Logo UHasselt

menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

UHasselt-onderzoek stimuleert ondervoede kinderen in Ethiopië om te spelen en ontdekken    29 jun 2018

UHasselt-onderzoek stimuleert ondervoede kinderen in Ethiopië om te spelen en ontdekken
29 jun 2018

CONTACTPERSOON

Prof. dr. Marita GRANITZER

32-11-269344

marita.granitzer@uhasselt.be


Acuut ondervoede kinderen kunnen door leeftijdsspecifiek speelgoed, spelmethodes en intensieve begeleiding van familie ontwikkelingsachterstand inhalen. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van UHasselt dr. Teklu Gemechu Abessa in zijn thuisland Ethiopië.

Zwaar ondervoede kinderen zijn vaak te zwak, te kwetsbaar om te spelen en te ontdekken. Niet alleen lopen ze hierdoor grote motorische achterstand op, doordat ze snel geïrriteerd raken en liever sociaal contact mijden kampen de kinderen ook met heel wat taal en psychosociale problemen. Wanneer deze kinderen de ondervoeding overleven is hun ontwikkeling dus erg vertraagd.

339 ondervoede kinderen

UHasselt dr. Teklu Gemechu Abessa voerde in zijn thuisland Ethiopië onderzoek om via spel deze zwaar ondervoede kinderen toch te stimuleren om te spelen, te bewegen, te ontdekken. 339 kinderen tussen de 6 maanden en 6 jaar oud werden gedurende een half jaar opgevolgd zowel in het Jimma universitaire ziekenhuis als thuis. Speciaal opgeleide verpleegkundigen prikkelden via spel de zintuigen (gehoor, zicht, tast,…) van de kinderen en stimuleerden hen om te ontdekken, te bewegen. “Het was vooral belangrijk dat de kinderen spontaan zin zouden krijgen om opnieuw te bewegen, sociale interactie aan te gaan. En zo hun motorische, emotionele, taal- en sociale vaardigheden te verbeteren. Zonder hen te dwingen, wilden we hun ontwikkeling toch stimuleren.”, legt Teklu uit. “Hiervoor gebruikten we attractief educatief speelgoed dat hun zintuigen prikkelde en hen stimuleerde om te bewegen. Ouders speelden ook een cruciale rol in dit gebeuren. Na verloop van tijd namen zij de rol van de verpleegkundigen over.”

Goede resultaten

Met goede resultaten als gevolg. Met een speciaal hiervoor ontwikkelde wetenschappelijke test volgden de onderzoekers de ontwikkeling van de kinderen op zowel in het ziekenhuis als thuis. “In het ziekenhuis merkten we dat de grote motorische vaardigheden van de kinderen verbeterde door onze begeleiding. Denk daarbij aan bewegen, lopen en springen”, zegt Teklu. “Thuis zagen we dat dit helaas stilviel. In het ziekenhuis hadden de kinderen aangepaste voeding en full-time ondersteuning van de verpleegkundigen. Thuis was die situatie anders, door de extreme armoede hadden de kinderen er weinig te eten en hun ouders hadden ook niet voldoende tijd om hen te stimuleren. Toch verbeterde door de begeleiding ook thuis hun fijne motoriek. Tekenen of het spelen met blokjes ging alsmaar beter, net als het aangaan van sociale interactie.”

“We hebben verschrikkelijk schrijnende situaties gezien”, zegt Teklu. “En soms moesten we acht uur rijden of zelfs rivieren zonder brug oversteken om bij de kinderen te geraken, maar we zagen wel dat we een verschil maakten want de ontwikkeling van de kinderen verbeterde. En dat maakte het allemaal waard”, besluit Teklu.