 2015 - RTV, Nieuws

De Universiteit Hasselt heeft camera's geïnstalleerd aan het kruispunt van de Kleinhofstraat en de Ring in Geel om de verkeersituatie te onderzoeken. Wouter Van Haperen geeft meer uitleg over het onderzoek.

Wakker onderweg?
28 februari 2015 - BIVV, Kijk Uit!

(Blijven) rijden als je moe bent is  geen goed idee: je reageert trager, kan verkeerssituaties moeilijker inschatten en je bent minder oplettend. Kijk Uit stak zijn licht op bij Tom Brijs voor meer uitleg over de risico's!

Rijden met een kater
3 december 2014 - Een, Ook getest op mensen

Hoe gevaarlijk of ongevaarlijk is het om te rijden met een kater? 'Ook getest op mensen' deed de test in de IMOB rijsimulator, onder begeleiding van Prof. Brijs.

 

Senioren in het verkeer
12 november 2014 - BIVV, Kijk Uit!

Met de leeftijd gaan sommige functies achteruit. Daarom ontwikkelden het IMOB en het BIVV een checklist waarmee senioren (65 plussers) online hun rijvaardigheid kunnen pijlen (www.senior-test.be).

Zeppe en Zikke starten verkeersonderzoek
24 november 2014 - VTM Nieuws

Zeppe en Zikki ijveren voor veiliger verkeer en starten een groot onderzoek om na te gaan hoe veilig kinderen zich echt voelen op de weg. Tom Brijs begeleidt het verkeersonderzoek

Uw slaap is goud waard
30 september 2014 - Telefacts

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 Belgen slaapproblemen heeft. Wat doet een gebrek aan slaap met je concentratie? Telefacts deed de test aan de universiteit van Hasselt in de rijsimulator waar het verschil bij goede en slechte nachtrust in de rijsimulator getest werd.

Kloppen de clichés over BMW-rijders?
8 januari 2014 - VTM Nieuws

Een Britse studie over ons verkeersgedrag stelt dat BMW-rijders de meest agressieve bestuurders zijn. De auto's trekken sportieve bestuurders aan en bovendien zijn BMW's vaak bedrijfswagens, waarmee men roekelozer durft rijden.

Wat is een goede beleider?
11 oktober 2013 - MNM

Om na te gaan wat een goede begeleider is, ging VAB ten rade bij Tom Brijs, hoogleraar aan de vakgroep Verkeerskunde van de Universiteit van Hasselt.

 

http://vtm.be/telefacts/online-achter-het-stuur-0

Online achter het stuur
17 september 2013 - VTM, Telefacts

We kunnen onze smartphone geen minuut missen, zelfs niet in de auto. Telefacts deed de test in de IMOB rijsimulator. Volgens Prof. Brijs is de kans op een ongeval 20 keer groter als je de smartphone achter het stuur gebruikt.

Pendelaars slikken veel meer fijn stof dan verwacht
12 september 2013 - Een, Het Journaal

Het is belangrijk dat ons wagenpark vergroent. Eén van de belangrijkste zaken daarbij is minder diesels, zuiverdere diesels die ertoe kunnen bijdragen dat de roetontwikkeling beperkt wordt en dus ook de gezondheidseffecten ervan verkleinen.

Undercover aan de schoolpoort
4 september 2013 - Een, Volt

Er zijn 3 mogelijke oorzaken van onveiligheid: mens, voertuig en omgeving. 'Voertuig' speelt hier in mindere mate een rol. 'Infrastructuur' speelt een rol, maar hoe goed moet infrastructuur zijn? Wat als men echt niet wil parkeren op de plaatsen die daarvoor voorzien zijn. Het hoofdprobleem hier is toch het gedrag van de 'mens'.

Kinderen hebben last met wennen aan het verkeer
4 september 2013 - Een, Het Journaal

"Kinderen weghouden uit het verkeer heeft weinig zin omdat we weten dat kinderen die vaker met fietsen of te voet gaan dat daardoor ook veiliger gaan doen omdat ze meer ervaring opdoen met bepaalde verkeersomstandigheden", aldus Stijn Daniels

Aandacht, aandacht!
16 maart 2013 - BIVV, Kijk Uit!

Afleiding tijdens het rijden is gevaarlijk. Je reactietijd vertraagt, je slingergedrag neemt toe en door te staren ga je sommige verkeersborden niet zien. Bestuurders die bellen achter het stuur hebben negen keer meer kans op een ongeval. Sms'en is nog gevaarlijker. Dan ben je niet alleen cognitief, maar ook visueel afgeleid.

Oortjes vormen gevaar
8 november 2012 - Canvas, Terzake

Je hoort het de laatste tijd vaker: fietsers of voetgangers die in een accident betrokken raken omdat ze muziek aan het beluisteren zijn door een hoofdtelefoon of oortjes. Wat moet hieraan gebeuren? Tom Brijs licht toe wat de voor- en nadelen zijn van muziek beluisteren als je je in het verkeer begeeft (tussen 28:00 en 29:00)

Oude chauffeur = goeie chauffeur
8 november 2012 - Een, Koppen

Het cliché ‘hoe ouder de bestuurder, hoe slechter hij rijdt’ klopt niet. Dat blijkt uit een uniek onderzoek dat de UHasselt en het Jessa Ziekenhuis samen voerden. Bij ons krijgt de senior medisch advies van de huisarts, maar die beslist zelf of hij blijft rijden. We zouden beter slimmer screenen, bv. via een aandachtstest,” zegt Tom Brijs. 

Zijn ouderen een gevaar op de weg?
8 november 2012 - Een, Het Journaal

De leeftijd zegt weinig over de rijvaardigheid van een chauffeur. Dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt) in samenwerking met het Jessa Ziekenhuis. De mentale en fysieke vaardigheden spelen wel een rol. De onderzoekers besluiten dat een verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee is.

Senioren rijden beter dan gedacht
8 november 2012 - VTM Nieuws

Een verplichte rijtest voor oudere chauffeurs is niet nodig. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de universiteit van Hasselt. Daaruit blijkt dat oudere chauffeurs beter met de auto kunnen rijden dan iedereen denkt. Wat wel belangrijk is, is dat ze fysiek in orde zijn. Tom Brijs geeft toelichting bij het onderzoek en de resultaten.

Drempels niet altijd de geschikte oplossing
3 oktober 2012 - Een, Niet tevreden stem terug

Verkeersdrempels, bloembakken, paaltjes ... Steden en gemeenten hebben veel mogelijkheden om autobestuurders af te remmen, maar wat kan men nu het beste doen? Tom Brijs: "Daarop is geen eenvoudig antwoord te geven. Het hangt af van lokale omstandigheden, verkeersintensiteit, verkeerssamenstelling ..."

