Opschaling van de productie en van verschillende demonstratielocaties voor IPV-toepassingen (Onderzoek)

UHasselt en imec (partners in EnergyVille als Limburgs innovatiecentrum voor hernieuwbare energie), samen met Soltech willen zich positioneren als Europese hoofdspeler in de ontwikkeling van de volgende generatie geïntegreerde fotovoltaïsche (PV) cellen en modules. Deze zal gebaseerd zijn op tandem zonnecellen waarin verschillende PV-technologieën gestapeld worden om gecombineerd nog efficiënter zonlicht om te zetten in elektriciteit. Door de nodige bijkomende infrastructuur op te bouwen op de Thor site in Genk beoogt het IN2PV project met groen label van SALKturbo twee belangrijke doelstellingen: * Ten eerste: UHasselt en Soltech gaan een demonstratieruimte opstellen voor geïntegreerde PV in een open test-veld en op en rond het nieuwe gebouw van Soltech waarbij bestaande state-of-the-art silicium zonnecellen maar ook de nieuwe cel- en module-technologieën en tandem technologie uit de eerste doelstelling in verschillende structuren met geïntegreerde PV-toepassingen in infrastructuur, gebouwen en AGRI-PV gevalideerd kunnen worden dankzij onze dienstverlening. De partners denken hierbij aan tandem modules in een realistische schaal overkapping, verticale wand of AGRI-PV opstelling, maar ook aan BIPV-demo's in façades en als schaduwelementen op en rond gebouwen. Bedrijven zullen uitgenodigd worden via communicatie van EnergyVille, imo-imomec en Soltech om in co-creatie deze demonstratoren te ontwerpen, realiseren en installeren waarbij de projectpartners van IN2PV hun diensten aan marktconforme tarieven kunnen aanbieden. Gaande van het bouwen van op maat gemaakte modules door Soltech voor prototypes en de bijhorende validatie in een (B)IPV demo met UHasselt tot het testen van een businesscase met ondersteuning van het E-yield model van imec... Deze (lokale en internationale) bedrijven zullen ook de nodige toegang tot de EnergyVille-infrastructuur kunnen krijgen om hier samen te werken op deze nieuwe uitdagingen, zodat er echt kan gesproken worden van een open innovatieplatform waarmee de hele waardeketen kan bediend worden. Indien mogelijk kunnen we deze infrastructuur dan ook koppelen aan het Living Lab en het Energieknooppunt dat in ontwikkeling is op de Thor site. Dit zal dan de voedingsbodem vormen voor verdere samenwerking en projecten binnen Europa (HEU, interreg,...) met de industrie om de specificaties te verfijnen, validatie uit te werken en de productportfolio en knowhow uit te breiden met deze nieuwe PV-generatie. * Ten tweede: de productiecapaciteit verhogen van perovskiet en CIGS dunne film zonnecellen door investeringen in een opdampinstallatie en sputterinstallatie voor hogere throughputs. De relevantie van deze processen werd reeds aangetoond op laboschaal in EnergyVille tot 30 x 30 cm². Met deze investeringen kunnen we de reproduceerbaarheid en process-efficiëntie aanzienlijk verhogen, door meer automatisatie mogelijk te maken op grote afmetingen. Door deze aanpak kunnen alle partners samen met onze klanten uit de regio grotere modules produceren met deze nieuwe materialen op een relevante schaal voor nieuwe geïntegreerde toepassingen. We zullen hiervoor samenwerken met productontwikkelaars en producenten uit de buurt. Voor het realiseren van real-life demonstratoren en voor industriële toepassingen is immers de betrouwbaarheid van het proces uitermate belangrijk. We kunnen met deze apparatuur dan ook ontwikkelingen doorvoeren met toeleveranciers van nieuwe materialen tot en met contractonderzoek voor geïntegreerde toepassingen in functie van eindgebruikers. We hopen hiermee dan ook, naast Soltech, nog meer energiebedrijven naar het Thor park te halen om samen te werken aan IPV producten van de toekomst.

01 mei 2023 - 30 april 2026