Logo UHasselt

menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Twee UHasselt-mobiliteitswetenschappers winnen ‘AXA Award 2019’    1 jul 2019

Twee UHasselt-mobiliteitswetenschappers winnen ‘AXA Award 2019’
1 jul 2019

CONTACTPERSOON

Prof. dr. Tom BRIJS

32-11-269155

tom.brijs@uhasselt.be


Studenten Wiebrig Berx en Girma Mamo Wondesen van de bachelor/master mobiliteitswetenschappen aan UHasselt hebben de ‘AXA Award 2019’ gewonnen. Deze awards bekronen de beste masterproeven rond verkeersveiligheid, mobiliteit en duurzaamheid met maatschappelijke relevantie en dat zowel nationaal als internationaal.

Wiebrig Berx en internationale student Girma Mamo Wondesen kregen afgelopen vrijdag tijdens de proclamatie bovenop een masterdiploma mobiliteitswetenschappen, ook een AXA-award ter waarde van 250 euro. 

Masterproef Wiebrig Berx: Een vergelijkende studie tussen de perceptie van risicovol rijgedrag en het werkelijke rijgedrag en het effect van een mobiele applicatie met gamification-elementen op deze perceptie en het rijgedrag.

Risicovol rijgedrag is één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Overdreven snelheid, telefoongebruik tijdens het rijden en bruusk remmen zijn slechts enkele voorbeelden. 

Tegenwoordig worden mobiele applicaties gebruikt om rijgedrag te monitoren en te beïnvloeden, omdat de perceptie van bestuurders over dit risicovol rijgedrag en het werkelijke rijgedrag kan verschillen. In deze masterproef evalueerde Wiebrig Berx de app ‘Road skippers’. Deze app geeft na het afleggen van een rit gepersonaliseerde feedback en maakt gebruik van verschillende gamification-elementen zoals doelen, levels en badges. Hoewel er tijdens dit onderzoek geen duidelijk effect was van de app op het rijgedrag, gaven deelnemers wel aan tevreden te zijn over de app. Verder onderzoek is nodig om de effecten van de app op het rijgedrag meer in detail te bekijken. Indien blijkt dat de app kan zorgen voor een positieve gedragsverandering bij bestuurders,  kunnen beleidsmakers dit soort apps inzetten om risicovol rijgedrag bij bestuurders aan te pakken.

 

Masterproef Wondwesen Girma Mamo: Onderzoek naar de onderliggende determinanten van overdreven snelheid en de aanvaarding van Intelligente Snelheid Adaptatie (ISA) technologie. Een studie van minibus taxi chauffeurs in Addis Ababa, Ethiopië.

Ethiopië heeft een bevolking van meer dan 100 miljoen inwoners en hoewel het land een lange geschiedenis kent, is het een van de armsten ter wereld. Het Oost-Afrikaanse land heeft te kampen met verschillende uitdagingen op vlak van verkeersveiligheid. Daarom heeft men, met de steun van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), recent een nationaal verkeersveiligheidsplan ontwikkeld.

In de hoofdstad Addis Ababa wemelt het van de fietsers, voetgangers en taxibusjes, waardoor een veilige verkeersdeelname niet evident is. Vooral taxibestuurders staan er bekend voor hun risicovol rijgedrag, waarbij een overdreven snelheid een grote rol speelt. Wondwesen onderzocht waarom deze chauffeurs te snel rijden. Hij constateerde dat, onder andere, sociale druk om snel te rijden een probleem kan zijn. Campagnes om het gedrag van taxichauffeurs te veranderen kunnen hier dan ook op inspelen. Wondwesen onderzocht echter hoe taxibestuurders tov. ondersteunende technologieën staan, zoals ‘Intelligent Speed Adaptation’ (ISA) waarbij snelheid aan banden kan worden gelegd. Taxichauffeurs in deze studie vonden een positief beeld van ISA een belangrijke stap naar de aanvaarding van deze technologie. Hoewel meer onderzoek nodig is, kan ISA een mogelijkheid bieden aan professionals en beleidsmakers om de overdreven snelheid in deze groep aan te pakken.