Sms'en achter het stuur: geen goed idee
5 september 2012 - Een, Ook getest op mensen

Sms'en achter het stuur is gevaarlijk, heel gevaarlijk. Het is zelfs gevaarlijker dan rijden nadat je alcohol gedronken hebt. Ook getest op mensen deed de test. Tom Brijs: "20 tot 22% van de mensen sms't regelmatig achter het stuur, meestal 's morgens en 's avonds in de spits. Dit leidt tot slingeren op de weg en een tragere reactiesnelheid."

130 km/u op de Belgische snelweg of graag traag?
29 augustus 2012 - MNM

De Nederlanders mogen binnenkort 130 km/u rijden op de snelweg. Maar betekent dat dan ook dat je sneller op je bestemming geraakt? Willy Miermans, docent verkeerskunde aan de UHasselt, legt uit waarom het geen goed idee: "Door sneller te rijden veroorzaak je meer ongevallen en dus ook meer file. Je komt ook niet veel sneller aan op je locatie."

Testen omleidingssignalisatie bij wegenwerken aan het Viaduct van Vilvoorde
25 mei 2012

De signalisatiesimulator maakt het mogelijk om signalisatieplannen bij wegenwerken en tijdelijke of nieuwe verkeerssituaties op voorhand te testen. De rijsimulator test hoe weggebruikers reageren bij omleidingen, nieuwe afslagstroken of nieuwe bewegwijzering. De simulator werd ontwikkeld door IMOB, Conncect en Infranea.

"Maak van slachtoffers geen schuldigen"
31 augustus 2011 - Canvas, Terzake

Het voorstel van Touring om bij ongelukken in bepaalde gevallen de auto's al weg te slepen terwijl de slachtoffers er nog in zitten, lokte veel negatieve reacties uit. De noden van slachtoffers van verkeersongevallen moeten primeren, niet de tijdswinst. Willy Miermans: "Wij zijn de files. We moeten de oorzaken niet altijd bij een ander leggen en realistisch zijn: de files zijn niet echt op te lossen."

Jessa ziekenhuis en UHasselt testen rijvaardigheid senioren
22 juni 2011 - TVL

Het Jessa Ziekenhuis en de Universiteit Hasselt starten een project om de rijvaardigheid van 70-plussers te onderzoeken. Senioren zelf zijn er zich vaak niet van bewust dat ze met de jaren geconfronteerd worden met rijproblemen.

Hoe komt het dat telefoneren zo afleidend werkt?
11 mei 2011 - Een, Volt

Telefoneren achter het stuur is gevaarlijk. Telefoneren achter het stuur met de GSM in de hand is bovendien verboden. Maar onderzoek toont aan dat handenvrij bellen even gevaarlijk is. Aan de hand van enkele experimenten testte Volt hoe gevaarlijk telefoneren achter het stuur nu eigenlijk is. Tom Brijs licht toe.

Crevits lanceert rijsimulator voor wegenwerken
14 december 2010 - TVL

De signalisatiesimulator is een toestel waarbij omleidingsborden bij wegwerkzaamheden vooraf door weggebruikers kunnen getest worden. Zo wordt nagegaan of de borden duidelijk en veilig zijn. De signalisatiesimulator is ontwikkeld op vraag van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Het is een primeur voor Europa.

Kilometerheffing voor vrachtwagens: Nederland haakt af
12 november 2010 - Radio 1

Willy Miermans: "We hoeven niet te wachten op Nederland. De kilometerheffing zal geen files vermijden, maar wel aftoppen. 10% minder voertuigen op onze wegen doet het percentage files dalen met meer dan 10%. Die laatste procenten maken het verschil. De investeringskost voor ons zal wel hoger zijn nu Nederland afhaakt."

Parkeren duurder maken?
14 mei 2010 - Radio 1, Peters & Pichal

Betaald parkeren levert de Vlaamse centrumsteden miljoenen op, zo berekende De Standaard. Toch noemen steden het geen gemakkelijk geldgewin, wel een manier om het verkeersbeleid te sturen. Verkeersdeskundige Willy Miermans vindt zelfs dat parkeren nog een stuk duurder mag en kan.

Supertrucks op Belgische Wegen
7 februari 2008 - Een, Het Journaal

Yves Leterme (CD&V) laat onderzoeken of er in ons land supertrucks kunnen rondrijden. Dat zijn vrachtwagens die tot 25 meter lang zijn en 60 ton kunnen wegen. In 1 supertruck kan evenveel als in 3 gewone vrachtwagens. Ze zouden bovendien minder vervuilend zijn. Tom Brijs vreest dat onze Vlaamse wegen er niet klaar voor zijn.

Vlotter verkeer door smogalarm?
22 december 2007 - Radio 1

Tom Brijs: "Er zijn zeker voordelen erbonden aan het blokrijden of het verlagen van de snelheid op autosnelwegen. Er zal minder CO2 en minder fijn stof in de lucht hangen, de snelheidsverschillen tussen de voertuigen verminderen, wat veiliger is en wat een vlotte doorstroming bevordert. Trager is dus vaak sneller. Ik ben voorstander van een dynamische snelheidsbeperking."

 

 

JANUARI

Harde verkeerscampagnes, werken ze of niet: 10 voorbeelden
De Morgen, 8 januari 2014

"Of harde campagnes werken of niet, is een debat dat al heel lang woedt, met veel voor- en tegenstanders", zegt Stijn Daniels, als docent verbonden aan de opleiding Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. "Vaak missen harde campagnes hun doel omdat kijkers bij harde beelden automatisch denken dat die situatie op hen toch niet van toepassing is. 'Ik gedraag mij anders', is dan de eerste reflex." Voor Daniels kunnen harde campagnes wel, maar afhankelijk van het doelpubliek en de boodschap.

 

DECEMBER

Haacht schaft betaald parkeren af, maar dit krijgt voorlopig weinig navolging
Diverse artikels:

  • Haacht schaft betaald parkeren af, andere gemeenten breiden uit, HLN, 17 december 2013
  • 'Weg met de parkeermeter' is nog geen trend, De Standaard, 17 december 2013
De gemeente Haacht haalt vanaf 1 januari alle parkeerautomaten weg, omdat ze te weinig opbrengen. Frappant, want veel besturen hebben hun inkomsten uit betalend parkeren de voorbije drie jaar tot één derde zien stijgen.
'Gemeenten moeten niet te lichtzinnig omspringen met hun betalend parkeren', waarschuwt verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt). 'Dat vormt de sleutel tot een duurzaam mobiliteitsbeleid. Wie betalend parkeren afschaft ter wille van de handel, dreigt zich in de voet te schieten als alle plekken door langparkeerders worden ingepalmd.'

