menu

IMEX


IMEX

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

TEVREDEN DEELNEMERS

Limburgse bedrijven op de wereldkaart!

Succesvol internationaal ondernemen vanuit een Vlaamse kmo-context: het kan! Dat bewijst het Limburgse familiebedrijf Grafityp elke dag. Slechts 5% van hun omzet wordt in België gerealiseerd. Het overgrote deel van wat het beletteringsbedrijf in Houthalen produceert, is bestemd voor de Chinese, Indiase, Zuid-Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markt. “We doen het ontzettend goed in het buitenland. En toch kan het nog beter”, zegt sales & marketing manager Harald Jumelet. “Soms is het goed om even een stap achteruit te zetten en vanuit een bredere scoop naar de exportstrategie van je onderneming te kijken. De opleiding International Management Excellence Program (IMEX) was in dat opzicht een echte blikopener.”

 

Meer dan copy-paste

“Grafityp is al van bij de oprichting, 65 jaar geleden, bijzonder actief in het buitenland. Export zit echt in onze genen”, vertelt Harald Jumelet. “En toch zijn we daar tot nu toe nooit heel strategisch mee omgegaan. We waren aanwezig op de belangrijkste vakbeurzen en speelden zo vlot mogelijk in op de vragen van buitenlandse distributeurs. Uiteraard hadden we wel productcatalogi en folders in verschillende talen, maar veel verder ging het eigenlijk niet. Van een doordachte internationale marketingstrategie was geen sprake.”

“Hoewel onze exportresultaten schitterend waren, wilden we toch een solidere internationale marketingstrategie en – structuur uitbouwen. Maar hoe begin je daaraan? In IMEX zocht - en vond -  ik heel concrete handvaten die houvast geven bij dit intensieve proces. Waarom ga je bepaalde markten precies benaderen? Hoe vertaal je jouw promotiebeleid in die nieuwe omgeving? En met welke culturele elementen moet je rekening houden om het verkoopmechanisme in een ander land te doorgronden? Als je in een opleiding als IMEX kan leren uit de ervaringen van anderen, dan spaar je daar een hoop tijd, frustratie en geld mee uit. Dan weet je bij voorbaat al dat de marketingtools die in Finland tot succes leiden, in Italië niet even effectief zullen zijn.”


Leren van de besten

“Hoewel mijn interesse, als marketing manager, vooral uitging naar de workshops rond strategie en marketing, waren ook de sessies rond supply chain management, financiering en HR echte eye-openers”, aldus Harald Jumelet. “Het mooie aan deze opleiding is dat echt de brug gemaakt wordt tussen academische, theoretische inzichten en hands-on-ervaring van ervaren ondernemers en medecursisten. Die combinatie vond ik een serieuze meerwaarde. En je leert echt van de besten. De docenten zijn stuk voor stuk expert in hun vakgebied. Paul Van De Broeck (HTMS), Kurt Hensen (T&M Solutions), Piet Pauwels (UHasselt),… : aan die mensen kon je werkelijk alles vragen.”

“En je leert niet alleen van de docenten, maar ook van elkaar. In onze groep heerste een hele open, aangename sfeer. Sommige cursisten zijn echte vrienden geworden. We spreken elkaar nog elke week en vinden in elkaar een klankbord. Omdat slechts een beperkt aantal deelnemers toegelaten werd – met oog voor onderlinge concurrentie – was niemand bang om zijn positieve en negatieve exportervaringen te delen. Dat soort getuigenissen is van onschatbare waarde natuurlijk. De succesverhalen inspireren en stellen gerust. En de negatieve ervaringen maken je nog meer bewust van de potentiële valkuilen onderweg.”

 

In de praktijk

“IMEX betekent voor Grafityp slechts het begin. Het echte werk begint nu!”, zegt Harald Jumelet resoluut. “De opleiding heeft mij heel concrete inzichten aangereikt waar ik meteen mee aan de slag kan. Hoe pas ik al die nieuwe ideeën toe in onze organisatie? En hoe veranker ik dat op een duurzame manier in onze organisatiecultuur? Met mijn case study heb ik de eerste stap alvast gezet. De volgende maanden wil ik vanuit die analyse een solide exportstrategie voor Grafityp uitrollen. Intussen houd ik contact met de IMEX-docenten en de medecursisten. Als we ervaringen blijven uitwisselen en ideeën bij elkaar blijven aftoetsen, winnen we uiteindelijk allemaal. Samen zetten we Limburg op de wereldkaart!”

Grafityp
De Limburgse fabrikant en verdeler van zelfklevende beletteringsfilms, digitale printmedia, laminaten en automotive & deco films. Vanuit hun productiefaciliteiten in Houthalen voorzien ze wereldwijd distributeurs in de sign-industrie van milieuvriendelijke, zelfklevende beletteringsfilms.