Logo UHasselt

menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

VKW Limburg en UHasselt lanceren ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’    26 dec 2016

VKW Limburg en UHasselt lanceren ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’
26 dec 2016

VKW Limburg en UHasselt lanceren een nieuwe onderscheiding: de Ambassadeur Excellent Familiebedrijf. Een onafhankelijke jury zal uit de kandidaten maximaal drie familiebedrijven selecteren die de titel twee jaar mogen voeren. De ‘Ambassadeurs’ worden onder meer ingezet als rolmodellen binnen een actief lerend netwerk van familiebedrijven die verder willen professionaliseren.

In België zijn meer dan drie kwart van de ondernemingen in familiehanden, samen realiseren ze een derde van de totale toegevoegde waarde in ons land. In Vlaanderen – en vooral Limburg – is zelfs bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. VKW Limburg focust al langer op familiebedrijven. “Voor ons was het twaalf jaar geleden al duidelijk dat de professionalisering van onze familiebedrijven cruciaal is voor hun continuïteit en voor een vlotte overdracht naar een volgende generatie”, zegt Koen Hendrix, directeur bij VKW Limburg en initiatiefnemer van het Expertisecentrum Familiebedrijven (het vroegere Limburgs Platform Familiebedrijven).

Dat Expertisecentrum telt intussen al heel wat afgestemde producten en diensten voor maximale ondersteuning van familiebedrijven – op het vlak van professionalisering, groei en internationalisering. Daarvoor werkt VKW Limburg nauw samen met onder meer UHasselt-proffen Wim Voordeckers, Frank Lambrechts, Walter Hendriks en decaan Piet Pauwels. De UHasselt heeft grote academische expertise rond familiebedrijven.

Rolmodellen
Met de onderscheiding Ambassadeur Excellent Familiebedrijven willen VKW Limburg en de UHasselt verder inspelen op professionalisering. “Ons doel is om de trots bij de Ambassadeurs voor hun professioneel gerund familiebedrijf te vergroten. Ze zijn een rolmodel en kunnen andere familiebedrijven inspireren en stimuleren”, aldus Wim Voordeckers en Frank Lambrechts.

De gekozen ‘Ambassadeurs’ mogen twee jaar het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen op al hun communicatiekanalen en -dragers (website, briefwisseling, vacatures…). “De Ambassadeurs zullen bedrijven zijn waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. Een extra troef richting klanten, leveranciers, stakeholders en medewerkers”, aldus Koen Hendrix.

Zowel bij het invullen van de vragenlijst als bij de toetsing door de jury wordt de lat hoog gelegd. “We zijn op zoek naar parels van familiebedrijven die de nationale toetssteen doorstaan. Belangrijke voorwaarde hierbij is ook de financiële analyse als olympisch minimum”, besluit Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg.

De eerste onderscheidingen worden in het voorjaar uitgereikt.