Logo UHasselt

menu

Internationaal


Internationale studenten

Internationaal

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

INSCHRIJVEN

Fijn dat je je wil inschrijven aan UHasselt. We heten je van harte welkom aan de universiteit van vandaag. Op deze pagina hebben we alle belangrijke info over hoe en waar je je moet inschrijven op een rijtje gezet.

 


Je inschrijven als nieuwe student aan UHasselt gebeurt in twee eenvoudige stappen.

Maar... Enkel in de volgende situaties moet je eerst een toelating aanvragen voor je je kan inschrijven:

  • je hebt geen diploma secundair onderwijs uit Vlaanderen
  • je hebt geen VWO-diploma of Nederlandstalige propedeuse uit Nederland
  • je wil je inschrijven voor een van onze Engelstalige masterprogramma’s

Een toelating aanvragen doe je door de nodige documenten te verzamelen en enkele formulieren in te vullen. Nadien is het aan ons. Op deze pagina lees je stap voor stap wat je moet doen om je toelating aan te vragen.

Indien de uitzonderingen niet voor jou van toepassing zijn kan je meteen starten aan stap een, de voorinschrijving.

 

Stap 1: de voorinschrijving

We vragen je eerst om vooraf in te schrijven zodat we weten wie je bent, wat je gestudeerd hebt en wat je aan UHasselt wil studeren. Je voorinschrijven kan online, op het moment dat jou het best uitkomt, van 1 februari tot met 1 oktober 2021 (voor academiejaar 2021-2022).

Via deze link kan je je voorinschrijven:

 

Een handleiding:

Wil je je inschrijven voor het huidig academiejaar, 2020-2021?

Stuur dan een mailtje naar studentenadministratie@uhasselt.be voor jouw persoonlijke afspraak met een medewerker van de studentenadministratie.

 

Stap 2: definitief inschrijven 

Vanaf 28 juni 2021 kan je je, na je voorinschrijving, definitief inschrijven door een afspraak te maken met een van onze medewerkers van de studentenadministratie. 

Dit kan online

De online afspraken gaan door via een Google Meet-conferentie. 

Of face-to-face 

Je kan je ook fysiek inschrijven op onze campus in Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42.

Je ouder, een ander familielid of een vriend(in) is ook van harte welkom maar we beperken de fysieke inschrijving tot maximaal twee personen: jij als student en je nauwe contactpersoon. Draag steeds je mondmasker, bewaar de nodige afstand en volg de nodige hygiënemaatregelen.

Je kan je vanaf 28 juni inschrijven op de volgende momenten:

Op weekdagen van 9u tot 16u:

  • van 28 juni tot en met 9 juli
  • van 16 augustus tot en met 1 oktober

Of op een zaterdag van 9u tot 12u:

  • zaterdag 3 juli
  • zaterdag 11 september

Let op: de studentenadministratie sluit van 10 juli tot en met 15 augustus.

 

Boek nu jouw tijdslot

De online en fysieke afspraken gaan in wisselende blokken door, in de voormiddag of namiddag. 
Vb: op maandag kan je in de voormiddag een online afspraak maken en namiddag fysiek. 
Op dinsdag kan je dan in de voormiddag een fysieke afspraak vastleggen en in de namiddag online. 

Je kan ervoor kiezen wat jou het beste uitkomt! 


Handleiding bij het maken van een online afspraak.

 

Welke documenten hou je klaar tijdens jouw afspraak?

  • een kopie van je diploma secundair onderwijs
  • je identiteitskaart
  • je bankkaart
  • specifiek voor de opleiding geneeskunde: het attest van slagen voor het toelatingsexamen arts;
  • specifiek voor de opleiding industriële ingenieurswetenschappen: het attest van deelname aan de ijkingstoets

 

Op welk moment betaal je het studiegeld?

Tijdens je definitieve inschrijving betaal je je voorschot via bankkaart of kredietkaart. In de loop van de maand november ontvang je een afrekening voor het resterende saldo. Het inschrijvingsgeld is een verplicht bedrag voor elke student die zich inschrijft aan UHasselt. Meer info over de berekening van je studiegeld en andere financieringsmogelijkheden.

Het studiegeld bestaat uit een vast bedrag aangevuld met een bedrag per opgenomen studiepunt.
Indien je 60 studiepunten opneemt in het academiejaar 2021-2022, betaal je:

  • € 961,60 als niet-beursstudent,
  • € 505,90 als bijna-beursstudent en
  • € 113,20 als beursstudent. 