 

NOVEMBER

Mobiliteitsinstituut UHasselt "Sms'en is even gevaarlijks als dronken rijden"
HBVL, 27 november 2013

Tijdens sms'en aan het stuur is niet alleen de aandacht afgeleid, ook de ogen zijn niet op de weg gericht. "Dat maakt het risico op een ongeval 20 keer groter. Bij bellen met gsm in de hand is dat vier keer." Dat zegt onderzoekster Ellen Jongen van de Universiteit Hasselt. Bij het Instituut voor Mobiliteit liet ze jongeren en 70-plussers sms-berichten versturen tijdens eenrit in een rijsimulator. "We merkten heel duidelijk een verslechtering van hun rijprestaties, bij beide groepen. Ze gingen slingeren over de weg, reageerden minder snel op de signalisatie, sommigen reden zelfs door het rode stoplicht en ze negeerden verkeersborden. Ook het aantal ongevallen nam toe."

Test je rijgedrag met een glaasje op
Het Nieuwsblad, 20 november 2013

Tijdens de Dag van de Wetenschap zetten de hogescholen, universiteit en andere instellingen hun deuren open om technologie en wetenschap in de schijnwerpers te zetten. Zo kun je in UHasselt op de afdeling IMOB kennismaken met de rijsimulator. 'Met het Jessa Ziekenhuis ontwikkelden we een simulator om de rijvaardigheid bij senioren te testen', zegt Ellen Jongen, postdoctoraal onderzoeker aan IMOB. Een andere rit in de simulator toont de effecten van alcohol op de rijvaardigheid. 'Momenteel gebruiken we de simulator vooral voor onderzoeken, zoals risicovol rijgedrag bij jongeren en het plaatsen van signalisatie.'

Boete voor wie niet ritst
Diverse artikels:

  • Wie niet ritst vliegt de bon op, GvA, 5 november 2013
  • Dit jaar nog boete voor wie niet ritst, HBVL, 5 november 2013
Ritsen wordt nog dit jaar verplicht in het verkeer. Omdat het fenomeen nog altijd voor bijzonder veel irritatie zorgt op onze wegen, start het Agentschap Wegen en Verkeer een grote campagne.
"Ritsen wordt vandaag nog al te vaak als onhoffelijk beschouwd", zegt Willy Miermans, mobiliteitsdeskundige van de UHasselt. "Wie pas aan het einde van een wegversmalling invoegt, wordt als een profiteur beschouwd. Terwijl op die manier de wegcapaciteit juist optimaal benut wordt en het verkeer het vlotst doorstroomt."

 

OKTOBER

Verkeersproblemen in Turnhout vanaf nu melden met de smartphone
Diverse artikels:

  • Mobiliteitsapp schepen op valreep klaar, GvA, 26 oktober 2013
  • Probleem in Turnhout? Meld het met de smartphone, Het Nieuwsblad, 29 oktober 2013

Het stadsbestuur van Turnhout gaat na een testperiode starten met een smartphoneapplicatie om problemen in de stad te melden. Daarvoor maakt de stad gebruik van een applicatie van een student Mobiliteitswetenschappen uit Oud-Turnhout.
Kevin Clijmans, student Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit van Hasselt, ontwikkelde een applicatie waarmee burgers via hun smartphone eenvoudig melding kunnen maken van een mobiliteitsprobleem, zoals bijvoorbeeld een vervelende put in de weg. Die melding komt vervolgens terecht bij de bevoegde stadsdiensten. De Oud-Turnhoutse student vroeg aan de stad Turnhout of ze de applicatie wilde testen en de stad stapte maar wat graag mee in het project.

Meer asfalt zorgt voor meer wagens
Diverse artikels:

  • Voor 380 miljoen euro werken, maar verkeer zal direct weer vastzitten, Het Nieuwsblad, 26 oktober 2013
  • Meer asfalst zorgt voor meer wagens, De Morgen, 26 oktober 2013
  • Dit bespaart ons 6,7 miljoen uur file, HLN, 26 oktober 2013
Het plan van de Vlaamse regering om het verkeer op de Brusselse ring veiliger en vlotter te laten verlopen, ligt al meteen onder vuur. De Brusselse regering is boos, milieuverenigingen gaan het aanvechten en verkeersspecialisten zijn erg sceptisch.
'De infrastructuur uitbreiden is de meest achterhaalde methode van mobiliteit. We rijden allemaal zo goed als solo naar het werk en verwachten dat dat ook zo blijft. Dat is zoals Freya Van den Bossche ( Vlaams minister van Wonen, nvdr.) die zou zeggen dat ze het huisvestingsprobleem gaat oplossen door te beginnen met de bouw van villa's', zegt Willy Miermans van het Instituut voor Mobiliteit aan de Universiteit Hasselt. Miermans vindt het ook absurd dat lokaal verkeer anno 2013 over de autosnelweg moet.

Pakistanen kunnen gratis studeren aan UHasselt
Diverse artikels:

  • Pakistanen kunnen gratis studeren aan UHasselt, Het Nieuwsblad, 24 oktober 2013
  • Pakistanen kunnen gratis aan Universiteit Hasselt studeren, De Standaard, 24 oktober 2013
  • Pakistan betaalt studies aan UHasselt, HBVL, 24 oktober 2013
  • Pakistanen studeren gratis aan UHasselt, HLN, 25 oktober 2013
De UHasselt heeft een akkoord met het Pakistaanse ministerie van Onderwijs om Pakistaanse studenten hier hun diploma te laten behalen. De UHasselt is de eerste universiteit in België die een dergelijk akkoord afsluit met Pakistan.
Het akkoord loopt over vijf jaar en heeft betrekking op de masteropleidingen Transportation Sciences (Mobiliteitswetenschappen), Statistics en Management. Dankzij het programma konden dit academiejaar al een tiental Pakistaanse studenten aan de UHasselt starten. In de overeenkomst is overigens opgenomen dat de studenten na het behalen van hun masterdiploma of doctoraatstitel terugkeren naar Pakistan, om braindrain in het land te voorkomen.

Vlaming vloekt zich suf achter het stuur
Het Nieuwsblad, 15 oktober 2013

Er wordt wat afgevloekt in de wagen. Liefst 95 procent van de automobilisten vloekt op andere weggebruikers en komt daar ook voor uit. Eén op de twaalf zegt zelfs zich geen rit te kunnen inbeelden zonder dat de krachttermen in het rond vliegen.
Op vraag van De Lijn werd aan 1.000 Vlaamse automobilisten gevraagd of zij hun ergernis over andere weggebruikers weleens uiten in een vloek. Liefst 95 procent antwoordt bevestigend, 51 procent vloekt geregeld achter het stuur, 8 procent zelfs elke rit.
'Zeer hoge cijfers', vindt Kris Brijs, docent verkeerspsychologie aan de universiteit van Hasselt. 'Vooral omdat dedaders het zelf aangeven. Maar het blijft een milde vorm van verkeersagressie.'

