Extern gefinancieerd doctoraat SCK-CEN: Lisa Berden (Onderzoek)

Het gebruik van X-stralen in klinische toepassingen kan, ondanks zijn gezondheidsvoordelen, ook ernstige negatieve gezondheidsrisico's voor zwangere moeders en hun foetus met zich mee brengen. Zo heeft onderzoek naar overlevenden van de atoombommen in Hiroshima en Nagasaki aangetoond dat kinderen met hersenbeschadiging veroorzaakt door straling vaker (epileptische) toevallen vertonen dan niet-blootgestelde kinderen. Een toename in het aantal (epileptische) toevallen is gelinkt aan een overprikkelbaarheid van het hersennetwerk en een verstoorde communicatie van de connecties tussen hersencellen. Voorgaand onderzoek naar stralingsgeïnduceerde defecten was voornamelijk gericht op stimulerende neuronen, terwijl informatie over inhiberende neuronen schaars is, wat leidt tot een onevenwicht in de kennis van het neuronale netwerk post-bestraling. Onderzoek naar hoe prenatale X-ray bestraling het inhiberende neuronale netwerk beïnvloedt is relevant omdat het uiteindelijk meer inzicht zal geven in de mogelijke risico's van prenatale bestraling.

01 januari 2021 - 31 december 2024