Logo UHasselt

menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

‘Zoekertjes-app’ voor jonge klussers wint eerste editie Pitch Please    20 feb 2017

‘Zoekertjes-app’ voor jonge klussers wint eerste editie Pitch Please
20 feb 2017

UHasselt-studenten Kobe Kellens, Arno Vandersmissen en Tom Marchand hebben, samen met PXL-teamgenoot Dries Kerkhofs, de eerste editie van ‘Pitch Please’ gewonnen. Hun product ‘WorkBridge’ – waarbij ouders kunnen speuren naar jonge klussers voor allerhande huishoudelijke taken – kon de jury het meest bekoren. ‘Pitch Please’ (een initiatief van Stad Hasselt, UHasselt en PXL) wil de ondernemerszin bij jongeren aanwakkeren/versterken.

De deelnemende studenten aan Pitch Please Meets Innovation Station werden uitgedaagd om antwoorden te zoeken op enkele problemen waarmee onze samenleving kampt. Welke oplossingen zijn er om anonimiteit in onze digitale wereld te vermijden? Hoe kan je het sociale leven in een buurt versterken? Of relaties tussen jongeren en ouderen verbeteren? En welke alternatieven zijn er voor Koning Auto in de stad?

De studententeams leerden van hun persoonlijke coach alle tips & tricks rond creatief denken, het nemen van beslissingen en het omvormen van een ruw idee tot perfecte pitch. Dat idee moesten de teams dan voorstellen aan een jury – met onder meer Ingrid Lieten (directeur LifeTechValley/Happy Aging), Valerie Del Re (schepen Stad Hasselt) en Inge Geerdens (oprichter VC Warehouse).

Zoekertjes
Met hun idee (‘WorkBridge’) schoten Kobe Kellens (industrieel ingenieur), Arno Vandersmissen (industrieel ingenieur), Tom Marchand (wiskunde) en Dries Kerkhofs (marketing-communicatie, PXL) de hoofdvogel af. Via ‘WorkBridge’ kunnen ouders ‘zoekertjes’ voor (lastige) klusjes (grasmaaien, poetsen, boodschappen…) insturen. Geïnteresseerde jongeren kunnen zich daar dan voor aanmelden. Net zoals bij een interimkantoor wordt er een wettelijk kader voorzien en zijn er afspraken rond facturatie en verzekering.

De jury toonde zich alvast lovend. “Een mooie balans tussen het economische en sociale aspect, het best haalbare idee om op korte tijd uit te voeren”, zo luidde het oordeel. De winnaars kregen van Cegeka een cheque van 400 euro mee naar huis én een uitnodiging om ‘WorkBridge’ te pitchen aan het Hasseltse schepencollege.

Levenservaring
Het zilver ging naar de studenten achter ‘Friendly’. Zij stelden een webplatform voor waarop mensen met dezelfde interesses met elkaar in contact kunnen komen, zodat het onlinecontact ook kan uitgroeien tot offlinecontact. UHasselt-studenten Jasper Paesen (handelsingenieur), Ahsan Chuhan (handelsingenieur in de beleidsinformatica), alumnus Franky Montagna en PXL-student bouw Jelle Degeest werden door PXL-UHasselt StudentStartUp bekroond met 200 euro.

Het podium werd vervolledigd door ‘Limitless’, een platform waar ‘mensen met levenservaring’ hun verhalen kunnen delen met jongeren. De juryleden prezen de passie van bedenkers Sergej Jurev (handelsingenieur in de beleidsinformatica), Ine Vanhoudt (TEW), Magomet Tsanajev (communicatiemanagement, PXL), Fatima Abasbassi (rechtspraktijk, PXL) en Pieter Vandebroek (handelswetenschappen, KUL).

_______________________

Pitch Please is een samenwerking tussen Stad Hasselt en PXL-UHasselt StudentStartUP, met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Dit event kon ook op de steun rekenen van Microsoft Innovation Center, LifeTechValley/Happy Aging, Cegeka, Red Bull, Bruno’s Food Corner en Telenet Kickstart.