menu

Pop-up Masterclasses Advanced Retail Design


Inhoud

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

INHOUD

In het najaar van 2017 organiseren we voor de tweede keer de Pop-up Masterclasses waarbij we telkens te gast zijn bij een andere retailer. 

Meer inspiratie dus voor de deelnemers van de eerste Advanced Retail Design (ARD) edities. Maar meteen ook smaakmakers voor toekomstige ARD deelnemers. Of gewoon drie aparte sessies waar je als retailer, designer, (interieur)architect of marketeer inspiratie kan opdoen in de bijzondere setting van een speciale retailomgeving, voor de gelegenheid even ingericht als klas.  

Dit zijn de topics van de 3 masterclasses:

Datum Tijdstip Topic Locatie Sprekers
24/10/2017 18.30 uur Dit is de winkel van morgen Home of Retail/RetailDetail - Antwerpen Katelijn Quartier - UHASSELT
Pieter Lesage - Studio Dott
7/11/2017 18.30 uur Beleving in retail: hoe maak je het? Hoe meet je het? La Bottega - Hasselt Kim Janssens - UHASSELT
Wim Hamaeckers - Haystack
Karine Valy - La Bottega
15/11/2017 18.30 uur Van storytelling naar storyselling Boekhandel Dominicanen -Maastricht Katelijn Quartier - UHASSELT
Bart Vantichelt - Color Pasport

Dit is de winkel van morgen 

In deze sessie gaan we dieper in op hoe de winkel de komende jaren zou moeten evolueren. dr. Katelijn Quartier (UHasselt) zal starten met inzichten vanuit het perspectief van de klant gezien, waar zullen zijn verwachtingen liggen? Pieter Lesage neemt het woord over en zal zijn ervaringen komen delen over hoe zij, als Studio Dott, omgaan met de veranderingen die we vandaag en morgen zullen zien gebeuren. Vanuit Studio Dott wordt heel sterk ingezet op het optimaliseren en digitaliseren van de winkelervaring. Als laatste nemen we een kijkje in Anyville (de nieuwe Loop), de winkel van de toekomst die de mogelijkheden van het omni-channel verhaal laat zien. Gedurende een 45 minuten kunnen jullie kennismaken met nieuwe digitale technieken.

Sprekers 

 

dr. Katelijn Quartier | Universiteit Hasselt

Katelijn Quartier is een postdoctoraal onderzoeker en docente retail design (theorie en praktijk) aan de opleiding interieurarchitectuur van de Faculteit Architectuur en kunst van Universiteit Hasselt. Haar doctoraat dat zij in november 2011 verdedigde, onderzoekt de invloed van verlichting op de perceptie van de sfeer, de beleving van de ruimte (emoties) en het gedrag van consumenten in winkelruimtes. Zij heeft haar werk op diverse internationale conferenties gepresenteerd. Naast haar aanstelling aan de UHasselt is zij eveneens zaakvoerder van Retailology, een retail design consultancy bureau.

 

 

Pieter Lesage 

founder, CEO en designer Studio Dott

 

Praktische info

 

Datum & tijdstip: dinsdag 24 oktober 2017 van 18.00 - 23.30 uur

 

Locatie: Home of Retail/RetailDetail, Ankerrui 9, 2000 Antwerpen 

 

 

 

 


 


Beleving in retail: hoe maak je het? Hoe meet je het? 

In deze pop-up masterclass zijn we te gast bij Karine Valy’s La Bottega. We starten met een wetenschappelijk verhaal over hoe het Retail Design Lab beleving meet met onze EDG-tool (Experience design generator tool) die ontwikkeld is aan de hand van wetenschappelijk inzichten gecombineerd met de resultaten van het eye-tracking onderzoek dat samen met Haystack uitgevoerd werd. Wim zal iets dieper ingaan op welke onderzoeksmethoden er vandaag door Haystack nog gebruikt worden om de consument beter te leren begrijpen. We sluiten af met een blik achter de schermen van de ultieme belevingswinkel La Bottega. Karine zal daarnaast ook haar verhaal doen over hoe zij tot deze belevingswinkel gekomen zijn.

Sprekers

 

Kim Janssens - UHASSELT 

Kim Janssens werkt als onderzoeker aan de faculteit Architectuur en Kunst (UHasselt) en is geaffilieerd onderzoeker bij School for Mass Communication Research (KU Leuven). In 2011 behaalde ze een doctoraat in de Sociale Wetenschappen aan het departement Communicatiewetenschap (KU Leuven).
Haar onderzoeksinteresses liggen bij zintuiglijke marketing, impact van in-store communicatie op consumentengedrag en customer experience. Momenteel werkt ze mee aan onderzoek naar het optimaliseren van klantbeleving in een Retail omgeving.

 

 Wim Hamaeckers - Haystack  

 Karine Valley - La Bottega 

 

 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 7 november 2017 van 18.30 - 23.30 uur

Locatie: La Bottega, Paardsdemerstraat 9, 3500 Hasselt

 

 

 


Van storytelling naar storyselling 

Deze masterclass gaat dieper in op de kunst van het verhalen vertellen in retail. We starten met het verhaal van Katelijn die aan de hand van theorieën voortkomende uit semiotiek en store personality zal focussen op hoe je met het ontwerp van je winkel, de gebruikte vormen en materialen, een verhaal kan vertellen. Bart zal daaropvolgend dieper ingaan op het gebruik van kleuren en hoe ook deze een verhaal vertellen en een boodschap kunnen converteren naar de klant. Ton is onze gastheer in deze sessie en laat ons zijn mooiste boekenwinkel van de wereld zien, hij zal ook het verhaal vertellen dat zal gaan over de meerwaarde van het gebouw, de dominicanenkerk, voor hun winkel.  

Sprekers

 

 

Katelijn Quartier - UHASSELT 

Katelijn Quartier is een postdoctoraal onderzoeker en docente retail design (theorie en praktijk) aan de opleiding interieurarchitectuur van de Faculteit Architectuur en kunst van Universiteit Hasselt. Haar doctoraat dat zij in november 2011 verdedigde, onderzoekt de invloed van verlichting op de perceptie van de sfeer, de beleving van de ruimte (emoties) en het gedrag van consumenten in winkelruimtes. Zij heeft haar werk op diverse internationale conferenties gepresenteerd. Naast haar aanstelling aan de UHasselt is zij eveneens zaakvoerder van Retailology, een retail design consultancy bureau.  

 

Bart Vantichelt - Color Pasport

 

Praktische info 

Datum & tijdstip: dinsdag 15 november 2017 van 18.30 - 23.30 uur

Locatie: Boekhandel Dominicanen, Dominicanerkerkstraat 1 6211CZ Maastricht  - Meer informatie over de bereikbaarheid van Maastricht