Studie van plant-micro-organisme interacties om het fytoremediatieproces van met diesel vervuilde Antarctische bodems te verbeteren (Onderzoek)

Totale petroleumkoolwaterstoffen (TPK) zijn verbindingen die wereldwijd vaak als verontreinigende stoffen worden gerapporteerd, vanwege hun wijdverbreide gebruik als brandstoffen en grondstoffen. Antarctica is niet vrijgesteld van de gevolgen ervan, aangezien wetenschappelijke stations, transport en toerisme ervan afhankelijk zijn. Het continent Antarctica heeft slechts twee soorten vaatplanten: Deschampsia antarctica en Colobanthus quitensis. Eerdere onderzoeken met andere soorten Deschampsia in sub-Antarctische gebieden hebben aangetoond dat dit plantengeslacht tolerantie vertoont voor koolwaterstoffen. Ons onderzoek heeft tot doel een technologische oplossing te bevorderen om de verwijdering van koolwaterstoffen uit verontreinigde bodems te verbeteren, waarbij de introductie van D. antarctica betrokken is, samen met micro-organismen die in staat zijn koolwaterstoffen af te breken en zich effectief met de plant kunnen associëren. Wij streven ernaar om te identificeren en zijn toegewijd aan de identificatie van die micro-organismen die niet alleen gedijen in barre omgevingsomstandigheden, maar ook een ondersteunende omgeving creëren voor de groei van de plant. Dit onderzoek heeft ook tot doel de TPK tolerantie in D. antarctica te onderzoeken, de interacties tussen planten en micro-organismen in kaart te brengen en hun effectiviteit op de Antarctische bodem te evalueren. Dit gezamenlijke onderzoeks initiatief streeft ernaar de inspanningen van beide groepen te synergiseren, gebruikmakend van de unieke expertise die beschikbaar is aan de Universiteit Hasselt, en zo de algemene kwaliteit en diepgang van de onderzoeksresultaten te verbeteren.

01 april 2024 - 31 december 2026