Logo UHasselt

menu

Growth Academy


Growth Academy

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

GROWTH ACADEMY

Hoe komt het dat die kruidenier om de hoek na 3 generaties nauwelijks is veranderd, een concurrent ondertussen 3 vestigingen heeft en het winkeltje van meneer Heyn uitgroeide tot een internationale winkelketen? Soms is niet verder groeien een bewuste keuze van de ondernemer. Vaker wordt het verschil in grootte echter bepaald door de mate waarin de man of vrouw aan het hoofd van een bedrijf moeilijkheden kan overwinnen. Die moeilijkheden, zo blijkt, ontstaan vaak niet omdat een bedrijf het slecht doet, maar komen er net omdat het juist heel goed gaat. Een bedrijf dat groeit heeft groeipijnen. Een bedrijf dat snel groeit heeft er veel.

 

Speciaal voor groeiondernemers

De Growth Academy helpt groeibedrijven met het overwinnen van hun groeipijnen. Waarom is daar hulp bij nodig, vragen vele ondernemers zich af. Omdat het overwinnen van groeipijnen minder vanzelfsprekend is dan men zou denken.

  • Eerst en vooral, omdat groeipijnen zich meesterlijk kunnen vermommen. Organisatorische problemen verkleden zich bijvoorbeeld als een personeelstekort. En dan blijkt dat bijkomende aanwervingen het probleem helemaal niet oplossen. De oorzaak van een slabakkende verkoop ligt niet noodzakelijk bij het sales team. De kans is groot dat het businessplan waarmee het bedrijf nog altijd werkt niet meer is aangepast aan de grootte van het bedrijf.
  • Daarnaast hebben ondernemers ook de neiging om met groeipijnen te leren leven. Ze worden als onvermijdelijk gezien en gewoon aanvaard. Een beetje zoals mensen met angst voor de tandarts omgaan met tandpijn. Ze verbijten de pijn en eindigen zonder tanden. De Growth Academy wijst ondernemers op die pijn. En geeft aan wat er aan kan worden gedaan.

 

Niet alleen voor (groei-)ondernemers

De Growth Academy is ontwikkeld met de groeiondernemer in het achterhoofd. Toch zijn heel wat opleidingen niet alleen nuttig voor eigenaar-ondernemers en CEO’s. Diezelfde opleidingen kunnen voor het bedrijf ook een belangrijke meerwaarde hebben als ze worden gevolgd door leden van een managementteam. Veel strategische beslissingen worden samen genomen, en een belangrijk deel ervan wordt door het managementteam uitgevoerd. Het spreekt voor zich dat een managementcomité waarin iedereen hetzelfde beeld heeft en dezelfde taal gebruikt, betere beslissingen neemt en ze juister uitvoert.

 

Partners