Logo UHasselt

menu

IMOB


Onderzoek

Mobiliteit

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

SMART-PT

Het autoverkeer nam de afgelopen decennia wereldwijd toe, en filedruk evolueerde in negatieve zin mee. Met sociale en economische activiteiten die zich steeds meer in grote stedelijke gebieden concentreren, mensen die zich steeds vaker in steden vestigen, en de auto die bij uitstek het favoriete vervoersmiddel blijft, lijkt het tij in de toekomst ook niet te zullen keren. Om de filedruk te verminderen, wordt er in politieke kringen al langer nagedacht over investeringen in openbaar vervoer. Een hogere betrouwbaarheid van de reistijd kan pendelaars motiveren om vaker voor het openbaar vervoer te kiezen en dus duurzamer te reizen.

Binnen het IWT-SBO project SMART-PT, slaan IMOB en enkele internationale partners de handen in elkaar om het openbaar vervoer heruit te vinden en het in een slim en adaptief systeem te veranderen. Het huidige systeem waarbij de reiziger aan de vaste reistijden gebonden is, moet evolueren naar een flexibel, modern systeem dat zich optimaal aan de reizigersvraag aanpast. SMART-PT wil dat doel bereiken door op de nieuwste informatie- en communicatietechnologieën in te zetten. Dankzij ICT kan een slim en adaptief openbaar vervoerssysteem opkomende en afnemende vervoersstromen herkennen, hun evolutie in tijd en ruimte inschatten en het vervoersaanbod hierop aanpassen.

Flexibel openbaar vervoerssysteem

Bij een hoge vervoersvraag worden routes gewijzigd en frequenties verhoogd, terwijl minder gebruikte diensten geleidelijk aan door flexibelere diensten worden vervangen. Dit zijn de vervoersmiddelen in toenemende volgorde van flexibiliteit: (1) spoorwegen (trein, tram, metro), (2) bussen, (3) paratransit d.w.z. gedeelde minibussen, (4) carpooling, (5) auto/fietsdelen en taxi’s. Auto’s (6) sluiten de rij af.

Terug naar overzicht >