Heb je een vraag?

De medewerkers van de studentenadministratie helpen je graag verder. Je kan een mail sturen naar studentenadministratie@uhasselt.be.

Of telefonisch contact opnemen via het nummer +32(0)11 26 81 00.

Was je tot het einde van het vorig academiejaar EER-student aan UHasselt? Dan kan je je inschrijving eenvoudig verlengen in drie stappen.

Stap 1: je onderneemt zelf actie

Vanaf 11 juli geef je in je online studentendossier zelf aan dat je je inschrijving wil verlengen voor het volgend academiejaar. Je kan dit in orde brengen tot 1 oktober. Noteer deze stap zeker als een to-do voor jezelf want na 30 september vervalt je account en kan je je niet meer aanmelden.

Vb: je beëindigt je studies voor je eerste jaar van je opleiding in juni 2021. Vanaf 11 juli 2021 kan je je inschrijven voor je studies van het tweede jaar.


Stap 2: wij sturen een e-mail met betaalinstructies

Achter de schermen verwerken wij je aanvraag waarna je een e-mail op je studentenaccount ontvangt met een uitnodiging tot betaling. Het bedrag voor de betaling is het voorschot op je studiegeld voor het volgend academiejaar.

 

Stap 3: breng de betaling in orde

Breng de betaling voor 1 oktober in orde zodat je helemaal klaar bent voor de start van het nieuwe academiejaar!


Je hebt je studies onderbroken?

Dan maak je een online of fysieke afspraak met onze medewerkers van de studentenadministratie. Kijk voor meer info bij de tab 'na onderbreking'.

Je bent een niet-EER student?

Dan moet je mogelijk eerst je verblijfsvergunning verlengen.

Succes en fijn dat je er weer bij bent!


Heb je een vraag?

De medewerkers van de studentenadministratie helpen je graag verder. Je kan een mail sturen naar studentenadministratie@uhasselt.be.

Of je neemt telefonisch contact op via het nummer +32(0)11 26 81 00.

Je hebt je studies aan UHasselt een jaar (of meer) onderbroken en je wil je nu terug inschrijven? Fijn! Onze medewerkers van de studentenadministratie brengen je herinschrijving samen met jou helemaal in orde. 

 

Hoe kan je een afspraak maken? 

Online 

De online afspraken gaan door via een Google Meet-conferentie. 

Of rechtstreeks met een van onze medewerkers op de campus in Hasselt

Je kan er ook voor kiezen om je fysiek in te schrijven op onze campus in Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42.

Je ouder, een ander familielid of een vriend(in) is ook van harte welkom maar we beperken de fysieke inschrijving tot maximaal twee personen: jij als student en je nauw contact. Draag steeds je mondmasker, bewaar de nodige afstand en volg de nodige hygiënemaatregelen.

Je kan je vanaf 28 juni inschrijven op de volgende momenten:

Op weekdagen van 9u tot 16u:

  • van 28 juni tot en met 9 juli
  • van 16 augustus tot en met 1 oktober

Of op een zaterdag van 9u tot 12u:

  • zaterdag 3 juli
  • zaterdag 11 september

Let op: de studentenadministratie sluit van 10 juli tot en met 15 augustus.

 

Boek jouw tijdslot

De online en fysieke afspraken gaan in wisselende blokken door, in de voormiddag of namiddag. 
Vb: op maandag kan je in de voormiddag een online afspraak maken en namiddag fysiek. 
Op dinsdag kan je dan in de voormiddag een fysieke afspraak vastleggen en in de namiddag online. 

Je kan ervoor kiezen wat jou het beste uitkomt! 


Handleiding bij het maken van een online afspraak.

 

Heb je een vraag?

De medewerkers van de studentenadministratie helpen je graag verder. Je kan een mail sturen naar studentenadministratie@uhasselt.be.

Of je neemt telefonisch contact op via het nummer +32(0)11 26 81 00.

 

We heten je van harte welkom aan UHasselt.

Om je registratie te voltooien meld je je aan bij de studentenadministratie van onze campus in Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42. Je krijgt er meteen je studentenkaart en een woordje uitleg over de voordelen die jij als student krijgt, dankzij jouw kaart. 

Tot dan!

 

Heb je een vraag?

De medewerkers van de studentenadministratie helpen je graag verder. Je kan een mail sturen naar studentenadministratie@uhasselt.be.

Of je neemt telefonisch contact op via het nummer +32(0)11 26 81 00.