Universiteit beloont carpoolers met parkeerplaats
HLN, 9 oktober 2013

De UHasselt wil samen met de verschillende hogescholen carpoolen meer promoten bij de studenten, om de parkeerprobelemen te verminderen.
De parkeerproblematiek aan de campus sleept al jaren aan. Om die aan te pakken, lanceerde de unief samen met de hogescholen onlangs nog een project dat studenten moet aanzetten om zich duurzamer te verplaatsen. Nieuw is nu de focus op meer carpoolen. "Gisteren lanceerden we daarvoor al een eerste ludieke actie", zegt An Neven van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB). "Studenten die al carpoolend naar de les kwamen, kregen een parkeerplaats dicht bij de school toegewezen en werden getrakteerd op een ontbijt. Daarnaast verloten we ook een speciale parkeerplek, die we drie maanden voor de winnende carpoolers reserveren."

Weg naar werk ongezond
VOCB, 9 oktober 2013

Reizen naar het werk is ongezond. Dat blijkt uit nieuw onderzoek aan de universiteit Hasselt. Wie naar het werk reist, slikt 30% meer roet dan andere Belgen.
Onderzoeker Evi Dons bekeek hoe reizigers roet binnenkrijgen. Ze onderzocht 31 koppels die in dezelfde woning leven. De ene partner werkt thuis. De andere ging buitenshuis werken. Die reis naar het werk duurt ongeveer 6% van hun dag. In die tijd slikt de reiziger meer dan 30% van het roet dan hij per dag binnenkrijgt. Thuiswerkers vermijden dat.

 

SEPTEMBER

Vlaanderen kan veel fietsvriendelijker
Knack, 18 september 2013

Het nieuwe schooljaar was nauwelijks begonnen of twee jonge fietsers in Heverlee en Lier raakten zwaargewond in het verkeer. Is fietsen in ons land echt zo gevaarlijk? Ter vergelijking: per miljard gefietste km vallen er in België 41 doden, in Nederland slechts 15. Het kan en moet dus anders. Maar hoe maken we het verkeer veiliger voor onze schoolgaande jeugd?
Stijn Daniels, docent Mobiliteitswetenschappen aan de UHasselt: 'De grootste groep verkeersslachtoffers zijn niet de fietsers, in tegenstelling tot de indruk die de laatste weken is gewekt. De groep 18- tot 24-jarigen die net auto begint te rijden vormt het grootste gevaar in het verkeer, zowel voor zichzelf als voor anderen. Een op de twee verkeersslachtoffers zit in de auto, als chauffeur of als passagier. Ondanks de ernst van de ongelukken die er in de eerste schoolweek zijn gebeurd, mogen we niet de indruk wekken dat er een specifiek probleem is met fietsen naar school. Als mensen dat zouden beginnen te geloven, zal er nog minder gefietst worden met alle problemen van dien.'

Koning auto regeert bij de studenten
HBVL, 17 september 2013

Het academiejaar schoot gisteren op gang en dat zorgde meteen voor een uitzonderlijk drukke ochtendspits in Hasselt en Diepenbeek. "Ter hoogte van alle hogescholen was het aanschuiven", zegt Dorien Baens, woordvoerster van politiezone HAZODI. De scholen doen inspanningen om de studenten te overtuigen om de auto te laten staan. "Vooral kotstudenten die toch met de auto komen, zijn een groot probleem", zegt Marjolein de Jong, mobiliteitscoördinator van UHasselt, PXL en KHLim.

Smartphone achter het stuur net zo gevaarlijk als dronken rijden
Diverse artikels:

  • Smartphone achter het stuur net zo gevaarlijk als dronken rijden, De Standaard, 17 september 2013
  • 4 seconden naar smartphone kijken is als rijden met 0,8 promille alcohol, Het Nieuwsblad, 17 september 2013
Hoewel het erg onveilig is, houdt meer dan de helft van de Vlaamse smartphone­-gebruikers zich achter het stuur met zijn toestel bezig. Professor Tom Brijs van de Universiteit Hasselt onderwierp, voor het VTM-programma Telefacts proefpersonen aan een test in de rijsimulator van het Instituut voor Mobiliteit. Terwijl sensoren de beweging van hun ogen registreerden, moesten ze zich met de smartphone in de hand een weg door het virtuele verkeer banen. 'Gemiddeld keken ze 4 seconden lang niet naar de weg', zegt Brijs. 'Als je op de snelweg rijdt, overbrug je in die tijd 133 meter. De reactiesnelheid was te vergelijken met die van iemand die 0,8 promille alcohol in het bloed heeft. Als je weet dat de wettelijke limiet op 0,5 promille ligt, is duidelijk dat het onveilig is.'

Veilig naar school gaan moet je leren
Diverse artikels:

  • Kinderen uit verkeer weren helpt niet, Metro, 4 september 2013
  • Werken aan verkeersveiligheid gebeurt niet door kinderen uit het verkeer te weren, Belga, 4 september 2013
  • Stuur kind onder 12 niet alleen naar school, HLN, 4 september 2013
  • Per fiets naar school: net zo veilig, De Morgen, 5 september 2013
  • Laat jonge kinderen toch alleen naar school fietsen, GvA, 5 september 2013
  • NEE 'Fiets mee met je kind', De Standaard, 5 september 2013
  • Veilig naar school gaan moet je leren, HBVL, 5 september 2013
Al minstens drie fietsende kinderen raakten in de eerste schoolweek zwaargewond door een ongeval onderweg naar school. Meteen gaan stemmen op om kinderen jonger dan twaalf vooral níét zonder begeleiding naar school te laten fietsen. Onterecht, zeggen experts.
"Het is een feit dat fietsers jonger dan twaalf nog niet de motorische en mentale vaardigheden van een volwassene hebben, bijvoorbeeld bij het inschatten van afstanden", zegt docent verkeersveiligheid Stijn Daniels van de Universiteit Hasselt. "En als ze een wagen op zich af zien komen, gaan ze er snel van uit dat die bestuurder hén ook wel zal gezien hebben. Toch pleit ik ervoor dat jonge kinderen met de fiets naar school gaan, óók zonder begeleiding: het is gezond, het leidt tot minder verkeersdrukte, het is goedkoop... en hoe vaker ze fietsen, hoe meer ervaring en hoe veiliger."

