Leerlingenpractica en workshops

Op zoek naar nieuwe ideeën voor een practicum of workshop? Ontbreekt het aan de juiste apparatuur of materialen in het labo van de school? Of spreekt een andere omgeving je aan? Schrijf je klas dan in voor een (gratis) leerlingenpracticum of workshop.

Hieronder vind je een aantal leerlingenpractica/workshops die aan UHasselt ontwikkeld werden. Deze nemen een halve of hele dag in beslag. De geselecteerde thema’s zijn een onderdeel van de eindtermen (leerdoelen) voor de derde graad secundair onderwijs.

Om zoveel mogelijk klassen een kans te bieden, is deelname aan het aantal sessies beperkt!

Opleidingbiomedische Opleidingbiomedische

Leerlingenpractica en workshops

Workshop architectuur en interieurarchitectuur

Wie start aan een opleiding in architectuur of interieurarchitectuur begint aan een boeiend traject waarin theoretische lessen afgewisseld worden met praktische vakken. Tijdens je opleiding ontwikkel je creatieve vaardigheden die ervoor zorgen dat je je ideeën leert vormgeven, zowel in je hoofd als op papier en in de ruimte rondom je.
Je leert nadenken over vorm, kleur, materialen en texturen, ruimte en dimensie, context.

Voor heel wat leerlingen uit de middelbare graad zijn schetsen of conceptueel denken geen vertrouwde zaken. Met onze workshops brengen we hier verandering in. In overleg met de leerkracht en in functie van de groep kunnen workshops rond verschillende thema’s uitgewerkt worden.

Schetsen: Leer en oefen de basisbeginselen van het (architecturale) schetsen in een boeiende workshop.

Woonkwaliteit: Een woning is meer dan een dak boven het hoofd. Hoe ontwerp je een woning met aandacht voor comfort, privacy, sociale contacten en de identiteit van de bewoners?
In deze workshop kruip je in de schoenen van de ontwerper en denk je na over deze kenmerken.


  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, met minimum 4 uur wiskunde
  • Data: op aanvraag
  • Duur: 2 uur tot een halve dag (overeen te komen)
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw E - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Marieke Swerts, marieke.swerts@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven

Biologie en aardrijkskunde

Leerlingenpracticum - Het maken van reële DNA-profielen

De leerlingen, gecoacht door hun leerkracht, werken eigenhandig met micropipetten, twee verschillende restrictie-enzymen, een echt genoom en relatief ongevaarlijke chemicaliën. Ze voeren per twee een gelelektroforese uit, construeren reële DNA-profielen van de lambda-faag en toetsen dit aan de theorie.

Elke leerkracht geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de nodige technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
Hiertoe wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 10 januari 2024. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas. Klik hier voor meer info.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen
  • Data: van 22 januari t.e.m. 26 januari 2024, telkens halve dag | 9u00 - 12u00 of 13u00 - 16u00
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria biologie (G22)
  • Contactpersoon: Ann Wijgaerts, ann.wijgaerts@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven leerlingenpracticum

Uitleenbox ‘Het maken van reële DNA-profielen’

De uitleenbox bevat al het materiaal om bovenstaand practicum in eigen klas te kunnen uitvoeren.
Voor de leerkracht wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 10 januari 2024. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel voor het ontlenen van de box. Klik hier voor meer info.

  • Voor wie: de uitleenbox bevat materiaal om een practicum uit te voeren met leerlingen derde graad SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen
  • Uitleenbox: Het gebruik van de uitleenbox is gratis mits akkoordverklaring en ondertekening van het reglement.
    Voor meer informatie over de uitleenbox en de bijhorende documenten, kijk hier.
  • Contactpersoon: Hanne Vercampt, hanne.vercampt@uhasselt.be

Het Ecotron Mysterie

De Ecotron is een unieke, hoogtechnologische onderzoeksinstallatie waarin onderzoekers van UHasselt de effecten van klimaatverandering op de biodiversiteit bestuderen. 
De Ecotron maakt deel uit van het Field Research Centre, de wetenschappelijke uitvalsbasis van UHasselt voor internationaal toponderzoek rond biodiversiteit en klimaat in het Nationaal Park Hoge Kempen.

