Logo UHasselt

menu

UHasselt


Corona

Corona

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

FAQ CORONAVIRUS

We updaten deze pagina telkens als nieuwe of aanvullende informatie beschikbaar is. Check dus regelmatig de antwoorden die voor jou van toepassing zijn.

Waar en wanneer heb ik les?

Wat is Blackboard of Toledo en waar vind ik het?

Mag ik nog naar de campus komen?

Ik heb online les. Waar kan ik terecht voor hulp bij ICT-problemen?

Waar kan ik terecht met vragen omtrent mijn studies?

Waar kan ik terecht met vragen omtrent COVID-19?

Wat te doen bij COVID-19-symptomen?

Wat te doen bij een bevestigde COVID-19-besmetting?

Wat als ik in quarantaine moet maar zelf niet ziek ben?

Wat als ik ziek ben als gevolg van de COVID-19-vaccinatie?

Mag ik studeren in de bib?

Is de XOD Campusshop open?

Kan ik eten in het restaurant? 

Wat als ik pendel tussen Nederland en UHasselt?

Ik wil een buitenlandse ervaring opdoen

Is er nog een studentenleven?

Op kot?

 

Waar en wanneer heb ik les? 

De uurroosters voor het derde kwartiel/tweede semester zullen in de week van 1 februari beschikbaar zijn. Ze zijn geprogrammeerd volgens code rood. Dit betekent dat alle lessen online worden gegeven, behalve practica en labo's. Die mogen on-campus doorgaan.
We volgen de coronasituatie op de voet en informeren je uiteraard over eventuele aanpassingen.

Je vindt de uurroosters via deze webpagina. Check je rooster regelmatig.

Stages kunnen doorgaan, uiteraard rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen van de stageplaats.

Wat is Blackboard of Toledo en waar vind ik het?

Blackboard, en voor sommige opleidingen Toledo, is het digitale leerplatform dat we aan UHasselt gebruiken. Je vindt een rechtstreekse knop naar de toepassingen op de pagina 'Studenten en doctorandi'.
Meer details over Blackboard vind je hier en over Toledo hier.

Neem voor Blackboard zeker ook een kijkje op de website van de toepassing zelf. Je vindt er informatie over hoe en waar je je cursussen vindt, waar je taken kan indienen, hoe je kan deelnemen aan Blackboard Collaborate, enz. 

Mag ik nog naar de campus komen?

Ja, dat mag, in deze gevallen:

  • Voor labo's en practica. Concrete informatie ontvang je via je opleiding.
  • De bibliotheek bezoeken (zie verder 'Mag ik studeren in de bib?').
  • Studeren in de studiecellen op campus Hasselt.
  • Langsgaan in het StudentPoint of bij de Studentenbalie.
  • Cursusmateriaal aankopen of ophalen in de XOD-Campusshop.
  • Studeren als je daarvoor de faciliteit hebt toegekend gekregen (bijvoorbeeld omdat je je in een specifieke situatie bevindt waardoor je thuis niet kan studeren). Neem hiervoor contact op met de studentenondersteuners via faciliteiten@uhasselt.be.

On-campus moet je:

  • Altijd de veiligheidsmaatregelen volgen. Ze zijn met duidelijke signalisatieborden aangegeven. 
  • Steeds je mondmasker dragen vanaf de signalisatieborden buiten op de campus. Ben je in de onmogelijkheid om een mondmasker of een alternatief in stof te dragen omwille van een beperking, dan moet je in de plaats een gelaatsscherm dragen. Je moet dit kunnen staven met een medisch attest.   

Dit zijn de openingsuren van de campussen:

Diepenbeek:
maandag - vrijdag van 7.00 tot 21.00 uur
zaterdag van 7.30 tot 18.00 uur
Hasselt:
maandag - vrijdag van 7.30 uur tot 20.00 uur
zaterdagen: gesloten
 
 
 

Ik heb online les. Waar kan ik terecht voor hulp bij ICT-problemen?

Heb je een technisch probleem, dan kan je terecht bij het IT-self serviceportaal via www.uhasselt.be/IT-servicedesk. Je kan het portaal ook als app downloaden (Google Play of App Store).
 

Waar kan ik terecht met vragen omtrent mijn studies?

