menu

UHasselt SEE


Universiteit Hasselt School of Expert Education

Pop-up masterclasses Advanced Retail Design

Universiteit Hasselt - Knowledge in action

POP-UP MASTERCLASSES ADVANCED RETAIL DESIGN

In het najaar van 2015 organiseert UHasselt | SEE drie nieuwe pop-up masterclasses rond actuele thema’s in retail design.

Datum Topic Locatie
14/10/2015 Store- and storytelling Nespresso Hasselt
28/10/2015 New retail forms in a digitalizing world The Box Genk
18/11/2015 How bad is bad retail for the costumer journey? Urban City Antwerpen

Meer inspiratie dus voor de deelnemers van de eerste Advanced Retail Design (ARD) edities. Maar meteen ook smaakmakers voor toekomstige ARD deelnemers. Of gewoon drie aparte sessies waar je als retailer, designer, (interieur)architect of marketeer inspiratie kan opdoen in de bijzondere setting van een speciale retailomgeving, voor de gelegenheid even ingericht als klas.
 
In het najaar van 2016 start de derde volledige ARD editie. Dit zijn zeven masterclasses en een inspiratietour in Antwerpen. In tijden van omni-channel focust ARD bewust op de kracht van de fysieke winkel. Meer info >



Store- and storytelling

In deze eerste pop-up masterclass staat de ‘smoel’ van de winkel centraal. Retailers die vandaag het verschil maken, onderscheiden zich met een sterke identiteit en uitstraling. Maar wat betekent dit? Wat is store personality – hoe wordt dit gemeten? En op welke manier kunnen specifieke tekens en beelden in winkels gebruikt worden om deze persoonlijkheid vorm te geven? Anders gezegd, hoe leest een klant het winkelontwerp en hoe zet je dan het juiste neer om de persoonlijkheid en het verhaal van de winkel te brengen? Wim Janssens, Katelijn Quartier (UHasselt) en Will Erens (creative director Too many agencies) vertellen je meer.

Jan Van Damme, boutique director bij Nespresso komt toelichten hoe zij zorgen dat hun persoonlijkheid in elke detail vertaald is in de boutiques, website, producten, ed. We kunnen dit aan den lijve ondervinden in hun nieuwe boutique in Hasselt.


Sprekers

  • academische sprekers: 
    • prof. dr. Wim Janssens | hoofddocent marketing | faculteit Bedrijfseconomische wetenschappen UHasselt
    • dr. Katelijn Quartier | doceert & onderzoekt retail design | faculteit Architectuur en kunst UHasselt
  • ontwerper: Will Erens | Creative director | Too many agencies
  • retailer: Jan Van Damme | Boutique Director | Nespresso

 

Praktische info

  • Datum: woensdag 14 oktober 2015 van 18.30-22.00 uur 
  • Locatie: gloednieuwe Nespresso Boutique in Hasselt 

 

 


New retail forms in a digitalizing world

Omni-channel en online retail hebben de spelregels in het retaillandschap flink veranderd. Niks nieuws onder de zon dat de fysieke winkel toe is aan een nieuwe rol met een andere vorm.

Vanuit de insteek van de gehele customer journey wordt in deze pop-up sessie deze nieuwe rol belicht door Johannes Schoening (docent UHasselt - Engelstalig) - vanuit een digitale insteek en Katelijn Quartier (UHasselt) - met de insteek van nieuwe winkel typologieën.

Hoe kunnen, soms gekke, out-of-the-box ideeën leiden tot innovatieve winkeldesigns? Overtuigd dat de winkel een prominente schakel blijft in de retail keten, brengen designer Jo Peters (zaakvoerder Deusjevoo) en Emmanuelle Van loon (creatief talent) en gastheer van deze pop-up retailer Frank Maleszka (uitbater The Box) hun visie op de toekomst.

Sprekers

  •  academische sprekers: 
    • prof. dr. Johannes Schoening | docent informatica | faculteit Wetenschappen UHasselt | Engelstalig
    • dr. Katelijn Quartier | doceert & onderzoekt Retail design | faculteit Architectuur en kunst UHasselt
  •  consultant/designer:
    • Jo Peters | zaakvoerder | Deusjevoo
    •  Emmanuelle Van loon | creatief talent | Deusjevoo
  •  retailer: Frank Maleszka | uitbater The Box | pop-up initiatief van Stebo

Praktische info

  • Datum en uur: woensdag 28 oktober 2015 van 17.00-21.30 uur
  • Locatie: The Box | Vennestraat 127 | 3600 Genk (pop-up initiatief van Stebo)
  • Kostprijs: 300 € excl. btw
  • De inschrijvingen zijn afgesloten.

 

 


How bad is bad retail for the costumer journey?

Retail designers creëren beleving in een winkel waarmee ze de identiteit en het verhaal van het merk willen vertellen. Maar uiteindelijk heeft de klant altijd het laatste woord. Vanuit alle informatie en impulsen ervaart, beleeft en interpreteert de klant het geheel. Hoe wordt dit eindoordeel beïnvloed door het gedrag van het personeel en dat van andere klanten, en welke rol speelt het productaanbod?

In deze pop-up sessie worden deze aspecten (academisch) gekaderd door Katelijn Quartier (UHasselt) en Maka De Lameilleure (algemeen directeur Flanders in Shape). Met de consumentenbril op kijken we hoe een (potentiële) klant een winkel ervaart en welke elementen en details het eindoordeel (negatief) bepalen.

Met behulp van tal van cases zal retail designer Luc Campo (zaakvoerder Retail Office) laten zien hoe het niet moet. Inge Verhaert (CEO Veritas) geeft ons een kijk in de evolutie die zij doorgemaakt hebben om tegemoet te komen aan de noden van nieuwe consument.

Sprekers

  • academische sprekers:
    • dr. Katelijn Quartier | doceert & onderzoekt Retail design | faculteit Architectuur en kunst UHasselt
    • Maka De Lameilleure | algemeen directeur | Flanders in Shape
  • consultant/designer: Luc Campo | medeoprichter en partner | Retail Office
  • retailer: Ine Verhaert | CEO | Veritas

 

Optioneel bezoek aan The Loop

Voor de start van de pop-up masterclass (16.00 uur) heeft u de mogelijkheid om The Loop te bezoeken (+ 25 € excl. btw).


Praktische info

  • Datum en uur: woensdag 18 november 2015 van 17.00-21.30 uur
  • Locatie: Urban City Antwerpen (Retail Detail) | Ankerrui 9 | 2000 Antwerpen
  • Kostprijs: 300 € excl. btw
  • De inschrijvingen zijn afgesloten.