Introductiefilm Ecotron Universiteit UHasselt

Aan de hand van groepsopdrachten ontrafelen leerlingen op zelfstandige wijze het 'hoe' en het 'waarom' van deze onderzoeksinstallatie. Leerinhouden die aan bod komen zijn de koolstofkringloop, ecosystemen en ecosysteemdiensten, biodiversiteit, klimaat en onderzoeksmethoden.
Na een voorstelling van hun groepswerk, worden leerlingen rondgeleid in de Ecotron. De hele activiteit wordt begeleid een hiervoor door UHasselt opgeleide Ranger van het Nationaal Park.

  • Voor wie: leerlingen tweede en derde graad SO,
    min 12 en max. 50 deelnemers
  • Data: 1 september t.e.m 30 oktober en van 1 maart t.e.m 30 juni
  • Duur: 2 uur
  • Benodigdheden: Activiteit speelt zich buiten af, gepaste kledij
  • Locatie: Field Research Centre UHasselt - Zetellaan 52 - 3630 Maasmechelen (Eisden)
  • Prijs: de activiteit bieden we gratis aan voor scholen die met klasgroepen op bezoek komen
  • Contactpersoon: Hanne Vercampt, hanne.vercampt@uhasselt.be
Inschrijven voor het Ecotron Mysterie

Biomedische wetenschappen

Hoe kan DNA-analyse gebruikt worden in biomedisch onderzoek en CSI?

Leerlingen worden even ondergedompeld in het wetenschappelijk onderzoek dat wetenschappers uitvoeren aan het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) van UHasselt.
Aan de hand van een aantal experimenten maken de leerlingen kennis met enkele aspecten van het DNA-onderzoek. DNA wordt onder andere gebruikt in het onderzoek naar de ontrafeling van het ziekteproces bij multiple sclerose (MS) en voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor deze ziekte. Een bekende toepassing is ook de identificatie van een verdachte van een misdaad op basis van zijn genetische vingerafdruk.

Elke leerkracht geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de nodige technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.


Hiervoor organiseren we een voorbereidende workshop op woensdag 22 november 2023 | 14u00 - 17u00.
Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas.
De workshop voor leerkrachten is gratis. Hiervoor schrijf je verplicht in.

Inschrijven workshop

  • Voor wie: leerlingen zesde jaar SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per halve dag
  • Data: van 24 januari t.e.m. 1 februari 2024, telkens een halve dag | 9u00 - 12u00 of 13u00 - 16u00
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria biomedische wetenschappen, lokaal G44
  • Contactpersoon: Hanne Oosterbosch, hanne.oosterbosch@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

VOLZET

Chemie

Chemie en industrie                                 

Tijdens dit practicum experimenteren leerlingen niet alleen met kunststoffen, maar ze bereiden zelf kunststoffen en leren ze identificeren.

Opm: extra veiligheidsmaatregel bij inschrijving voor dit practicum!
We verwachten dat de leerlingen vlot met een bunsenbrander kunnen werken. Gelieve deze vaardigheid in de klas aan te leren om de brandveiligheid in het labo te kunnen garanderen.


Nanochemie: de wereld van de kleine deeltjes

Leerlingen vergelijken de eigenschappen van zelfgemaakte zonnecrème waarin al dan niet nanodeeltjes aanwezig zijn.

Link naar het lesmateriaal

  • Voor wie: 
    Practicum 'Chemie en industrie': leerlingen zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per groep en max 2 groepen gelijktijdig.
    Practicum 'Nanochemie: leerlingen vijfde en zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per groep en 1 groep gelijktijdig.
    • Data: van 22 januari t.e.m. 1 februari 2024, telkens een halve dag | 9u00 - 11u30 of 13u00 - 15u30
  • Benodigdheden:
    Chemie en industrie: laboshort en glazen bokaal voor synthese bakeliet
    Nanochemie: laboshort
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria chemie - blok F (Wetenschapstoren)
  • Contactpersonen: Hilde Breemans, hilde.breemans@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven Chemie en Industrie Inschrijven Nanochemie

Economie - Dag van de Duurzame Economie

Datum: donderdag 25 april 2024     

Studenten van de Educatieve Master Economie organiseren de Dag van de Duurzame Economie voor leerlingen van de derde graad Doorstroom of Dubbele Finaliteit met een (bedrijfs)economische basisopleiding.

De studenten worden hierbij deskundig begeleid door vakdidacticus economie prof. dr. Tom Kuppens en educatief medewerker economie Charlotte Adriaensens van UHasselt.

