Logo UHasselt

menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

EDM en Bivolino: slimme hemden op maat    8 feb 2017

EDM en Bivolino: slimme hemden op maat
8 feb 2017

Gepersonaliseerde hemden op maat is het handelsmerk van Bivolino. Met vier parameters – lengte, boordmaat, gewicht en leeftijd – kunnen klanten online het perfecte hemd bestellen. “Maatwerk in het kwadraat. Maar zonder de configurator die het hemd in 3D toont – een technologie ontwikkeld door het Expertisecentrum voor Digitale Media – verkoop ik geen enkel hemd”, zegt CEO Michel Byvoet.

Bivolino is pionier in de e-commerce. Hoe belangrijk is technologie in deze branche?

Michel Byvoet:
Cruciaal. Toen we in 1998 online startten, stootten we aanvankelijk op veel retours. Niet heel onlogisch, want je kan van de klant niet verwachten dat hij zichzelf helemaal professioneel opmeet. Door wetenschappelijke, statistische knowhow samen te brengen met de vakkennis van onze patronenmakers, zijn we er al snel in geslaagd om via vier eenvoudige parameters het ideale patroon te bepalen. Die intelligente matenberekening was een staaltje van wiskundig vernuft. En een schitterende zakelijke investering: sindsdien hebben we geen enkele retour meer.

Maar die slimme matenberekening volstond niet…

Michel Byvoet:
Klopt. Om een gepersonaliseerd hemd op maat te verkopen moet je het ontwerp ook kunnen tonen aan je klant. En daar heb je technologie voor nodig.

Hoe werkt de configurator precies?

Fabian Di Fiore:
De meeste onlinekledingshops plaatsen foto´s van hun kledingstukken op de website. Maar een hemd dat speciaal op maat van een klant geproduceerd wordt, kan je natuurlijk niet fotograferen. En tóch wil die klant op voorhand graag weten hoe zijn ontwerp er precies zal uitzien. Daarom hebben we een virtueel model van een hemd ontwikkeld, dat met een paar muisklikken ingekleurd kan worden met eender welk patroon. Het resultaat ziet eruit als een foto, maar in feite is het gewoon een computersimulatie die de klant online samenstelt.

Michel Byvoet: Die configurator is eigenlijk de website van Bivolino. Vijftien jaar geleden ontwikkelde EDM de eerste versie. Daar hebben we op voortgebouwd. Sindsdien is de configurator alleen maar beter geworden. Een echte 3D-versie hebben we voorlopig nog niet, omdat de huidige open-webtechnologie nog niet snel en stabiel genoeg is. Van zodra dat technisch kan, is dat de volgende stap.

ZONDER POPPEN

Wat is het voordeel van zo´n configurator?

Michel Byvoet:
De configurator is niet alleen een fantastisch instrument om de klant te tonen hoe zijn hemd er gaat uitzien. Het spaart ons als fabrikant ook veel tijd. Wij hoeven geen poppen aan te kleden en te fotograferen wanneer we een nieuwe stof aankopen. En we hebben geen grote voorraden meer nodig. Zodra de bestelling binnenkomt, wordt de stof automatisch geconfigureerd, geprint en gesneden.

Jullie bieden ook gepersonaliseerde kunstenaarshemden aan op de website. Hoe werkt dat precies?

Michel Byvoet:
Internationale kunstenaars zoals Mieke Vanmechelen, Cees Andriessen en Lidia Zdzieszyńska ontwerpen designs voor stoffen die dan door Bivolino omgetoverd worden in hoogstpersoonlijke hemden. Met andere woorden: een ‘schilderij’ wordt een hemd op maat. Ook voor die technologie deden we een beroep op EDM.

Fabian Di Fiore: Die ontwikkeling kaderde in het Europese iArt-project waarin we kunst, mode en technologie samenbrachten. De achterliggende technologie is dezelfde. De artiest fotografeert zijn kunstwerk en uploadt dat ontwerp. Op dat moment wordt het virtuele model van een hemd in real time ingekleurd met het kunstwerk en is het resultaat meteen zichtbaar op de website. Wij capteren dan de vier gegevens van de klant en leiden daaruit twaalf lichaamsmaten af die we vertalen in snijpatronen. De cut-files worden doorgestuurd naar de snijplotters en het hemd wordt geproduceerd. Al blijft de effectieve uitvoering wel een grotere verrassing, omdat de klant vooraf niet weet welke details op de mouw of op de rug geprint zullen worden.

Michel Byvoet: (Lacht) Technisch was het wel mogelijk om ook dat in de configurator mee te geven, maar blijkbaar worden onze klanten liever verrast.

STRAFFE PUBLICATIE

Heeft de configurator Bivolino als bedrijf veranderd?

Michel Byvoet: Absoluut. De kern van onze business draait rond de intelligentie van onze configurator. Daar ligt onze kracht. Bovendien maakte deze gepatenteerde technologie het mogelijk om ons aanbod uit te breiden. Vandaag is Bivolino naast een confectiebedrijf immers ook een technologieleverancier voor retailers als e5 en Marks&Spencer. Ook zij gebruiken de technologie achter onze configurator.

Wat brengt zo’n samenwerking voor EDM?

Fabian Di Fiore: Als we met onze knowhow lokale bedrijven kunnen helpen groeien, dan geeft dat mij evenveel voldoening als een straffe publicatie in een gerenommeerd vakblad. Bovendien verruimt het onze blik. Het meest innovatieve en hoogtechnologische huzarenwerkje is niet altijd de beste en snelste weg om zakelijke doelen te bereiken. (Lacht) Zonder die interactie met ondernemers zouden we dat misschien af en toe vergeten.

MEER LEZEN?

Benieuwd naar meer straffe UHasselt-verhalen? Bekijk dan ons gloednieuwe UHasselt Magazine!