Drie kinderen tussen 9 en 12 in levensgevaar na ongeval
HLN, 4 september 2013

Op de tweede schooldag zijn gisteren drie kinderen tussen 9 en 12 levensgevaarlijk gewond geraakt nadat ze op weg naar en van school aangereden werden door een auto. Het gaat om twee fietsers en een kind te voet.
September is de maand waarin de meeste ongevallen gebeuren - liefst drie keer meer dan in januari. Vorig jaar waren 2.103 kinderen tussen 6 en 12 het slachtoffer van een ongeval. Uit een Zwitserse studie blijkt dat kinderen onder de 8 niet zomaar de weg op gestuurd mogen worden, omdat ze niet in staat zijn alle risico's van het verkeer te begrijpen. "Ze kunnen nog niet inschatten hoe een bestuurder reageert", zegt expert Stijn Daniels, docent Verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt. Als een jong kind een wagen ziet aankomen, gaat het er bijvoorbeeld meteen van uit dat de autobestuurder hem ook gezien heeft. "Pas vanaf een jaar of twaalf zijn kinderen in principe in staat zelfstandig een traject af te leggen", zegt Daniels.

 

AUGUSTUS

Mobiliteits-wetenschappen (UHasselt)
Metro, 30 augustus 2013

Deze opleiding focust op een van de grootste maatschappelijk problemen van deze tijd: mobiliteit en verkeer. De mens en zijn gedrag worden bestudeerd, maar ook de maatschappij komt aan bod, in de vorm van beleid, infrastructuur enzovoort. Er gaat ook brede aandacht naar verplaatsingen en verplaatsingsmiddelen, naar mobiliteit in de breedste zin van het woord dus.

Gratis openbaar vervoer leidt niet vanzelf tot massaal gebruik
Het Nieuwsblad, 21 augustus 2013

Diepenbeek Volgens UHasselt-student Yannick Fabbro leidt het aanbieden van gratis openbaar vervoer niet automatisch tot een massaal gebruik ervan.
'Meer ondervraagden bleken bereid om het openbaar vervoer te nemen, indien ze voor de rit niets zouden moeten betalen', zegt Fabbro. 'Mensen houden wel uit gewoonte vast aan hun bestaande vervoersmiddel. Als de overheid het openbaar vervoer ooit gratis zou willen maken, dan moet zij de consument expliciet bewust maken van de volledige kosten, zoals aankoopprijs, onderhoud en verzekering, van andere vervoersmiddelen.' Fabbro achterhaalde ook dat vooral de leeftijd, het geslacht en de hoogte van de boete de meest bepalende factoren zijn voor zwartrijden.

Gratis openbaar vervoer werkt wel
HLN, 16 augustus 2013

Gratis openbaar vervoer - weliswaar enkel wanneer het goed gepromoot wordt - doet het aantal reizigers op trein, tram of bus wél toenemen. Dat blijkt uit de masterproef van Yannick Fabbro, student mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. "Mensen houden nu enkel uit hun gewoonte vast aan andere vervoersmiddelen", zegt Fabbro. De student bewijst zo zestien jaar na de invoering ervan door Steve Stevaert het nut van gratis bussen.

AXA Award voor eindwerken mobiliteitswetenschappen
HBVL, 16 augustus 2013

Voor het vijfde jaar op rij studeerden masters in de mobiliteitswetenschappen af aan de Universiteit Hasselt. Ook deze keer beloonde AXA België twee van hen met een AXA Award voor hun onderzoek over verkeersveiligheid en mobiliteit: Kevin Clijmans ontwikkelde twee meldings-apps: één voor mobiliteitsproblemen en één voor kwaliteitsproblemen op Belgische stations. Yannick Fabbro onderzocht aan welke prijzen mensen zouden overstappen naar het openbaar vervoer en nam zwartrijden onder de loep.

Vlaams Pendelfonds verandert pendelgedrag Vlaming niet
Diverse artikels:

  • Vlaanderen krijgt pendelaars niet van de weg, De Tijd, 13 augustus 2013
  • Vlaams Pendelfonds verandert pendelgedrag Vlaming niet, De Tijd, 13 augustus 2013
Het Pendelfonds moet de Vlaming overtuigen de auto thuis te laten. Maar het slaagt daar niet of nauwelijks in. Het bereik is te beperkt en vooral de kmo's vinden te moeilijk hun weg naar de subsidies. Het fonds subsidieert bedrijfsprojecten die werknemers stimuleren niet meer met de auto naar het werk te gaan.
Davy Janssens, expert verplaatsingsgedrag aan de Universiteit Hasselt, stelt: 'Om mensen uit de wagen te krijgen, is er nood aan sturende maatregelen zoals rekeningrijden of een tolheffing. Maar dat is een politieke keuze die gevoelig ligt. De fiscale druk in ons land ligt al erg hoog.'

Vlotte verkeersstroom wordt huzarenstukje
HBVL, 8 augustus 2013

Volgens verkeersdeskundige Willy Miermans van de UHasselt wordt het een "hele uitdaging" om het verkeer dat van en naar de Hasseltse Ikea wil, vlot te laten verlopen. "Het grote probleem is dat Hasselt al drie op- en afrittencomplexen telt op nauwelijks enkele kilometers van elkaar. Daar nog een vierde afrit bijproppen, zou tot gevaarlijke situaties op de snelweg leiden."

Gedaan met mikmak van pijlen. Wegen en verkeer gaat illegale borden weghalen.
HLN, 8 augustus 2013

De typisch Vlaamse mikmak aan wegwijzers genre 'Nieuwe aardappelen' of 'Frituur 1ste rechts' dreigt te verdwijnen. Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft zijn controleurs de opdracht om die 'artisanale' bordjes systematisch te verwijderen. Tenminste, toch de vele bordjes die er zonder vergunning staan.
"Onderzoek toont aan dat we in dertig seconden maar de informatie van maximaal vijf verkeersborden aankunnen. "Meer onthouden we niet", weet professor Willy Miermans, verkeersexpert aan de Hasseltse universiteit. "In Vlaanderen overdrijven we echt in het plaatsen van borden en pijlen."

