Logo UHasselt

menu

IMOB


Onderzoek

Autisme en (leren) autorijden

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

AUTISME EN (LEREN) AUTORIJDEN

Ruim 1% van de bevolking heeft een vorm van autisme. Autisme is daarmee één van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen ter wereld. Een autisme spectrum stoornis (ASS) kenmerkt zich door beperkingen op het gebied van communicatie, sociale interactie en flexibel denken en handelen, maar heeft het ook een invloed op het (leren) autorijden? Aangezien zij bijkomende cognitieve problemen kunnen hebben, kan hun rijgedrag mogelijk afwijken van jongeren zonder ASS. We bestudeerden de onderliggende mechanismen van het rijgedrag van jonge en beginnende bestuurders met ASS. Voor de dataverzameling werden vragenlijsten en rijsimulatoren gebruikt.


Herhaling, structuur en visualisatie tijdens de rijles
Uit een bevraging van Vlaamse rijinstructeurs bleek dat jongeren met ASS problemen kunnen ondervinden tijdens het leren autorijden (bv. bij het multitasken of reageren op onverwachte situaties). Rijinstructeurs kunnen hen echter beter begeleiden door de rijtaak meermaals te herhalen, te structureren en te visualiseren. Bij sommigen hebben de problemen ook met rijangst te maken, aldus de ouders. De resultaten toonden aan dat rijsimulatortraining een handig middel kan zijn om stapsgewijs te leren rijden en dus de rijvaardigheid, de hieraan verbonden cognitieve vaardigheden en attitudes ten aanzien van rijden van de doelgroep te verbeteren.

Samenwerking met REVAL (UHasselt), University of Virginia en University of Iowa
IMOB, REVAL (UHasselt), University of Virginia en University of Iowa sloegen tijdens deze studie de handen in elkaar, deelden kennis en wisselden ervaringen uit. Dat liet ons toe gefundeerd onderzoek te voeren.

Terug naar overzicht >