menu

Masterclasses Advanced Retail Design


Masterclasses Advanced Retail Design

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

RETAIL DESIGN IN DE MEDIA


De opleiding Advanced Retail Design krijgt ook aandacht in verschillende media.

 

Ook een retailer moet zichzelf vermerken
Publimat news | juni, juli, augustus 2016

Waar online staat voor massa, prijs en oriëntatie moet offline staan voor service en beleving. 

Lees het volledige artikel

 

Wat als… je beleving biedt in plaats van korting uit te delen?

Ondanks de populariteit van online shoppen zijn fysieke winkels aan een revival bezig. Door in te zetten op belevingsmarketing versterkt een retailer de relatie met de klant. Om retailers te helpen om van een winkelbezoek een memorabele ervaring te maken, lanceert UHasselt SEE vanaf 4 oktober de opleiding voor professionals ‘Advanced Retail Design.

Lees het volledige artikel

 

Een bezoek aan de Retail design 'winkel' met Katelijn Quartier

Bij een laboratorium stellen we ons al snel een ruimte met proefbuizen, microscopen en onderzoekers in witte labojassen voor. Maar het kan ook anders. Als we het Retail Design Laboratorium in gebouw E binnenstappen, wanen we ons in een afdeling van de plaatselijke supermarkt. Katelijn Quartier, dr. assistent retail design aan de faculteit Architectuur en kunst, toont Nu weet je het! hoe de impact van ruimtelijke en zintuiglijke elementen op de consumenten (perceptie van de ruimte, emoties, gedrag…) wordt onderzocht: “Je kan natuurlijk ook foto’s gebruiken om te testen welke winkelinrichting het gedrag van klanten beïnvloedt, maar dat is niets in vergelijking met deze levensechte testomgeving.”

Lees het volledige artikel in Nu weet je het!

 

Studenten UHasselt ontwerpen de winkel van de toekomst

De faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt bracht, tijdens de zomer, studenten uit Milaan, Delft en Hasselt samen om na te denken over ‘de winkel van de toekomst’. De tiendaagse Summer School Retail Design wisselde theoretische sessies door experts uit het werkveld af met workshops waarin studenten eigen ideeën uitwerkten. “De studenten kwamen met zeer frisse ideeën aanzetten die doen nadenken over de toekomst van het retaillandschap in zijn geheel”, zegt Katelijn Quartier, projectverantwoordelijke Summer School Retail Design.

Lees het volledige artikel

 

 

'Chocoladegeur doet boeken kopen'
De Morgen | augustus 2013

"De geur van chocolade in een boekenwinkel zorgt ervoor dat mensen liefdesromans willen kopen." De toonaangevende Britse krant The Guardian ruimt plaats in voor een onderzoek van de UHasselt en de Universiteit Antwerpen, dat verscheen in het vakblad The Journal of Environmental Psychology."

De wetenschappers observeerden gedurende tien dagen het gedrag van 201 klanten in een boekhandelketen. Zij achterhaalden dat de mensen 3.48 keer sneller liefdesromans gingen bekijken als ze chocolade roken en dat de kans dat ze een werk kochten 5,93 keer zo groot werd." De aangename geur zorgde er ook voor dat klanten meer rondkeken en dan vooral in de kookafdeling.

"Als klanten chocolade ruiken, worden concepten die ze daarmee associëren, zoals koken, sneller beschikbaar in hun hersenen. Het zorgt er ook voor dat klanten anders reageren op kookboeken", zegt auteur Lieve Doucé (UHasselt). Andere genres - strips, kunstboeken, misdaadromans en reisgidsen - werden niet meteen gelinkt aan chocolade. Toch steeg ook hier de verkoop.

© De Persgroep Publishing

Lees het volledige artikel in The Guardian

 

 

Dossier • Trends detailhandel
O-Magazine | UNIZO-Limburg | juli 2013

De klant van vandaag is niet van gisteren Uw detailhandel heruitvinden is een must.
Gelooft u in de kracht van ‘retail design’ en klantenbeleving?

Lees het volledige artikel

 

 

Prikkel de zintuigen en creëer de ultieme klantenbeleving
UHasselt magazine | juni 2013

Katelijn Quartier, Wim Janssens en Ann Petermans (UHasselt) aan het woord over de nieuwe opleiding Advanced Retail in het UHasselt magazine - dossier permanente vorming (juni 2013).

Lees het volledige artikel

 

 

Genereer een betere omzet dankzij de cursus Advanced Retail Design
O-Magazine | UNIZO-Limburg | mei 2013

De programmacoördinatoren dr. Katelijn Quartier en prof. dr. Wim Janssens (UHasselt) komen als expert aan het woord in het O-Magazine (mei 2013) van UNIZO-Limburg.

Ze lichten toe hoe je een betere omzet kan genereren door een aangepast retail design uit het perspectief van interieurarchitectuur en marketing. Een boeiende mix die aan bod komt tijdens de opleiding Advanced Retail Design.

Lees het volledige artikel

 

 

Rol van verlichting in winkelgedrag
Terzake | jan 2013

Onderzoek naar het winkelgedrag. Speelt verlichting een rol? 
Katelijn Quartier (UHasselt) aan het woord in Terzake.

Bekijk de reportage