Het centrale thema voor de Dag van de Duurzaamheid 2024 blijft nog even een verrassing, maar vanaf oktober vind je op deze pagina meer informatie alsook de mogelijkheid om in te schrijven voor de dag.

Per leerkracht en school kunnen maximaal 30 leerlingen worden ingeschreven.

  • Voor wie: leerlingen van de derde graad doorstroom of dubbele finaliteit met een (bedrijfs)economische basisopleiding
  • Datum: donderdag 25 april 2024 | 08u30 - 16u00
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Charlotte Adriaensens, charlotte.adriaensens@uhasselt.be
VOLZET - schrijf je in voor de reservelijst

Fysica

Maak je eigen zonnecel met nanomaterialen

Het leerlingenpracticum 'Maak zelf je eigen zonnecel met nanomaterialen' streeft doelstellingen uit het elektromagnetisme en de vakoverschrijdende eindtermen 'omgeving en duurzame ontwikkeling' en (voor het ASO) technisch-technologische ontwikkeling.
De energiebehoefte van de mensheid groeit voortdurend. Het is onhoudbaar om onze honger naar energie te stillen met fossiele brandstoffen: deze zijn immers erg vervuilend en ze dragen bij tot de verandering van ons klimaat door de uitstoot van broeikasgassen. Gelukkig zijn er intussen heel wat alternatieven, waarvan de zon misschien nog wel de belangrijkste is.

'Klassieke' zonnecellen werken op basis van een fotovoltaïsch principe: lichtenergie wordt omgezet in elektrische energie, typisch door gebruik te maken van een halfgeleider zoals silicium. Er bestaat echter ook zoiets als een Grätzel-zonnecel, die leentjebuur speelt bij de natuur en het proces van fotosynthese tracht na te bootsen door slim gebruik te maken van nanotechnologie.
In het practicum 'Maak je eigen zonnecel met nanomaterialen' bouwen en testen we een Grätzel-cel en gaan we na welk vermogen we ermee kunnen opwekken.

Maximum 24 leerlingen


Kernproeven

Het leerlingenpracticum 'Kernproeven' streeft doelstellingen uit de kernfysica na.
De kernrampen in Tsjernobyl en Fukushima, de scheurtjes in de reactorbaden van de kerncentrales van Doel en Tihange, de kernuitstap,...
Kernenergie komt regelmatig in het nieuws, en helaas vaker negatief dan positief. We kunnen daardoor al eens vergeten dat radioactiviteit ook aangewend wordt in de medische wereld, bijvoorbeeld voor diagnose en therapie, en dat er ook uitgebreid onderzocht wordt welke plaats kernenergie kan innemen in een klimaatneutrale energievoorziening.

Om het ontastbare toch tastbaar te maken, maken we in dit practicum ioniserende straling zichtbaar en gaan we op zoek naar de eigenschappen van radioactieve straling gekoppeld aan afstand en afscherming. Zo weten we ook hoe we ons kunnen beschermen.

Maximum 24 leerlingen


Rocket Science 

Het leerlingenpracticum 'Rocket Science' streeft doelstellingen uit de mechanica na.
Je hoort het vaak: iets dat moeilijk is, wordt bestempeld als 'rocket science', iets dat door gewone stervelingen niet te begrijpen valt.
Maar... de basis van de werking van een raket ligt eigenlijk gewoon in de wetten van Newton, en het maakt hoegenaamd niet uit of die raket voortgestuwd wordt door brandstof of door water (of nog iets anders, natuurlijk). Met wat kinematica en dynamica kunnen we proberen te  voorspellen hoe de vlucht van een waterraket er zal uitzien.

In het practicum 'Rocket Science' voeren we een indoor raketlancering uit, waarbij de druk in de raket en de kracht op de raket worden geregistreerd. Deze gegevens verwerken we om te voorspellen welke hoogte de waterraket zal halen. Vergelijken van verschillende vullingen laat ons toe het optimum te bepalen, dat we dan uiteindelijk ook gebruiken om ook outdoor een raket te lanceren.

