Schenkingsovereenkomst tussen UHasselt, Mylan EPD BV en Noorderhart vzw ikv UMSC. (Onderzoek)

Het Universitair MS Centrum (UMSC) is een samenwerkingsverband tussen Universiteit Hasselt (BIOMED) en Noorderhart. Wij zijn een internationaal expertisecentrum waar geavanceerd MS- onderzoek wordt uitgevoerd om de beste zorg te bieden aan mensen met MS, nu en in de toekomst. Het UMSC combineert de multidisciplinaire expertise van van UHasselt en het revalidatie & MS Centrum binnen Noorderhart Pelt om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren en uiteraard mensen met MS de beste behandeling te geven. De dagelijkse werking van het UMSC is gebaseerd op drie pijlers: onderzoek, onderwijs en samenwerken met personen met MS. MS-onderzoek (samen met het patiëntenplatform) is de centrale pijler van het UMSC. Het MS- ziekteproces wordt op verschillende niveaus bestudeerd: immunologie (studie van T-cellen, B-cellen, macrofagen, BBB), neuro-inflammatie, remyelinisatie, veroudering en cognitie, voeding, lichaamsbeweging en ontdekking van biomarkers. Onderzoeksprojecten worden gefinancierd door b.v. overheidsinstanties, stichting Charcot,… Zonder patiënten stalen en biobank procedures zijn deze onderzoeksprojecten waardeloos. Per jaar verwerken we ongeveer 140 MS-stalen. De jaarlijkse biobank kosten worden niet via reguliere, overheids- of andere kanalen gefinancierd. Daarom zijn we verplicht om op zoek te gaan naar andere financiële ondersteuning voor het biobank onderzoek. Viatris is een bedrijf dat het biobankonderzoek wil ondersteunen in de eerste helft van 2023.

20 december 2022 - 20 april 2023