Het StudentPoint op de Agora (campus Diepenbeek) is elke werkdag open van 10 tot 14 u. (studentenondersteuners aanwezig) en van 14 tot 17 uur, dan zijn medestudenten er om je verder te helpen (op maandag en woensdag internationale studenten). Je hebt geen afspraak nodig om langs te komen!
Je kan het StudentPoint ook bereiken via studentpoint@uhasselt.be of door te bellen naar 011 26 81 19.

Je kan bij het StudentPoint terecht met al je vragen in verband met je studies, hoe te studeren, faciliteiten, aanpak examens,... maar ook als je met twijfels zit of het even niet meer weet.
Ben je nog op zoek naar extra inspiratie rond motivatie, concentratie, studiemethode, … lees dan zeker ook de pagina met studietips.

Met administratieve vragen (mobiliteit, studentendossier,...) kan je terecht bij de studentenbalies op campus Diepenbeek en campus Hasselt, elke werkdag van 9 -12 u. en van 13 - 16 u. (op vrijdag tot 14 u.). 
 

Waar kan ik terecht met vragen omtrent COVID-19? 

Wat te doen bij COVID-19-symptomen?

UHasselt doet er alles aan om van de campussen laagrisicozones (zie verder in dit antwoord meer info over laag- en hoogrisicocontacten) te maken. Dat wil zeggen dat als je alle richtlijnen opvolgt de kans zeer klein is dat je besmet raakt. Toch kan het gebeuren dat je ziek wordt. Volg dan onderstaande richtlijnen goed op:

Je wordt ziek op de campus: 

Je gaat onmiddellijk naar huis. Doe dit ofwel alleen of laat je ophalen door iemand uit je persoonlijke bubbel. 

  • Indien nodig, bel het noodnummer zodat een EHBO-medewerker je kan afzonderen in een EHBO-lokaal waar je kan wachten op vervoer naar huis.
  • Neem contact op met je huisarts en volg zijn/haar advies op.

Wat zijn risicocontacten?

  • Hoogrisicocontact:
    • Een persoon die meer dan 15 minuten (cumulatief) in dezelfde kamer/gesloten omgeving was met een COVID-19 patiënt, waarbij niet steeds een afstand van 1,5m werd gerespecteerd of een mondmasker correct werd gedragen.
    • Een persoon die direct fysiek contact heeft gehad met een COVID-19 patiënt.
  • Laagrisicocontact: 

    • Een persoon die zich in dezelfde kamer/gesloten omgeving bevond met een COVID-19 patiënt, maar daarbij minder dan 15 minuten (cumulatief) binnen een afstand van <1,5 m was.

Wat te doen bij een bevestigde COVID-19-besmetting?

  • Volg de instructies van jouw behandelende arts en ga in quarantaine.
  • De overheid start mogelijk het proces van contacttracing op. We vragen alvast jouw volledige medewerking hieraan.
  • Breng UHasselt op de hoogte via mail naar coviduhasselt@securex.be. Securex (dit is de externe preventiedienst van UHasselt) zal je een formulier sturen met meer uitleg en enkele vragen.

Waarom moet ik dit formulier invullen?

Het doel is om het aantal besmettingen op onze campus te monitoren, In de eerste plaats om mogelijke 'clusters' op te sporen. Hiermee bedoelen we 2 of meer positieve gevallen binnen één groep, met een mogelijk verband tussen hen.
Dit zal ons staat stellen om een risicoanalyse uit te voeren en de gepaste maatregelen te nemen om studenten en personeel te beschermen. 

Je antwoorden gaan naar de Externe Preventiedienst Securex (medische dienst) die de gegevens, met de garanties van het medisch beroepsgeheim, zullen verwerken. Dit initiatief komt bovenop en vervangt niet de activiteiten van de federale contacttracers, die tot doel hebben het verwittigen van de contacten van personen die positief getest zijn geweest. 

Wat als ik in quarantaine moet maar zelf niet ziek ben?

  • Heb je een verplichte lesactiviteit, dan moet je je afwezigheid melden via je studentendossier en als afwezigheidsattest een bewijsstuk uploaden dat uitgeschreven werd door een derde in de gezondheidszorg zoals een doktersattest of een attest van een testcentrum. Of toon de quarantaine aan via de melding in de Coronalert app dat je in contact was met een besmet persoon. In geval van twijfel over je afwezigheid kan je opleiding je om een doktersattest vragen.
  • Heb je een examen, mail dan naar faciliteiten@uhasselt.be en meld de quarantaine. Je krijgt dan de mogelijkheid om je examen online af te leggen. 