 

JULI

Belg blijft gevaar op de weg
Knack, 31 juli 2013

Dankzij veiliger auto's en wegen maakt het verkeer steeds minder slachtoffers in België. Toch blijft ons land ondermaats scoren in Europese statistieken. Een Vlaming heeft bijvoorbeeld dubbel zo veel kans om te sterven in het verkeer als een Nederlander.
Als we de cijfers opsplitsen per vervoermiddel, zien we meteen waar de grootste vooruitgang is geboekt: de daling van het aantal slachtoffers in personenwagens is zonder meer spectaculair. Niettegenstaande dat het aandeel van de auto in het verkeer nog steeds toeneemt. Ook bij de voetgangers en, minder uitgesproken, bij fietsers gaat het met het sterftecijfer de goede kant op. 'Maar we vermoeden dat er gewoon minder gewandeld en gefietst wordt dan een paar decennia geleden', zegt professor Stijn Daniels van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt).
'Dat de auto minder slachtoffers maakt, danken we in grote mate aan één cruciale innovatie: de introductie van de veiligheidsgordel', aldus Daniels.
De auto van de toekomst wil voetgangers en files herkennen, om gevaarlijke situaties te vermijden nog voor ze ontstaan. 'Dat zal gebeuren via camera's en sensoren die in real time informatie interpreteren, en bijvoorbeeld al afremmen nog voor de bestuurder beseft wat er aan de hand is', zegt Daniels.
De opmars van de rotonde is stilgevallen. Er is namelijk vrij veel ruimte nodig om een rotonde aan te leggen en we naderen de limieten van wat de Vlaamse lintbebouwing toelaat. Daniels: 'Lintbebouwing is niet alleen gevaarlijk omdat ze het aantal conflictsituaties verhoogt door de combinatie van snel doorstromend verkeer met kruisend en invoegend verkeer van vaak zwakke weggebruikers. Ze maakt ook iedere infrastructuuraanpassing duur en vaak zelfs onmogelijk.'
Een samenleving heeft het aantal verkeersdoden die ze verdient, wordt weleens gezegd. Waarom aanvaarden wij dat er zo veel mensen sterven op onze wegen? 'De waarheid is dat we het niet aanvaarden, maar dat we tegelijk niet de interne noodzaak zien om ons eigen gedrag aan te passen', betoogt Daniels.

De psychologie van de rotonde
Knack, 31 juli 2013

Wat is het geheim van een veilige weg? Een verkeerssituatie een beetje onveilig laten lijken, hoewel die in werkelijkheid wel veilig is.
Autobestuurders blijken zeer vatbaar te zijn voor omgekeerde psychologie. 'Dat denkpatroon verklaart het succes van de rotonde', zegt professor Stijn Daniels van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt). 'Er is veel aan de gang op rotondes. Als je een rotonde oprijdt, zie je verkeer links en rechts en moet je relatief snel een beslissing nemen. Daardoor ben je alert, hoewel je in werkelijkheid niet zoveel gevaar loopt.'

E314 krijgt weefstroken
Diverse artikels:

  • E314 krijgt omstreden weefstrook, HBVL, 2 juli 2013 
  • E314 krijgt deze zomer 'nutteloze' weefstroken, Het Nieuwsblad, 1 juli 2013
Een weefstrook verbindt een oprit rechtstreeks met de volgende afrit, zodat plaatselijk verkeer niet moet in- en uitvoegen op de andere rijstroken van de snelweg.
Mobiliteitsdeskundige Willy Miermans (Universiteit Hasselt) vindt het aanleggen van weefstroken een nutteloze investering. 'Op het eerste gezicht helpt dat, omdat je de invoegbewegingen vermijdt', zegt Miermans. 'In die zin  begrijp ik de logica van de verkeersveiligheid, maar er staat tegenover dat je het lokale verkeer aantrekt naar de autosnelweg. En dan verergeren de files.

 

JUNI

Verkeersbord zaait verwarring
HBVL, 14 juni 2013

Op zaterdag mag niet geparkeerd worden op de zowat dertig Hasseltse laad- en loszones. Sommige agenten meenden dat beboeten niet nodig was omdat het opschrift op het bord 'van maandag tot zaterdag' leest. En dus niet tot en met zaterdag. Andere agenten schreven op zaterdag dan wel weer boetes uit.
"Taalkundig kan je hierover discussiëren omdat er niet 'van maandag tot en met zaterdag' staat", vindt ook mobiliteitsdeskundige Willy Miermans van de UHasselt. "Maar naar de geest van deze regel hoort zaterdag er uiteraard ook bij. Dit bord duidt op de dagen dat winkels open zijn en beleverd moeten kunnen worden, en dus ook de zaterdag."

Vlaanderen heeft bloedhekel aan voorstekers
HLN, 13 juni 2013

Dat 'brave' bestuurders straks liefst 110 euro boete riskeren wanneer ze een 'snelheidsduivel' geen voorrang geven bij een wegversmalling, veroorzaakt grote commotie bij de Vlamingen.
Het wordt geen 'makkie' om de Vlamingen ervan te overtuigen dat ritsen een goede zaak is. "De meesten onder ons hebben altijd de neiging om beleefd in de rij te gaan staan, net zoals bij de bakker", zegt Stijn Daniels, mobiliteitsdeskundige aan de UHasselt.
Verder stelt Daniels zich vragen bij de handhaving van deze maatregel: "Beboeten lijkt me praktisch niet haalbaar en evenmin wenselijk."

Het is geen feest meer als Bob rijdt
De Morgen, 12 juni 2013

De Bobcampagne is uitgewerkt. Het aantal Belgische chauffeurs dat drinkt en rijdt, stijgt zelfs. Verkeerskundigen geloven niet dat bobben, de nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, veel zal veranderen. 'Op termijn is een nultolerantie de enige oplossing.'
Ook Tom Brijs, professor Mobiliteitswetenschappen van de Universiteit Hasselt, nuanceert. "Door de Bobcampagnes is de houding ten opzichte van drinken en rijden op 17 jaar tijd wel degelijk veranderd. Maar op een bepaald moment raak je met zo'n campagnes een plafond, is het effect ervan verzadigd." Volgens Brijs blijft een hardnekkige groep over.
Brijs twijfelt ook aan de promillenorm. "Die zorgt voor onduidelijkheid. Chauffeurs weten niet hoeveel ze mogen drinken voor ze aan hun limiet van 0,5 promille zitten. Volgens mij is op termijn een nultolerantie de enige oplossing."

 

MEI

Jongeren liggen niet meer wakker van auto en rijbewijs
De Morgen, 18 mei 2013

De eigen wagen is niet langer een prioriteit bij jeugd die vaker in de stad blijf wonen. Volgens onderzoek kopen jongeren minder vaak een eigen auto. Ook in België is die daling voelbaar. 'Ecologie is meer dan een mindset, het is een noodzaak.' Willy Miermans, docent mobiliteitswetenschappen aan UHasselt blijft voorzichtig voor België. "Er is een aanwijzing dat jongeren omwille van ecologische en praktische redenen minder gek zijn op auto's dan de oudere generatie. In Nederland zijn er meer echte steden, wat autorijden minder comfortabel maakt. In België hebben we dat minder waardoor de auto dominanter blijft."