Maximum 24 leerlingen


  • Voor wie: leerlingen derde graad SO met affiniteit voor wetenschappen
  • Data: op aanvraag
  • Duur: 3 uur
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - Projectlaboratorium Fysica - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersonen: Jelle Vodnik, jelle.vodnik@uhasselt.be 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag

Inschrijven

Informatica

Het algoritme ontraadseld (SMA)

Het aanbevelingsalgoritme van Netflix, het rankingalgoritme van Google, het GPS-algoritme, de algoritmes van Facebook en Twitter voor het samenstellen van jouw persoonlijke tijdlijn,… de lijst is eindeloos en toch weten velen niet wat een algoritme juist is.
In deze workshop komen verschillende algoritmes aan bod en we tonen hoe algoritmes  specifieke problemen oplossen. Aan het Nobelprijswinnende “Stable Marriage Algoritme” (SMA) besteden we meer aandacht.

Het SMA is een oplossing voor een gekend toewijzingsprobleem uit de wiskunde, de economie en de informaticawetenschappen. Het SMA heeft als doel partners aan elkaar te koppelen op zo’n manier dat er “stabiele” relaties ontstaan.

Het voordeel van het SMA is dat het voor iedereen toegankelijk is (er komt geen wiskunde aan te pas), dat je het zelf handmatig kan uitvoeren of door de computer, dat je kan bewijzen dat het werkt, dat je de efficiëntie vrij makkelijk kan inschatten EN … dat er een belangrijke levensles uit voortkomt.

We introduceren, tonen en bewijzen dit algoritme aan de hand van een praktisch voorbeeld. Je voert het algoritme eerst zelf handmatig uit vooraleer we de computer het werk laten overnemen. De computer laat toe om - ook bij grote sets - snel tot de oplossing komen.

Het SMA toont hoe computationeel denken en het gebruik van de computer oplossingen oplevert die anders moeilijk haalbaar zijn.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, tweede graad is mogelijk afhankelijk van de voorkennis, max. 25 leerlingen
  • Data:
    Klasmodule: op aanvraag, minimaal 2 lesuren
    Campusmodule: op aanvraag, 14.00 - 16.00 uur
  • Locatie: 
    Klasmodule: geen computers nodig wel beamer of smartboard
    Campusmodule: Universiteit Hasselt – EDM (Expertise Centrum voor Digitale Media) - Wetenschapspark 2 - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Jurgen Nijs, jurgen.nijs@uhasselt.be
Inschrijven

Industriële ingenieurswetenschappen

Arduino 101 

Arduino is een open-source elektronica prototyping platform, gebaseerd op flexibele en gemakkelijk te gebruiken hard- en software. Door middel van speciale ingangen en enkele sensoren kan de Arduino zeer eenvoudig zijn omgeving waarnemen en met behulp van zijn uitgangen kan hij hierop reageren (aansturen van een alarm, verlichting, motor, twitter posts...).
Het programma passen we aan, we houden hierbij rekening met de voorkennis van de leerlingen (in samenspraak met de leerkracht).

  • Voor wie: leerlingen derde graad ASO en TSO uit wetenschappelijke richtingen, max 14 leerlingen maar er kan in meerdere groepen gewerkt worden.
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw H - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Jurgen Nijs, jurgen.nijs@uhasselt.be
Inschrijven

Virtuele simulatie van werken in industriële Nucleaire omgeving 

Het werken in een medisch-nucleaire (vb nucleaire geneeskunde) of nucleaire omgeving (vb nucleaire site in ontmanteling) vraagt de juiste kennis en opleiding op gebied van stralingsbescherming en nucleaire veiligheid.
Het is van groot belang dat werkers goed getraind zijn voor ze gaan werken op een dergelijke site en potentieel in contact komen met hoge stralingsvelden. Dankzij moderne Virtual Reality (VR) technologie kunnen werknemers reeds bij voorbaat leren in een realistische (virtuele) omgeving die nauw aansluit bij de industriële realiteit.

In de praktische workshop stomen wij de leerlingen klaar via deze virtuele omgeving om op een veilige manier handelingen te verrichten in een (medisch-) nucleaire omgeving.

  • Voor wie: leerlingen derde graad met sterke affiniteit (ingenieurs)wetenschappen,
    min 8 - max 16 leerlingen
  • Data: op aanvraag in semester 2 | 9u30 - 12u00 of 13u00 - 15u30
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw H - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Wouter Schroeyers, wouter.schroeyers@uhasselt.be
Inschrijven

Project Engineering Skills (PES)

Heb je zin in meer dan een workshop? Wil je met je klas een project opzetten? De theorie rond fysica, mechanica, elektriciteit en elektronica en grafisch ontwerpen omzetten in praktijk? En daarmee de uitdaging aangaan met onze studenten? Dan is Project Engineering Skills (kortweg PES) iets voor jullie!
Het bouwen van een katapult, een bowlinglanceermachine... daar draait het om in PES.
In mei 2024 organiseren we een competitiedag waarop alle teams het tegen elkaar opnemen.

