Erfgoedinnovatie in Eureca-pro alliantie (Onderzoek)

Erfgoed als bron van identiteit, delen, cohesie en geschiedenis beschermt Europese waarden en cultiveert een brede Europese mentaliteit van inclusiviteit. Dit project onderzoekt het potentieel van erfgoedinnovatie voor duurzame economische en sociale ontwikkeling in landelijke en stedelijke gemeenschappen in Polen, Griekenland en Roemenië en identificeert best practices voor het stimuleren van erfgoedinnovatie in de regio en daarbuiten (in pan-Europese en internationale samenwerkingsverbanden). Een alliantie van universiteiten uit verbredende (Polen, Griekenland en Roemenië) en niet-verbredende landen (Oostenrijk, België, Duitsland en Spanje) zal specifieke meetbare methoden, instrumenten en procedures ontwikkelen voor materiële duurzaamheid in erfgoed. Het hoofddoel van het HI-EURECA-PRO project is het bereiken van excellentie in onderzoek gebaseerd op het erfgoed van regio's in HOI's van drie uitbreidingslanden door middel van gerichte innovaties ondersteund door EURECA-PRO Alliance partners. Om het bovenstaande algemene doel te implementeren, zijn industriële, culturele en mijnerfgoeddemo's gepland als Demos-pilots in de acties van het project. Daarom zal, in overeenstemming met de prioriteiten en doelstellingen van de oproep, de ontwikkeling van innovatieve methodes, tools en processen voor materiële duurzaamheid in erfgoed: - Een robuust regionaal innovatie-ecosysteem creëren met inbegrip van alle parameters van de innovatie vijfvoudige helix: milieu, sociaal, economisch, politiek en academisch - Nieuwe en bijgeschoolde kennis introduceren, die beschikbaar zal zijn voor alle geïnteresseerde partijen. - bijdragen aan nieuwe onderzoeksloopbanen in het hoger onderwijs met praktijkervaring in het betrekken van de industrie, de maatschappij en de overheid - nieuwe wegen openen voor samenwerking tussen het hoger onderwijs en de marktsector bij het testen en toepassen van duurzame materialen, gereedschappen en methoden - Het creëren en overdragen van kennis in de groene en digitale transitie ondersteunen door de onderwijsinstrumenten en -methoden bij te scholen in het tijdperk van de groene transitie.

01 maart 2024 - 29 februari 2028