Wat als ik ziek ben als gevolg van de COVID-19-vaccinatie?

Net zoals een ander vaccin, kan een COVID-19-vaccin lichte tot matige bijwerkingen geven zoals koorts, vermoeidheid, hoofdpijn of een reactie op de plaats waar het vaccin werd ingespoten zoals roodheid, pijn of zwelling. Deze symptomen verdwijnen vanzelf na enkele dagen (bron: FAGG). Verhinderen de bijwerkingen de dag na de vaccinatie je om aanwezig te zijn op je stageplaats of om een verplicht lesonderdeel bij te wonen, meld dan je afwezigheid via je studentendossier en upload het vaccinatieattest als bewijs. Ben je langer dan één dag afwezig door ziekte, dan gelden de normale regels bij afwezigheid door ziekte (OER, Examenregeling, artikel 1.3.9 overmacht).

 

Mag ik studeren in de bib?

Ook in code rood blijft de bibliotheek open. De vraag naar plaats is door de coronamaatregelen vaak groter dan het aanbod. Er is nu immers overal 1,5 meter afstand tussen de werkplekken. Om iedereen een faire kans te geven op een studieplek is de reservatie van een zitplaats in de bibliotheek verplicht. Je kan je plaats eenvoudig reserveren via Take a seat! 

Je leest alles over de openingsuren en dienstverlening van de Campusbibliotheek Diepenbeek en de Rechtsbibliotheek Limburg op de website van de bibliotheek.

Let op: ook in de bib geldt de mondmaskerplicht!



Is de XOD Campusshop open?

De Campusshops in Diepenbeek en Hasselt blijven open. De openingsuren voor beide shops kan je terugvinden via xod.be/openingsuren.  

Drukwerk kan je bestellen via de drukwerkkiezer (uhasselt-campusshop.be) en afhalen in de campusshops. 
Ook studiemateriaal kan je nog steeds in de shops aankopen of online bestellen via de studiemateriaalkiezer (uhasselt-campusshop.be) en afhalen in de campusshops.
Thuislevering is zowel voor drukwerk als studiemateriaal mogelijk, mits een kleine vergoeding. 

Raadpleeg je persoonlijke boekenlijst in je studentendossier zodat je de juiste boeken bestelt. Heb je vragen, mail naar campusshop@xod.be.   

Kan ik eten in het restaurant? 

De restaurants zijn gesloten zolang code rood van toepassing is.  

 

Wat als ik pendel tussen Nederland en UHasselt?

Verplaatsingen in het kader van je studie worden als essentiële verplaatsingen beschouwd. Je vindt alle info hierover op info-coronavirus.be/nl/reizen/.

Bij een controle aan de grensovergang moet je de ingevulde verklaring op eer kunnen voorleggen. Je kan de verklaring op eer ook online invullen
 

Ik wil een buitenlandse ervaring opdoen

Registreren voor een buitenlandse reis in het kader van een opleidingsonderdeel is verplicht. Studenten en doctoraatstudenten die nog geen exchange dossier hebben in hun studentendossier, moeten zich verplicht registeren via dit Google Formulier

Heb je een buitenlandse uitwisseling, stage of project gepland, dan gelden volgende richtlijnen:

Het is belangrijk dat je rekening houdt met de kleurcode die geldt in het land of de regio waar je naar toe gaat. De kleurcodes kan je hier raadplegen

Wanneer mag je vertrekken?

Er is geen algemeen reisverbod voor studenten tijdens het tweede semester.

Er kan gereisd worden naar groene, rode en oranje gebieden onder strikte voorwaarden:

•Je mag vertrekken naar deze landen/regio’s op voorwaarde dat de academische activiteiten van de ontvangende universiteit/organisatie een (gedeeltelijke) aanwezigheid vereisen.

•Je hebt hiervoor steeds goedkeuring (= verplicht!) nodig van de universiteit. Je kan deze aanvragen via de dienst Internationalisering (traveladvice@uhasselt.be).

Er kan dus niet gereisd worden:

•Wanneer er, ongeacht de kleurcode van het land, enkel sprake is van online onderwijs (of online stageactiviteiten) aan de gastinstelling (voor de volledige duur van het verblijf).