Welke secundaire school wil volgend schooljaar meestappen in dit project en de uitdaging aangaan? Interesse? Schrijf je dan in. Heb je toch nog vragen, contacteer wim.deferme@uhasselt.be.

Ken Claes (leerkracht fysica) van Hasp-O Sint-Truiden:
"PES was voor ons echt een leuke en leerrijke ervaring! Tijdens het voortraject komen heel wat vaardigheden aan bod: 3D-tekenen (Fusion 360), brainstormen, probleemoplossend denken, teamwork, handvaardigheden tijdens het bouwen, ... Op de competitiedag zelf maakte de initiële onzekerheid en twijfel plaats voor een gevoel van trots toen één van onze teams de halve finale haalde. Dat gaf echt wel een boost in het zelfvertrouwen van onze leerlingen. Wij zijn volgend jaar alvast opnieuw van de partij! Nog een tip voor de secundaire scholen: Wacht niet te lang met je ideeën te concretiseren. Maak schetsen en modellen met karton en prototypes in hout / metaal."

  • Voor wie: leerlingen zesde jaar SO
  • Data: tweede semester met als slot een competitiedag in mei 2024
  • Locatie: projectwerk op eigen school, met competitiedag aan UHasselt op campus Diepenbeek
  • Inschrijven: tot en met 31 december 2023
  • Contactpersoon: Wim Deferme, wim.deferme@uhasselt.be
Inschrijven

Voor onderstaande workshops, meer informatie op Technologiecampus Diepenbeek:

  • Proeven van thermodynamica in het lab
    In het labo thermodynamica voeren de leerlingen proeven uit over de leerstof die in de klas aan bod kwam.
  • Van geheimschrift tot high tech cryptografie
    In deze workshop leer je om berichten te versleutelen en ook om ze te kraken.
  • Computers kleuren met licht. Workshop in Java
    We programmeren allerlei onverwachte effecten met kleur in
    de programmeertaal Java.
  • Inzicht in de digitale wereld van de cryptocurrencies
    In deze workshop proberen we een overzicht te geven van de bekendste cryptomunten. We tonen welke principes en algoritmes er schuil gaan in deze digitale wereld, barstensvol buzz-words.
  • STEM kunststoffen
    Na een inleiding in de kunststofmaterialen zien de leerlingen hoe
    materiaaleigenschappen getest worden in het labo.
  • Allemaal beestjes
    Met behulp van enkele technieken onderzoek je waar micro-organismen allemaal uithangen.
  • Trillingen en beweging, iets om bij stil te staan!
    Deze workshop toont hoe metastructuren naast structurele trillingen ook de transmissie van geluid kunnen onderdrukken

De opleiding industriële ingenieurswetenschappen is een gezamenlijke opleiding van UHasselt en KU Leuven.

Mobiliteitswetenschappen

Route2school met gis en gps
Tijdens deze workshop maken de leerlingen kennis met het geografisch informatiesysteem (gis) en het global positioning system (gps). Via een stellingenspel komen de leerlingen eerst alles te weten over het ontstaan, de werking en de toepassingen van gis en gps.
Vervolgens navigeren de leerlingen met hun/een smartphone en de applicatie Rote2school tussen UHasselt campus Hasselt en het Instituut voor de Mobiliteit. Zo ontdekken zij hoe gps-verplaatsingen geregistreerd kunnen worden en nadien bekeken op een computer.

Met een/hun smartphone nemen de leerlingen tijdens het navigeren in de app Route2school foto’s van knelpunten en andere pech-&verkeer gerelateerde items.

In het derde deel van de workshop bewerken de leerlingen achter de computer - op een speciale gis-gebaseerde website - de verplaatsingen, foto’s en opdrachten die zij uitvoerden op de campus en maken zo zelf een bereikbaarheidskaart.

  • Locatie: Universiteit Hasselt - campus Hasselt - Instituut voor Mobiliteit
  • Duurtijd: 2,5 uur
  • Benodigdheden: smartphone (per groep) en installatie van de app Route2school

Rijden onder invloed en afleiding in het verkeer
In deze interactieve workshop presenteren we eerst de problematiek van Rijden Onder Invloed in een ruimer kader van mobiliteit en verkeers(on)veiligheid. We kijken hierbij zowel naar de Vlaamse context als over de landsgrenzen heen en maken een onderscheid in het profiel van een bestuurder: leeftijd, geslacht…
Ook focussen we specifiek op het gebruik van de smartphone achter het stuur.

