menu

Masterclasses Advanced Retail Design


Masterclasses Advanced Retail Design

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

MASTERCLASSES ADVANCED RETAIL DESIGN

Retailing & design: combining the best of both worlds

In het najaar van 2016 start de derde editie van onze opleiding Advanced Retail Design. In zes masterclasses focussen we bewust op de kracht van de fysieke winkel en bekijken we hoe ‘de winkel’ moet evolueren om de dialoog met de klant te optimaliseren.

 

Waarom in tijden van omni-channel nog aandacht voor de fysieke winkel?

De digital disruption laat de ingeburgerde retail technieken en business modellen wankelen. Wat een zekerheid blijft is dat retailers hun fysieke commerciële ruimte als een strategisch instrument in de dialoog met hun klanten kunnen gebruiken.

Met respect voor het omni- en multichannel gebeuren in Retail beklemtonen deze masterclasses de mogelijkheden van de fysieke winkel. Onderzoek toont dat een doorgedreven en consequent samenspel van de verschillende ruimtelijke en zintuigelijke instrumenten in de winkelinrichting vandaag en morgen het verschil kunnen maken. Deze onderzoeksinzichten brengen we samen met de expertise van ervaren retailers, designers en marketeers. In de zes masterclasses zoeken we oplossingen vanuit het raakvlak tussen marketing en design in de specifieke context van retailing.

Dit zijn de topics van de zes masterclasses onderverdeeld in twee modules:

MODULE 1: HARDWARE
1. Waardecreatie voor de offline retailer: uitdagingen en oplossingen
2. Herbestemming en leegstand
3. Effectiviteitsmetingen en toekomstvisie

MODULE 2: SENSORY ELEMENTS
4. Geurmarketing en interactie van zintuigelijke elementen
5. Sfeercreatie
6. Evolutionaire winkelelementen

We sluiten de masterclasses af met een inspiratietour in een grote Vlaamse winkelstad waarbij je zelf kan proeven van winkels die via strategisch en doordacht design klantbeleving optimaliseren. 

Ontdek het volledige programma en de sprekers >


Doelgroep

We mikken op een diverse groep van deelnemers met een instroom vanuit drie invalshoeken en halen daarbij volgende thema’s aan:

(Interieur)architecten/designers
  • Hoe gebruik je het ontwerp slim om de waardecreatie voor de klant te optimaliseren?
  • Hoe kan het ontwerp een rol spelen in merktrouw, herhaalaankopen en ambassadeurschap?
Marketeers
  • Hoe zet je de winkel in als communicatie - en transactiekanaal?
  • Hoe kan het design van de winkel die functies versterken?
Retailers
  • Hoe concreet inspelen op de zintuigen van de klant en hem zo leuke ervaringen aanbieden?
  • Hoe zorg je ervoor dat de winkel beantwoordt aan de noden en verwachtingen van je klant, dat de winkel up to date is en goed functioneert en er leuk uit ziet?

Het platform brengt deze drie kernactoren samen waardoor het gaat over leren van en met andere retailers, designers en marketeers.

 

Wat mag je verwachten?

  • Academische onderbouw
    De masterclasses vertrekken van wetenschappelijk onderzoek, gevoerd in de unieke samenwerking tussen de onderzoeksgroep Marketing en de onderzoeksgroep ArcK-Retail Design van Universiteit Hasselt.
    Om de impact van ruimtelijke en zintuiglijke elementen op consumentengedrag na te gaan, hebben we het Retail Design Laboratorium waarin de effecten van simulaties vanuit diverse perspectieven kunnen geanalyseerd en bestudeerd worden. De oplossingen die ARD aanreikt zijn daarmee logisch maar ook academisch gevalideerd.
  • Praktijk
    Om te laten zien hoe je de aangereikte oplossen concreet omzet in de praktijk, werken we nauw samen met het werkveld in deze masterclasses. Autoriteiten binnen retail marketing, retail design en retailers delen hun ervaringen in ieder van de topics.
    Om de leerervaring helemaal rond te maken nodigen we jou als deelnemer ook in elke sessie uit om de aangereikte inzichten en ervaringen in de setting van een concrete case toe te passen. Hoe zou jij deze winkel verbeteren?
  • Networking
    Vanuit de nieuwe handvaten en praktijkgetuigenissen groeit vaak ook je bewustzijn over je eigen ervaringen en mogelijkheden. Tijdens de afsluitende drink van iedere masterclass is er extra gelegenheid om met de andere deelnemers en sprekers verder te discussiëren en te brainstormen over de mogelijkheden van retail design voor jou.

 

Wat krijg je?

  • Concrete richtlijnen die op een tastbare wijze geïllustreerd zijn en nieuwe inzichten voor je eigen bedrijf of merk
  • Handvaten om investeringen (groot of klein) in retail design op een onderbouwde manier te beslissen
  • Inzicht in het denken en handelen van de hedendaagse consument
  • Inzicht in hoe je van jouw winkel een ‘Lovemark’ kan maken
  • Een verrijking van je netwerk en de mogelijkheid om het ‘brein te pikken’ van andere deelnemers en sprekers en te leren uit hun ervaringen