Logo UHasselt

menu

IMOB


Actueel

IMOB

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Route2School en Kipling bundelen krachten voor veiliger verkeer op weg naar school    8 aug 2019

Route2School en Kipling bundelen krachten voor veiliger verkeer op weg naar school
8 aug 2019

CONTACTPERSOON

Prof. dr. Davy JANSSENS

32-11-269128

davy.janssens@uhasselt.be


1 op 2 kinderen is wel eens bang in het verkeer en 4 op 10 voelt zich onveilig op weg naar school. Ouders vinden het verkeer vandaag ook gevaarlijker dan een paar jaar geleden. Daarom brengen veel ouders hun kind het liefst met de auto naar school. Toch zouden 2 op 3 ouders hun kind vaker alleen naar school laten gaan als het verkeer veiliger zou zijn. Dit alles blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Mobiliteit en een bevraging door het onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Kipling*. 

De unieke Route2School app wil ervoor zorgen dat kinderen zonder begeleiding van de ouders toch veilig naar school kunnen gaan.  In samenwerking met gemeenten en scholen brengt Route2School de knelpunten in de ruime omgeving van de school in kaart. Met die informatie maken ze een digitale routekaart die toelaat om te kiezen voor een veilige weg naar school en die beschikbaar is via de Route2School app.

Leerplatform

Route2School lanceert ook het digitale leerplatform 'Route2school Educatie' voor scholen waarmee ze kinderen tussen 10 en 14 jaar spelenderwijs meer inzicht kunnen geven in herkenbare verkeerssituaties op weg naar school. Aan het leerplatform is een wedstrijd verbonden waarbij klassen en scholen uitgedaagd worden om het hoogste niveau te halen op vlak van verkeerskennis en – inzicht. Het digitaal leerplatform speelt in op een concrete nood van ouders die aangeven dat ze meer inspanningen van scholen verlangen op gebied van verkeersopvoeding om hun kind weerbaarder te maken in het verkeer. 1 op 2 ouders vindt dat de school hiervoor momenteel te weinig doet of het te vrijblijvend aanpakt.

“Wij zijn zeer blij met de steun van Kipling aan ons project. Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid en bedrijven kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren met innovatieve producten die de zichtbaarheid en veiligheid in het verkeer vergroten. Dat doet Kipling met hun nieuwe boekentassencollectie.”, aldus Professor Davy Janssens, oprichter van Route2School.

Stand out – Be Seen

Als toonaangevende producent van boekentassen speelt Kipling met haar ‘Be seen’ collectie in op de verschillende prioriteiten van ouders en kinderen waneer het gaat over zichtbaarheid in het verkeer. Kinderen en tieners willen er immers cool en hip uitzien terwijl ouders vooral willen dat hun kind zichtbaar is in het verkeer. De ‘Be Seen’ collectie verenigt beide eigenschappen.

“Onze Be Seen- collectie is gemaakt uit reflecterende nylon in coole prints en kleuren. De meest coole en zichtbare boekentas is deze met extra ingebouwde lichtjes. Die zorgen ervoor dat kinderen en tieners beter zichtbaar zijn en ook opvallen in het verkeer.”, aldus Jürgen Derycke, Marketing Director Kipling EMEA.

Scholen die zich inschrijven voor het Route2school leerplatform en de bijhorende wedstrijd, maken kans om boekentassen te winnen uit de Kipling ‘Be seen’-collectie.

Over Kipling

Kipling ontwerpt levendige rugzakken, reistassen  om mobiliteit te inspireren en jou in staat te stellen je eigen weg te gaan. Ons succesverhaal begon in '87 in het hart van modehoofdstad Antwerpen (België) met de iconische nylon tassen. Inmiddels zijn de bekende tassen en accessoires van Kipling wereldwijd verkrijgbaar in 436 winkels in 80 landen. Meer info: www.kipling.com

  

* Het onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX deed onderzoek via een online bevraging bij 1.000 Belgische ouders van kinderen tussen 8 en 16 jaar oud en 674 kinderen tussen 8 en 16 jaar. De steekproef is representatief op geslacht, regio, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgische ouders bedraagt 3,02%.