De effectiviteit van een intensieve balanstraining bij kinderen met ontwikkelingscoördinatiestoornis: een gedragsmatige- en neurologische benadering (Onderzoek)

Kinderen met een ontwikkelingscoördinatiestoornis (DCD) vertonen problemen met motorische controle. Deze problemen hebben eenimpact op alle aspecten van het dagelijkse leven, aangezien het een invloed heeft op hun activiteiten en participatie op school, thuis, enz. Problemen met balanscontrole zijn één van de voornaamste motorische moeilijkheden bij kinderen met DCD. Evidentie suggereert dat kinderen met DCD een veranderde hersenstructuur en functie hebben. Er is echter nog geen kennis over de hersenfunctie in kinderen met DCD tijdens balanstaken. Dit doctoraatsproject heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de hersenfunctie tijdens balanstaken en de evolutie hiervan met de leeftijd. Hoewel balansproblemen een belangrijke problematiek zijn bij kinderen met DCD, is in literatuur weinig geweten over balansinterventies en hun resultaten op balanscontrole en motorische vaardigheden. Met ditdoctoraatsproject zullen de effecten van twee types intensieve balansinterventies geëvalueerd worden: 1) een kampmodel in groep met een waaier aan activiteiten die focussen op alle aspecten van balans, 2) een individueel aangepaste interventie in immersive virtual reality gericht op de specifieke balansproblemen van elk kind. De effecten op de motorische vaardigheden en balansprestaties en de mogelijke veranderingen in de hersenfunctie worden geëvalueerd. Het algemene doel van dit doctoraatsproject is om balansproblemen te verminderen en een beter inzicht te krijgen in de hersenfunctie tijdens balanstaken, om zo de motorische vaardigheden van kinderen met DCD te verbeteren en de kwaliteit van en participatie in dagdagelijkse activiteiten te verhogen.

15 oktober 2023 - 14 oktober 2027