Verdubbeling flitspalen kan aantal verkeersdoden halveren
Diverse artikels:

  • Aantal flitspalen verdubbelen, Metro, 17 mei 2003
  • Verdubbeling flitspalen kan aantal verkeersdoden halveren, De Standaard, 17 mei 2003
  • Minder verkeersdoden? Dubbel zoveel flitspalen!, Het Nieuwsblad, 17 mei 2003
  • Verdubbel het aantal flitspalen, HBVL, 17 mei 2003
  • Dubbel zoveel flitspalen nodig, GvA, 17 mei 2003
'Een aangepaste snelheid is essentieel voor de verkeersveiligheid', zegt Stijn Daniels. 'De cijfers tonen aan dat de onbemande camera's op de gewestwegen het aantal ernstige ongevallen met doden of zwaargewonden tot dertig procent verminderen. Wanneer iedereen zich, bijvoorbeeld door de flitspalen, aan de snelheid houdt, kan het voorlopige aantal halveren.' Volgens Daniels hebben de flitspalen op de gewestwegen nog een aanzienlijk potentieel. 'Op tien procent van de gewestwegen staan momenteel onbemande camera's, daar kunnen er nog heel wat bij.'

Aantal verkeersdoden daalt
De Standaard, 17 mei 2003

In Limburg daalde het aantald verkeersdoden met 14 procent ten opzichte van het vorige jaar. Verkeersdeskundige Willy Miermans haalt hiervoor diverse redenen aan: een lagere gemiddelde snelheid door het drukkere verkeer, herinrichting van wegen (veiligere infrastructuur doet trager rijden) en meer snelheidscontroles. Stijn Daniels pleit in dat verband voor een verdubbeling van het aantal flitspalen.

 

APRIL

Langer in de file dan Parijzenaar
GvA, 25 april 2013

Belgische automobilisten brachten vorig jaar 59 uur in de file door. België staat daarmee op de eerste plaats in de lijst van de Europese landen. Nederland volgt ons op de voet met 52 uur en Duitsland en Frankrijk sluiten de top drie met 37 uur. "Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag waarom we zo slecht scoren op het vlak van filerijden", zegt verkeersdeskundige Davy Janssens van de Universiteit Hasselt.

Met fiets naar school is gevaarlijker dan met auto naar discotheerk
De Standaard, 19 april 2013

Jonge fietsers, tussen 13 en 17 jaar, hebben meer kans op een ongeval dan automobilisten tussen 18 en 25 jaar. Opvallend, want die laatsten zijn, mede door de weekendongevallen, in absolute cijfers de grootste risicogroep in het verkeer. Kan het onderwijs een rol spelen om de veiligheid te vergroten? 'In het lager onderwijs is er voldoende aandacht voor de verkeersveiligheid', vindt Stijn Daniels, docent Mobiliteitswetenschappen aan de UHasselt. 'In het secundair is dat veel minder het geval. Maar het is belangrijk dat automobilisten zich realiseren dat kinderen nog niet de reflexen of het verkeersinzicht van volwassenen hebben', zegt Daniels. 'Bovendien wordt zowel het verkeersreglement als het wegontwerp steeds ingewikkelder. Zelfs volwassenen weten het vaak niet meer.'

Nieuwe 'oplossing' voor files: weefstroken
HLN, 17 april 2013

Vlaanderen krijgt er een nieuw fenomeen bij in de strijd tegen de files: de weefstrook. Daarmee kunnen chauffeurs op de E314 zonder invoegen van de op- naar de afrit rijden. Wegen en Verkeer is overtuigd van het nut, experts niet: "Dit zorgt net voor méér verkeer." Dat zou moeten zorgen voor een vlottere verkeersstroom, maar expert Willy Miermans (Universiteit Hasselt) vindt die weefstroken geen goed idee. "Zo zuig je net lokaal verkeer naar de snelweg terwijl we dat net moeten weren, want die tasten de capaciteit van de weg aan. Wie gaat ook vermijden dat cowboys die strook gebruiken om de file een stuk voorbij te steken en dan toch in te voegen?"

 

MAART

Student brengt slechte wegen in kaart met app
Diverse artikels:

  • Student brengt slechte wegen in kaart met app, GvA, 28 maart 2013
  • Put in de weg? Meldt het met je smartphone, Het Nieuwsblad, 28 maart 2013
  • Kapotte straatstenen melden via app op smartphone, HLN, 28 maart 2013
  • App voor problemen aan weg, De Standaard, 28 maart 2013
Turnhout, oud-turnhout - Gaten in de weg? Slechte voetpaden? Spekglad? Vanaf het najaar kan iedere smartphoneeigenaar via een eenvoudige applicatie gebreken melden. De stad zal onmiddellijk de juiste dienst verwittigen. De bedenker van deze nieuwe app is student Kevin Clymans. Beeld u zich even in dat u door een straat rijdt en een gigantisch gat in het wegdek ziet. Negen op de tien keer rijden alle bestuurders verder zonder het te melden, Dankzij student Kevin Clymans uit Oud-Turnhout is er binnenkort weer een extra hulpmiddel waarmee het stadsbestuur kan duidelijk maken dat er wel degelijk geluisterd wordt naar problemen en opmerkingen. De twintiger heeft in het kader van zijn thesis voor de richting Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt een mobiliteitsapp ontwikkeld.

En toch zijn bejaarden geen gevaar op de weg ...
Het Nieuwsblad, 22 maart 2013

Bejaarden rijden traag, kunnen niet parkeren, kennen de verkeersborden niet (meer), mochten vroeger hun rijbewijs gewoon op het gemeentehuis gaan afhalen en zijn dus onwetend en roekeloos. Kortom, ze zijn volgens velen een noodzakelijk kwaad op de weg. Over automobilisten op leeftijd doet meer dan een cliché de ronde. 'En toch zijn rijdende bejaarden niet gevaarlijker dan anderen. Ze zijn over het algemeen meer plichtbewust, zijn voorzichtiger, houden meer afstand en denken langer na', zegt professor Mobiliteitswetenschappen (UHasselt) Tom Brijs.

Expert: "Files gaan nooit weg"
HLN, 5 maart 2013

"We moeten af van het idee dat we files kunnen oplossen. In het beste geval kunnen we ze inkrimpen - via bijvoorbeeld thuiswerk en beter openbaar vervoer - maar helemaal filevrij zullen de Belgische wegen nooit meer worden." Dat zegt verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt).

