Logo UHasselt

menu

Geneeskunde


Geneeskunde

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

OPLEIDINGSONDERDELEN 1 BACHELORJAAR IN DE GENEESKUNDE

Kwartiel 1.1: van gen tot patiënt

Waarmee kan je je opleiding geneeskunde beter beginnen dan met je te verdiepen in de kleinste bouwstenen van het menselijk lichaam: de cellen en het DNA? In dit kwartiel bestudeer je de menselijke genetica op verschillende niveaus: moleculair, chromosomaal, cellulair en ook op het niveau van de patiënt, die ziek kan zijn als gevolg van fouten in de genen of chromosomen (denk maar aan het syndroom van Down, Alzheimer, mucoviscidose en kanker). Fouten in de genen resulteren ook in disfunctionele cellen en weefsels. Daarom leer je dit kwartiel ook het nodige over de structuur van de weefsels en welke afwijkingen deze vertonen in frequent voorkomende pathologieën. Tot slot word je ook ingeleid in de ontwikkelingsbiologie.

Je ontwikkelt nieuwe wetenschappelijke skills en gaat een eerste keer aan de slag met statistiek. Je leert ethisch te reflecteren over ingrijpende beslissingen rondom de voortplanting en zwangerschap. Bij de multidisciplinaire casus over spina bifida (open rug) kom je in contact met een patiënt en de diversiteit aan zorg die rond deze patiënt wordt georganiseerd; en de complexe wetenschappelijke, ethische, en sociale vragen die hierbij aan de oppervlakte komen.

Kwartiel 1.2: diagnose en beeldvorming

In dit kwartiel leer je de normale anatomie van het borst-, buik- en bekkengebied. Je leert de structuren in deze regio’s herkennen in beelden die met verschillende beeldvormingstechnieken gemaakt zijn. Je bestudeert ook wat er op cellulair vlak gebeurt bij ontsteking, heling en herstel en tumorvorming. Hierbij wordt steeds vertrokken vanuit klinische casussen met echte patiënten. Zo krijg je onder meer te maken met acute lumbago, hartinfarct en acute buikpijn.

Je krijgt een eerste stoomcursus communicatie, en er is ook aandacht voor psychologische aspecten van ziektelast. Voor de multidisciplinaire casus over borstkanker ga je voor het eerst het ziekenhuis in. Daar wordt je wetenschappelijke kennis over borstkanker, verbreed met de aangrijpende getuigenis van verschillende patiënten. Daarna krijg je inzage hoe in een multidisciplinair centrum de krachten worden gebundeld om succesvolle preventie en behandeling van borstkanker mogelijk te maken. Je bezoekt de verschillende zorgverstrekkers die hierbij betrokken zijn, waaronder de radiologen, psychologen, oncologen, gynaecologen, pathologen, verpleegkundigen, huisartsen en sociaal werkers. Een bezoek aan de operatiekamer en bestralingsbunker mag hierbij niet ontbreken.

Kwartiel 1.3: diagnose en therapie

In dit kwartiel leer je hoe belangrijk (cel)communicatie is om een diagnose te stellen en een geschikte therapie te geven. De cel controleert zijn homeostase door middel van transportmechanismen in het celmembraan. Je leert hoe communicatie in en tussen cellen gebeurt om de cellulaire homeostase te kunnen garanderen, met aandacht voor het belang van water in ons lichaam, prikkelbaarheid van de cel, concepten van farmacologie, spiercontractie en communicatie in het autonoom zenuwstelsel. Klinische casussen zoals metabole acidose, diabetes, multiple sclerose, Duchenne myopathie en effect van stress/burn-out, illustreren het praktische belang van wat je in dit kwartiel leert. Opnieuw neemt een multidisciplinaire casus je mee in de diversiteit en complexiteit van de zorg voor een concrete patiënt.

In dit kwartiel werk je verder aan je communicatievaardigheden, en sta je stil bij de ethische aspecten van goede wetenschap en medische experimenten.

Kwartiel 1.4: aanval en verdediging

In het laatste kwartiel van het eerste jaar leer je hoe het menselijke lichaam zichzelf beschermt tegen vreemde indringers en tumoren. Je verwerft inzicht in de ingenieuze werking van het afweersysteem (cellen, weefsels) en leert de belangrijkste ziekteverwekkers kennen (virussen, bacteriën). Je leert over de interactie tussen deze indringers en het afweersysteem en de daarbij horende infectieziekten. Ook de belangrijkste immuunpathologieën komen aan bod. Zo gaat er aandacht naar auto-immuniteit, overgevoeligheidsreacties, tumorimmunologie en afstoting na transplantatie, maar ook naar het succes van vaccinatie bij de preventie van infectieziekten. Tot slot kijk je naar de waarde van diagnostische testen voor infectieziekten en immuunpathologieën.

Je leert een aantal verpleegkundige vaardigheden die je voorbereiden op de verpleegstage in de zomervakantie. Verder breid je je wetenschappelijke kennis uit door hypotheses statistisch te leren toetsen.