•Naar landen buiten de EU, deze reizen blijven vooralsnog verboden. Uitzonderingen op dit verbod moeten aangevraagd worden via de dienst Internationalisering (traveladvice@uhasselt.be).

Wat moet je als student zelf doen?

1. Check steeds vooraf en op de dag van vertrek de reisadviezen van de Federale overheid.
2. Schrijf je in via TravellersOnline.
3. Vraag een ‘Invitation letter’ of een document aan de ontvangende universiteit/organisatie waarin bevestigd wordt dat je welkom bent, zodat je dit kan voorleggen bij eventuele grenscontroles.
4. Vraag steeds goedkeuring om te vertrekken aan de dienst Internationalisering (traveladvice@uhasselt.be), wanneer je bestemming niet in een groene zone ligt. Voor dringende vragen kan je Laurien Stuvers bereiken op het nummer +32 472 70 74 92.
5. Vóór je terugreist naar België ben je verplicht om een terugreisformulier in te vullen. Vul hier het verplichte terugreisformulier in (Passenger Locator Form).

Extra toelichting:

Als het land van jouw bestemming code groen heeft, krijg je dus voorlopig toestemming zonder bijkomende voorwaarden om te reizen. We willen je daarbij wel op onderstaande aandachtspunten wijzen:

• Als de (epidemiologische) situatie in het land van bestemming verandert, kan ook dit reisadvies opnieuw veranderen. Het is een voorwaardelijke goedkeuring, onder voorbehoud van een wijzigend reisbeleid van de overheid. Indien er een wijziging is van de kleurcode, zie bovenaan voor de te volgen stappen.

• Het is jouw verantwoordelijkheid om na te gaan of het mogelijk is om naar het land van bestemming te reizen. Op deze kaart kan je opzoeken welke kleurcode jouw bestemming heeft en of je al dan niet wordt toegelaten. Ga na of het land van bestemming buitenlanders op haar grondgebied toelaat en/of quarantaineregels oplegt. Meer informatie kan je eveneens terugvinden via de website van de ambassade van het land van bestemming of via je gastinstelling of -organisatie. Voor zeer dringende vragen kan er rechtstreeks contact opgenomen worden met Laurien Stuvers op het nummer +32 472 70 74 92.

• Van zodra je reis vastligt, registreer je dan via www.travellersonline.diplomatie.be (of via de ambassade van jouw land). Op die manier kan de (Belgische) ambassade je snel bereiken indien nodig. Wees je er evenwel van bewust dat altijd het risico bestaat dat je niet zoals gepland terug in België geraakt.

• Hou je te allen tijden aan de lokale regelgeving. 

• Eventuele extra kosten in het kader van het coronavirus moeten door jezelf gedragen worden (eventuele testen, quarantaineperiodes, een verlengd verblijf, ...). Erasmusstudenten met een Erasmusbeurs kunnen wel een verlenging van hun periode aanvragen (let op: geen garantie op goedkeuring). Voor meer info kan je terecht bij Laurien Stuvers.

• Als het alsnog niet mogelijk is om op je bestemming te geraken, neem dan zo snel mogelijk contact op met je faculteit en met Laurien Stuvers om eventuele alternatieven te bespreken.  

Is er nog een studentenleven?

Niet zoals in coronavrije tijden, maar met wat creativiteit kan veel nog wel, zeker online!
Blijf in vorm met het aanbod van Studentensport Limburg, van maandag tot donderdag, van 19 tot 20 uur, via facebook.com/Studentensport.Limburg of uhasselt.be/sport.

Heb je nood aan frisse buitenlucht? Dan kan een bosbad, een stevige herfstwandeling, gaan lopen of fietsen wonderen doen (met maximaal 4 personen en afstand houden). 

Meer tips voor actie en ontspanning vind je op de Facebookpagina van Stuvo en download zeker ook KLIK, dé app voor studenten in Limburg om met elkaar in contact te komen. Je vindt hem via de Google Playstore en Appstore. 

Natuurlijk is ook je mentale gezondheid heel belangrijk. Aarzel niet om hulp in te roepen. Onze studentenpsychologen zijn er voor jou.

Op kot?

Zit je op kot, dan gelden ook daar coronarichtlijnen. Het is belangrijk om het aantal nauwe contacten te beperken. Wat kan en niet kan op kot lees je ook op de FAQ van kot @ limburg.