In een tweede luik gaan de leerlingen via een uitdagende quiz dieper in op een aantal volkswijsheden en clichés met betrekking tot alcohol. Ben je nu meer dronken van whisky dan van bier? Wat kan je doen om sneller nuchter te worden? Vanaf wanneer beïnvloedt alcohol je rijgedrag? Wat is alcohol en wat gebeurt er als je met een rietje drinkt? Is sms’en achter het stuur gevaarlijker dan rijden onder invloed? En is handsfree bellen veilig?

Tot slot ontdekken de leerlingen in het derde luik hoe het voelt om dronken achter het stuur te zitten in de rijsimulator of om in dronken toestand een hindernissenparcours af te leggen met promillebrillen.

In deze workshop ondervinden jongeren aan den lijve wat alcohol doet met hun lichaam en wat de impact hiervan is op hun verkeersgedrag.

  • Locatie: 
    - Campusmodule met rijsimulator en promillebril: Universiteit Hasselt - campus Hasselt - Witte Kazerne - Instituut voor Mobiliteit 
    - Klasmodule: in eigen school, zonder promillebrillen
  • Duurtijd: 2,5 uur

Verkeers(On)leefbaarheid
De groeiende vraag naar mobiliteit en de stijgende energieprijzen vragen ook aandacht voor het leefmilieu, zonder de sociale en economische functie van mobiliteit te ondermijnen. Verkeersleefbaarheid is voor iedereen belangrijk, maar blijft een vaag begrip.

In deze workshop bekijken we de verkeers(on)leefbaarheid aan de hand van de begrippen: barrièrewerking, oversteekbaarheid, sluipverkeer, verkeersdruk en mobiliteitsbeleid.

Tijdens een praktijkgedeelte stellen de leerlingen aan de hand van een buitenopdracht met een speedgun, geluidsmeter en meetwiel zelf een verkeersleefbaarheidsindex op in de buurt van de Universiteit Hasselt.

Nadien worden voor verschillende vervoersmodi de voor- en nadelen met elkaar vergeleken.

Hoe leefbaar is uw schoolomgeving of hoe leefbaar is de campus van UHasselt. Ontdek het tijdens deze workshop.

  • Locatie: Universiteit Hasselt - campus Hasselt - Instituut voor Mobiliteit
  • Duurtijd: 2,5 uur

  • Voor wie: max. 20 leerlingen derde graad ASO en TSO met minimum 4 uur wiskunde
  • Data: op aanvraag
  • Locatie, we bieden verschillend mogelijkheden aan:
    - Universiteit Hasselt - campus Hasselt - Instituut voor Mobiliteit
    - Alle workshops kunnen – in een andere vorm – ook online gebracht worden
  • Contactpersoon: Virginie Claes, virginie.claes@uhasselt.be

Gelieve bij de opmerkingen te vermelden als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven

Makerspace @PXL en UHasselt

Laserkraft 3D

Een van de meest veelzijdige toestellen in onze hedendaagse ‘maakeconomie’ is de lasercutter, een toestel waarmee je allerhande materialen – hout, leer, plexiglas, spiegels, noem maar op – zeer nauwkeurig kan snijden en graveren. Wie het toestel slim gebruikt, kan zonder al te veel problemen ook 3D-objecten creëren, sneller zelfs dan een 3D-printer dat kan. In deze workshop zetten we jullie zelf aan het werk in onze Makerspace: jullie maken vertrekkend van één of meerdere vectortekeningen een eigen, uniek 3D-portret. Hoe? Wat? Waar? Well, come and see …

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be

Any Way the Wind Blows

Hoe werkt een windmolen precies? Welke types windmolens bestaan er? En welk rendement kan een windmolen halen? In deze workshop worden jullie in onze Makerspace zelf aan het werk gezet: jullie krijgen drie verschillende types windmolens onder jullie hoede en bepalen – vertrekkend van een aantal parameters – het meest optimale rendement.

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be

Tower Power

In deze workshop gaan jullie in groepjes aan de slag in onze Makerspace en leren jullie al doende – via trial & error – hoe je een hoge, sterke toren bouwt. Jullie nemen het in groepjes tegen elkaar op en proberen elkaar de loef af te steken door de hoogste toren te bouwen, met behulp van onze lasercutter. Wie wordt er de enige echte ‘Tower Power’-kampioen?