 

FEBRUARI

Extra test met filmpje op rijexamen
HLN, 28 februari 2013

Wie zijn rijbewijs wil halen, kan vanaf volgende week een bijkomende test doen. Vanaf 4 maart schotelen de 33 examencentra in ons land filmpjes voor waarbij jongeren gevaarlijke situaties moeten inschatten. Dat is nodig, want bestuurders jonger dan 25 lopen vijf keer zoveel risico op een ongeval. "Maar je kan chauffeurs via uitgebreide simulaties trainen zodat ze gevaar 40 procent sneller opmerken", weet verkeersexpert Tom Brijs (UHasselt). "Deze videotest is daarin een eerste stap." Voorlopig blijft het vrijwillig, al kan daar na een jaar verandering in komen.

Aan een kruispunt zijn we anders dan in de Carrefour
De Morgen, 26 februari 2013

Feit is dat gevallen van verkeersagresssie elkaar in sneltempo lijken op de volgen. Kris Brijs, verkeerspsycholoog van de UHasselt: "We onderscheiden instrumentele agressie en vijandige agressie. In het eerste geval gaat het bijvoorbeeld over gevaarlijk inhalen, maar niet noodzakelijk om andere weggebruikers in onveiligheid te brengen. In het tweede geval is anderen schade toebrengen wel het oogpunt. Bumperkleven, bijvoorbeeld. Of extremer: iemand volgen en als die stopt het geschil uitvechten." Vraag is waarom we zo'n gedrag vertonen. Brijs haalt 'verlies van controle' aan als reden.

1.243.490 hardrijders betrapt
HLN, 1 februari 2013

Stijn Daniels, professor Verkeersveiligheid aan de universiteit van Hasselt, twijfelt niet: "Meer camera's zorgen voor een veiliger verkeer", zegt hij resoluut. "Onderzoek heeft aangetoond dat op plaatsen waar camera's staan, minder zware ongevallen gebeuren." Of dat ook het geval is voor de trajectcontrole in Gentbrugge, wordt nu volop onderzocht aan de Hasseltse unief. De resultaten worden over een paar maanden verwacht. "Maar in het buitenland is al gebleken dat ze voor een gelijkmatiger snelheid zorgen, omdat je bij camera's sowieso het risico hebt dat die in de buurt van de controle plots afneemt en daarna weer toeneemt. En gelijkmatiger verkeer leidt tot minder ongevallen."

 

JANUARI

Hoe trager, hoe liever?
HBVL, 25 januari 2013

"Hoe lager de snelheid, hoe minder kans op ongevallen. En hoe minder zwaar de ongevallen: bij een lagere snelheid is de impact van een ongeval kleiner en zijn de letsels minder erg."
"Daar is geen discussie over", zegt Stijn Daniels (mobiliteitswetenschappen UHasselt), "als de maximumsnelheid van 120 naar 100 km/u gebracht zou worden en iedereen zou zich daaraan houden - wat niet evident is - zou het aantal verkeersdoden halveren. Vraag is echter of men dat wil, want er is ook een economische kost: trager rijden betekent ook langer onderweg zijn."

 

Verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee
De Standaard, 8 november 2012

Tom Brijs: "We zien wel een verband tussen de leeftijd en een aantal typische gedragingen, zoals het feit dat oudere bestuurders trager rijden. Maar de fysieke en mentale capaciteiten van de bestuurder zijn belangrijker voor zijn rijprestatie."

Vaardigheden belangrijker dan leeftijd bij oudere chauffeurs
HBVL, 8 november 2012

Tom Brijs: "Vooral de cognitieve vaardigheden als aandacht en snelheid van gegevensverwerking, zijn van doorslaggevend belang. Daar moeten we alert voor zijn."

Leeftijd oudere automobilist niet bepalend voor rijprestatie
Verkeerspro.nl, 9 november 2012

Tom Brijs: "Vooral de cognitieve vaardigheden bleken van doorslaggevend belang te zijn. Een opmerkelijke vaststelling als we weten dat bij een medische keuring voor het rijbewijs vooral visuele testen gebruikt worden.”

Minder verkeersdoden en gewonden door flitspalen
Het Nieuwsblad, 22 oktober 2012

"Door het gebruik van de roodlichtcamera's daalt het aantal flankaanrijdingen op kruispunten", zegt Stijn Daniels van het IMOB. "Het neveneffect is de stijging van het aantal kop-staartaanrijdingen. De gevolgen van kop-staartaanrijdingen zijn om evidente redenen minder zwaar dan de gevolgen van flankaanrijdingen."

Flitsers goed voor fietsers
De Standaard, 19 oktober 2012

"We zien globaal duidelijk een daling van het aantal letselongevallen", zegt Stijn Daniels, die het onderzoek leidde. "Bij de zware ongevallen, met doden en zwaargewonden, is de daling zelfs sterker dan wanneer we alle letselongevallen samentellen. Die daling neemt nog toe na aanpassingen van de infrastructuur of de wanneer de snelheidslimiet wordt verlaagd."

Voor oranje moet je stoppen
De Standaard, 19 oktober 2012

"Normaal gezien moet je stoppen voor oranje, tenzij je niet anders kunt", zegt Stijn Daniels. "Maar veel mensen geven dan net extra plankgas. Als de ene bestuurder wil stoppen, terwijl de andere wil doorrijden, krijg je problemen."

Flitspalen redden levens, maar veroorzaken ook ongevallen
De Standaard, 18 oktober 2012

"Ofwel stijgt het aantal aanrijdingen doordat sommige weggebruikers schrikken als ze een flitspaal aan een kruispunt zien en dan bruusk op de rem gaan staan', zegt Stijn Daniels, verkeerskundedocent aan de UHasselt. 'Ofwel interpreteren niet alle weggebruikers een oranje licht op dezelfde manier: terwijl de ene stopt, geeft de andere gas bij. We kunnen geen van beide hypotheses voorlopig hard maken."

Flitspalen leiden tot meer kop-staartaanrijdingen
HBVL, 18 oktober 2012

Het onderzoek, geleid door Stijn Daniels, wees uit dat het aantal ernstige ongevallen daalde met 29 procent op plaatsen waar snelheidscamera's staan. Het aantal letselongevallen daalde met 8 procent. Ook op kruispunten met roodlichtcamera's daalde het aantal ernstige gewonden met meer dan 14 procent. Daar nam wel het aantal letselongevallen toe met meer dan 5 procent - tenzij op die locatie andere maatregelen genomen werden.

Helft 60-plussers bang in verkeer
HBVL, 7 augustus 2012

De helft van de actieve zestigers voelt zich onveilig in het verkeer. Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsclub VAB bij 2051 automobilisten. Ze klagen vooral over asociaal rijgedrag en de complexe wegeninfrastructuur. Tom Brijs: "Deze resultaten verbazen me niet. Ze komen overeen met bevindingen uit eigen onderzoeken. Als de overheid niet op tijd ingrijpt, gaan we problemen krijgen met ouderen in het verkeer."