menu

TTO - Bedrijf en regio


Actueel

TTO - Bedrijf en regio

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Retail Design: Creëer een unieke winkelbeleving!    20 jan 2017

Retail Design: Creëer een unieke winkelbeleving!
20 jan 2017

CONTACTPERSOON

dr. Katelijn QUARTIER

32-11-292113

katelijn.quartier@uhasselt.be


Het einde van de 20e eeuw werd gekenmerkt door een snelle groei in consumptie, en een explosie van retail- en service mogelijkheden waarmee retailers consumenten zo goed mogelijk van dienst probeerden te zijn.
In het retail landschap was dit zichtbaar door de aantallen en types van winkels die verrezen en / of heringericht werden op tal van locaties. Regionale shoppingcentra, hybride winkelvormen, concept en flagship stores… iedereen kan er zich wel iets bij voorstellen.

Beleven
Het ontwerp van deze winkelruimtes ,Retail Design’, werd een essentieel onderdeel van het succes. Het draagt bij aan het tot stand brengen van specifieke merken, retail formats en plekken voor ‘beleving’.
De economische recessie en toenemende concurrentie heeft echter geleid tot een herevaluatie van de typische groei van de retail-industrie . Bovendien hebben de snelle groei van e-commerce en online shopping nieuwe kansen maar ook uitdagingen gecreëerd.


Retail design: een inzicht
Het boek ‘Retail Design: theoretical perspectives’ geeft studenten, onderzoekers en practitioneers inzichten in de praktijk en theorie van retail design. Naast de kern van retail design, vandaag en morgen, gaat het boek ook de discussie aan m.b.t. de relatie tussen de fysieke en virtuele retail wereld, en behandelt het aspecten als herbestemming, communicatie tussen stakeholders en globalisatie / lokalisatie.
‘Retail Design: theoretical perspectives’ hanteert hierbij een globaal perspectief, en brengt bijdragen van auteurs van over heel de wereld samen.
Het boek bekijkt de ontwikkelingen in retail design vanuit dit globale kader en relateert Retail Design ook t.o.v. maatschappelijke, culturele en economische ontwikkelingen.

Faculteit Architectuur en kunst
Eén van de auteurs in het boek is Katelijn Quartier, experte retail design aan de UHasselt Faculteit Architectuur en kunst (ArcK). Het boek bundelt een hoop internationale inzichten rond retail design die de kennis binnen de onderzoeksgroep ArcK aanvult.
ArcK heeft de ambitie om alle wetenschappelijke kennis en inzichten rond retail design toegankelijk te laken voor de professionele wereld op een laagdrempelige en relevante wijze. Hiervoor heeft ArcK een Tetra project ‘an experience design generator’ lopen.
Binnen dit project is het Retail Design Lab in leven geroepen.


Retail Design Lab
Het Retail Design Lab heeft de ambitie en het potentieel om tot een kenniscentrum rond retail design te worden waarbij ingezet wordt op onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Samen met twee collega’s, Kim Janssens en Charlotte Beckers, zijn er tools voor retailers en ontwerpers ontwikkeld op basis van wetenschappelijke inzichten. Het Retail Design Lab zal in eerste instantie via een website deze kennis ter beschikking stellen met als doel om de beleving in de winkels in het Vlaamse retail landschap te verhogen. De lancering zal in februari plaatsvinden.

Masterclasses Advanced Retail Design
In het najaar van 2017 organiseert SEE voor de tweede keer de Pop-up Masterclasses waarbij je telkens te gast bent bij een andere retailer, waardoor deze zijn verhaal kan doen terwijl jullie het zelf kunnen beleven. In 3 Masterclasses bekijk je hoe 'de winkel' moet evolueren om de dialoog met de klant te optimaliseren. Iedere sessie staat weer voor dynamiek tussen de retailer, een professor en een consultant met elk hun eigen inzichten.

Meer info: http://www.uhasselt.be/advancedretaildesign