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be 

Makerspace @ PXL/UHasselt is een gezamenlijk initiatief van UHasselt en PXL.

STEM

Sensor Socks

In dit leerlingenpracticum bouwen de leerlingen per twee een Sensor Sock – een sok met sensoren om de druk onder hun voeten te meten. Ze maken de sensoren en programmeren die met arduino zodat ze in Excel de druk onder hun voeten mooi in beeld kunnen brengen.

De sokken (zonder de arduino’s) mogen meegenomen worden naar de klas zodat er daar verder onderzoek mee kan worden opgezet. Het is ook mogelijk dit leerlingenpracticum in te passen in een volledig onderzoeksproject, waarbij er in de klas een vooronderzoek wordt gedaan naar de bouw en beweging van de voet aan de hand van het STEMOOV-model (ca 3 lesuren). Dit vooronderzoek kadert binnen het vak biologie.

Dit practicum is bedoeld voor leerlingen en leerkrachten die nog nooit met arduino gewerkt hebben en ondersteuning nodig hebben hiervoor. In principe is het practicum gemakkelijk doenbaar in de klas met basiskennis van arduino. Alle info daarvoor kan gevonden worden op de website van Sensor Socks.

Maximum 24 leerlingen

  • Voor wie: leerlingen tweede en derde graad SO met affiniteit voor wetenschappen
  • Data: op aanvraag, halve dag op dinsdag of woensdag (uitzonderingen mogelijk)
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D -  3590 Diepenbeek
  • Contactpersonen: Kristel Heerwegh, kristel.heerwegh@uhasselt.be en Ilse Engelen, ilse.engelen@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven

STEMboost

STEMboost is een praktische STEM-wedstrijd voor leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs. In groep gaan leerlingen aan de slag om tussen september en mei een STEM- opdracht, gekaderd binnen gezondheidszorg, tot een goed einde te brengen. Het wedstrijdtraject eindigt met een slotshow, waar elke groep de kans krijgt om hun project voor te stellen. De groep met het beste project ontvangt een STEMmige trofee en een prijs.

  • Doelgroep: leerlingen 3de graad secundair onderwijs
  • Datum: schooljaar 2023-2024 met slotshow op 26 april 2024 | 12.00 - 16.00 uur
  • Deelname: Inschrijven vanaf begin september op STEMboost
  • Locatie: je eigen klas en UHasselt, Campus Diepenbeek, Agoralaan, Gebouw D
  • Contactpersoon: Ilse Engelen, ilse.engelen@uhasselt.be en Saartje Duerinck, saartje.duerinck@auhl.be

Meer informatie vind je op de website STEMboost.

Wiskunde

Wiskunde grijpt in bij een epidemie

Wat is de rol van wiskunde en statistiek in het begrijpen van een epidemie? Tijdens deze workshop van twee halve dagen demonstreren we de fundamentele rol van wiskunde en statistiek bij de modellering van een epidemie en het identificeren van factoren die een invloed hebben op het verspreidingsproces. We bouwen verder op de basisprincipes uit de kanstheorie en statistiek, meer bepaald het beschrijven van uitkomsten van kansexperimenten, de definitie van een kansmaat, voorwaardelijke kansen en belangrijke verdelingen.
Deze concepten worden gedemonstreerd aan de hand van experimenten, simulatie-oefeningen en case studies (vb. de verjaardagsparadox, Champions Play-offs in de Jupiler Pro League).

Daarnaast tonen we het belang van differentiaalvergelijkingen gebruikt voor de beschrijving van transities van mensen tussen verschillende ziekte-compartimenten (vatbaar, besmettelijk, hersteld) in het
modelleren van een epidemie. De leerlingen kunnen tijdens een experiment het verloop van een epidemie zelf nabootsen.

Aan het einde van deze workshop geven we de leerlingen nog graag enkele hedendaagse toepassingen en succesverhalen mee.


  • Voor wie: leerlingen vijfde en zesde jaar ASO
  • Data: op aanvraag, 2 halve dagen
  • Benodigdheden: laptop of tablets
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek
  • Kostprijs: contacteer Lisa voor meer info hierover
  • Contactpersonen: Lisa Hermans, lisa.hermans@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

inschrijven