Logo UHasselt

menu

IMOB


Onderzoek

Rijgedrag van jongeren onder de loep

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

RIJGEDRAG VAN JONGEREN ONDER DE LOEP

Getrapte rijopleiding, rijverbod tussen 22u en 6u, beperkt aantal passagiers. Ondanks verschillende effectieve maatregelen hebben jonge en beginnende bestuurders wereldwijd meer kans om betrokken te geraken bij een ongeval. De hamvraag blijft: waarom? Kan hun nog ontwikkelende brein dat deels verklaren? In dit onderzoek bestudeerden we de onderliggende mechanismen van het rijgedrag van jonge en beginnende bestuurders. Voor de dataverzameling gebruikten we een brede waaier aan technieken: vragenlijsten, rijsimulatoren, elektro-encefalografie (EEG) en computertaken die cognitieve vaardigheden meten.

Rijprestatie verslechtert bij afleiding
Zodra de testpersonen afgeleid werden, verslechterde hun rijprestatie. Ook jongeren met hogere cognitieve vaardigheden die in feite minder negatieve effecten bij afleiding ondervinden, reden slechter. Daarom is het aangeraden om elke vorm van afleiding achter het stuur tot een minimum te beperken, waaronder ook handsfree bellen.

Meer cognitie, minder risicovol rijgedrag?
In deze studies schonken we aandacht aan de relatie tussen cognitie en risicovol rijgedrag. Hoewel een hogere cognitie voordelen had (bv. betere gevarenherkenning), bleek dat geen garantie te zijn op minder brokken in het verkeer. Voor sommige rijmaten – zoals volgafstand en door het oranje rijden – was het risicogedrag van jongeren met een hogere cognitie zelfs hoger.

Vaak wordt gezegd dat jonge chauffeurs in het bijzijn van vrienden meer risico’s nemen. We stelden inderdaad afleidende en risicoverhogende effecten vast, maar ook beschermende effecten die we niet over het hoofd mogen zien.

Terug naar overzicht >